Gå til innhold
Arkivverket

[#58658] Ellevine Andrine Andersen. Døpt 11 mars 1866 i Sem (Vestfold) Hvor ble hun av ?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei GunnJa det er riktig, og faren var gårdsgutt på Bjelland i Sem, og var født i Sverige, uvisst hvor og når.Jeg kan nevne at jeg heller ikke har funnet Ellevine utflyttet fra SemMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var en nøtt. Jeg har lett etter alle mulige navnvarianter til den forsvundne damen . 1900 tellingen kan hun jo står med en ektemanns etternavn , om hun ble gift.Fant en dame her som riktignok oppført f. i Slagen, med hun tilhører en frikirkemenighet. Fødselsår pååsser ca. men hun får i så fall mange barn i ekteskap med denne ektemannen.Legg merke til at barnefødslene nevnes fra 1890? LenkeKan det tenkes at den uekte datter kan være bortsatt og at mor likevel giftet seg i nærområdet?Bare et skudd i blinde. Men om du ikke har funnet henne utflyttet , så er det vel mulig hun befant seg i nærområdet til Sem?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel helt på siden, men jeg finner denne Sigurd Andresen konfirmert i Trefoldighet menighet i 1877 (nr. 11), jf. Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. II 2 (1871-1880), Konfirmerte 1877, side 181. LenkeDu vil finne ham med familien i Parkveien i Kristiania i 1865. Denne Sigurd er født i 1862, tre år eldre enn Ellevine. Men dette kan jo være helt i tåka.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Gunn:Jeg har også tenkt tanken på den Sigurd du fant, men tror at det er den som er i Bergen 1900.Ved dåpen, konfirmasjonen til Ellevines datter Aasta er faren nevnt som sjømann, men det kan godt hende at Ellevine fikk et barn med nevnte Sigurd mens hun var gift.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og dette er nok helt sikkert Aasta i FT 1900. Lenke Aastas datter, som lever, sier at Aasta vokste opp i Åsgårdstrand, og jeg var en stund sikker på at dette var riktige Ellevine også, men etter å ha sjekket vielsen, er dette en annen Ellevine.Er det rart man blir forvirret?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Den Ellevine som Gunn nevner i innlegg 4 er det ikke da hun het Mathiasdatter ved vielsen 23/7-1890 i SlagenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var ikke lett, og den Ellevine gift med Otto Sørensen jeg fant i 1900-tellingen fant jeg vielsen til her:LenkeUnder dissentere. Hun er nevnt som Mathiasdatter, så henne er det ikke.Om moren heller ikke emigrerte eller døde ung, så finner ikke jeg flere passende kandidater. Har prøvd både Elleviner og Andriner i utallige varianter på både RHD og i digitalarkivet 1900.Mystisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Unnskyld at jeg blander meg borti igjen :-) men i går fant jeg dette giftermålet mellom en Ellevine Amalie Andersen og en Schau Møller Lenke i Slagen 1887 - faren er en annen og hun er for gammel tror jeg, men jeg poster det likevel her. Vi lar vel ingenting være uprøvd i dette rare forvinningsnummeret?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

På gravminner er det ei Hildur Agathe Krøger som blir gravlagt 1967 i Sem, men det står ikke når hun er født. Det står heller ikke i 1900 T at det er datter til Elvine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg kom akkurat hjem etter et besøk hos Ellevines barnebarn. Hun husker ikke sin bestemor, men kunne komme med følgende opplysninger:1) Ellevine bodde sammen med sin datter Aasta i Smalgangen i Åsgårdsstrand.2) Ellevine hadde også en sønn som het Erling, og det skal ha vært halvbror til Aasta. Erling dro til USA3) Ellevine skal også ha hatt en datter, sannsynligvis en halvsøster til Aasta, men mulg søster til ErlingEllers takker jeg mye for all den entusiasme dere viser :-)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

GunnJa men.. Det er bare det at denne Ellevine er feil. Hun gifter seg her i Slagen, og har 'feil' far: LenkeSå saken er fortsatt ikke løst. Og jeg finner heller ikke noen Erling døpt i Åsgårdstrand på begynnelsen av 1900-tallet.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Har fulgt litt med på denne debatten,og en ting har slått meg: hvorfor både klokker og prest skriver hustru Ellevine Andersen hvis de ikke var gift? Merkelig ! Her er ministerialboka (forøvrig her det står spørsmålstegn ved om faren er død) :Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Og så blir det vel nødvendig å spørre hvordan du kan være sikker på hvem som er 'rett' far? Har du noe annet enn innførselen fra voksendåp og konfirmasjonen som gir morens etternavn? Tenk om det er feilført og at det skulle ha stått Hansen eller Olsen? Eller kan det være at det er en misforståelse at det var den biologiske moren Åsta bodde med i Åsgårdstrand?Denne saken blir mer og mer merkelig :-)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Anne:Nei hvorfor Aasta er 'ekte' med Ellevine Andersen og Sigurd Andreasen som far når det er umulig å finne vielsen til disse to er for meg en gåte. Dåpen og konfirmasjonen var jo i 1907, 15 år etter Aastas fødsel, kan jo ha medført at det var en feilskriving av prest og klokker.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kristinn:Jeg tar utgangspunkt i hva som er skrevet i kirkeboken, og går ut fra at 'rett' far er der, men jeg vet selvfølgelig ikke om det er riktig.Det jeg vet er at Aastas mor, som er helt klar i sitt 87.år, sier at Aasta kalte seg Sigurdson i barndommen, og at hun vokste opp i Åsgårdstrand.Aasta ble også bortsatt hos en fosterfamilie i Fayesgate i Tønsberg. Når dette skjedde vet jeg ikke, men det er også nevnt i kirkeboken.Hvis dette skjedde rett etter fødselen og fram til hun ble 'voksen', er det jo påfallende at hun er hos sin biologiske mor i FT 1900, men er der ikke nevnt som datter. Derfor tror jeg kanskje ikke at den Ellevine hun er hos i FT 1900 er hennes biologiske mor, men en navnesøster.Og hvis man ser på FT 1900, og går ut i fra at dette MÅ være riktige Aasta, men 'feil' mor, hvorfor står det da 'forsørges av husfar' Er det dette paret som er adoptivforeldrene? Og hvor kommer Fayesgate inn i bildet?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.