Gå til innhold
Arkivverket

[#58659] Tydehjelp - Dåp i Nidarosdomen 1807


Gjest Jan Peter Wiborg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Peter Wiborg

Trenger litt hjelp til å tyde det som står vedr. dåpen til nr 65 (Ole Peter) her: LenkeJeg leseer forldrene som Peter Eriksen og Rebecca Olsdatter, men hva med resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Jan Peter! Mener at det står slik: 'Xsti (Kristi) hiemefartsdag d. 7. mai døbt uægte Dr. Ole Peter fød den 20. april. Moder Rebecca Olsd. I L. (losjerende) i bondgtsveiten (?) hiemed. (hjemmedøpt) av Mad. Hegge. Fader Matros Peter Eriksen'. Faddere på barnet var: Kirsten Gilseth, Ane Margr. Olsdatter, Kirsten Estensdatter, Ole Talberg, Johannes Olsen og Jon Hansen.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, takk for det!Kristi Himmelfartsdag er nok riktig, for jeg ser at den var på 7. mai i 1807!Denne Ole Peter oppgir forøvrig ved sin konfirmasjon i Alstadhaug (Skogn, NT) i 1823 Lenke Søren Butolfsen Gotaas (1782-1831) som sin far.Vil tro at han er 'adoptert' og at det ligger noe familiært bak, men jeg klarer ikke å se noen knytning til Gotaas og Skogn for denne Ole Peter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg er enig i det meste i innlegg 2. Det er kun noen ord som jeg tviler på. Det står vel 'himelfartsdag*, og ikke 'hiemefartsdag'. Bokstaven 'L' tolker jeg som 'Leiermål', d.v.s '1. Leiermål'. Jeg leser heller ikke ordet 'hiemed' (hjemmedøpt), men mener at siste delen av ordet er 'moder'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ottar har rett, det står ikke 'hiemed.' (hjemmedøbt), men 'Gdemoder' (jordmor). Ordet kommer igjen lenger nede på siden i forbindelse med 'uægte' barns dåp.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.