Gå til innhold
Arkivverket

[#58662] Hvor ble Olga Karoline johansen f.1898 i Bodø av?


Gjest Bjørn Simonsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Simonsen

Jeg søker etter farmoren til min kone som var bosatt i Kristiania i 1916 som heter Olga Karoline Johansen. Av det jeg kan se folketellingen fra 1900 var det ei Olga Karoline fra Bodø f.1898 kan dette være henner vi søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Bjørn! Jeg fant ei på FS med dette navnet,Olga Karoline Johansdatter Damman,født 31 juli 1898,Bindal i Nordland. Faren hete Johan Rafael Eliassen og mora heter Anna julie Eliasdatter Vatnan. Lenke Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Bjørn!Ser at denne Olga Karoline Johansen som du nevner er i OSLO ved tellingen 1900. Det kan jo godt være den du søker. Har du ingen flere opplysninger ang. farmoren til din kone?LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Simonsen

Hei Ann Mary! Tusen takk for hjelpen.Det vi har av opplysninger om Olga Karoline er at hun var tjenestpike i Kristiania fram til hun fødte en gutt den,18/11-1916.Og at hun kansje emigrete til Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Bjørn! Vet du om Olga karoline var gift før hun muligens emigrerte? Jeg har sett om det var noen Olga Johansen på emigrantlistene fra Oslo frem til 1930,men fant ingen som 'passet' der,så langt. Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Simonsen

Hei Ann-Mary! Nei det er ikke mange opplysninger jeg kan gi om Olga Karoline. Enn at gutten ble forlatt på et barnehjem i Kristiania og at hun ble borte men hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Får håpe noen andre forumet kan ha opplysninger om denne damen.Skal se om jeg finner noe jeg også.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Det må vel være denne Martin Wiger som er far til Olga Karoline's barn ? Ser at han er fra Drammen,født 1895.Telling 1900: LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Det at Olga skal være født i Nordland er bare en antagelse,ikke sant ?Eller finnes det mer enn tellingen 1900 å gå ut fra?(innlegg 2)Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Simonsen

Hei Ann-Mary! Det er nokså mye tyder på at dett er den rette Olga Karoline.Jeg har en atesten fra kvinneklinikken i Kristiania den,3/1-1918.Hvor svigerfar var de første årene av sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Bjørn! Vi står med 2 forskjellige Olga'er. Hvem mener du er den rette,hun jeg fant dåpen på(innlegg 2,eller hun i tellingen?(innlegg 3) Har sett på emigrantlistene,men har ikke funnet henne under navnet Johansen,Johansdatter eller Damman.Leter videre!Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Men nå begynner jeg å lure på om det er rett Olga Karoline som ble funnet i folketellinga 1900: Ifølge merknad ved dåpen til Arne William skulle hun være født 31.08 1897,mens denne er født 30.08 1898.Og denne Olga fikk i 1950 slektsnavnet Gønner (står anm. ved dåpen hennes helt bakerst,stusset litt for det står istedet for Nilsen,men det må være feilskriving)- Og denne Olga Gønner finner jeg gravlagt gravlagt på Vestre gravlund i Oslo 1972. Så hvis det er rett dame og hun reiste til Amerika,må hun ha returnert senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Anne! Det kan ikke være den samme dama som på tellingen,for hennes far heter Karel Efraem Johansen,ikke Karl Edvin Johansen,som dåpen til denne Olga Karoline i innlegg 17. Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Simonsen

Hei Ann-Mary! Det er kansje mest trolig at det er Olga Karoline Johansdr født den,31/7-1898.Som er den vi ser etter trolig reis til Dammark,Sverige eller Amerika som familjen mener eller hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei Ann-Mary. Du må være enig med meg at det er litt rart at det skal to banearbeidere Karl Johansen,som får barn med samme navn,født samme årstall,har samme navn på hustru,og er fra Larvik ? For der kommer denne Karl fra også (Karel og Karl er vel samme navn):Lenke Men uansett er vel ikke dette rette folka,Bjørn finner kanskje ut av det etterhvert .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Anne! Du har så rett,så rett. Dette navnet Efraim på tellingen må være feilskriving,det skal kanskje være Edvin? Alt stemmer jo ellers med telling og dåp.Dette må Bjørn se nærmere på,ja.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Simonsen

Hei Ann-Mary! Nei jeg tok feil det må være Olga Karoline født i Bodø 1898 av Johanne Maria og Karl Efraem Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Simonsen

Hei Ann-Mary! Jeg prøver og komme vidre med å finne hvor Olga Karoline ble av.Men det ser ikke ut til at vi skal finne hennes ferd videre i det livet hun har levet? Mvh Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.