Gå til innhold
Arkivverket

[#58669] 'Jota-mureren'


Gjest Anlaug Busund
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

På FS finnes det en del barn hvor foreldrene het Christian Olsen og Elen Marie Iversdt. Barna er døpt i Hole, untatt muligens 1.Ole 1832, Joachim Martin 1833 Aker (mor Elen Iversdt.)?, Karen RAndine 1835, Johan 1837, Jørgine 1840, Maren Eline 1843, Bernt 1846, Syver 1848, Otelie 1851.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Anlaug!Kristian og Elen giftet seg 27 des 1831,Hole,Buskerud. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100184010735&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeFant dåpen på ene barnet,Ole,født 26 aug 1832,døpt 16 sept 1832. Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hole, Ministerialbok nr. I 4 (1814-1833), Fødte og døpte 1833, side 338-339. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Og i denne lenken står det at han har minst 10 barn,men ingen er nevnt med navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kristian Olsen Jota fikk minst 10 barn. Utdrag fra lenken: 5. Kristi Knutsdtr. Gullhagamoen Sørum 1788- Kristi tente i Land prestegjeld vinteren 1812-13. Truleg G 1813 m Ivar Pedersen Sørumshagen 1792-1878. Barn: Elen Maria 1813- gm Kristian Olsen Jota (minst 10 barn); Jørgine 1815-1900 gm e.m. Ole Jonsen Hverven nordre Sørum; Peder 1818- husmann på Haugen under Sønsteby, gm Andrine Engebretsdtr. (minst 9 barn); Knut 1821- ug. skomakar; Olea 1824-1826; Ole 1826- gm Anne Marie Johannesdtr. Moeie (minst 4 barn). 6. Pål Knutson Gullhagamoen Branden 14.03. 1790-1880 G 1821 m enkje Ingeborg Knutsdtr. ....Branden. G 1849 m enkje Jørand Ivarsdtr. Vestenfor. Sjå Branden og Anfinnset.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Anlaug, det står litt om Kristian og barna i Hole bygdebok II, s.585 som ligger på nettet, men det har du vel kanskje allerede sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Berit! Angående innlegg 5: Jeg skrev ikke at det sto noe om etterkommerne til Kristian Olsen Jota.Jeg skrev :Og i denne lenken står det at han har minst 10 barn,men ingen er nevnt med navn.I innlegg 7 svarer jeg på ditt spørsmål: Hvor i lenka til ÅL bygdebok står det at Ole Christiansen, eller er det faren, fikk minst 10 barn ?Mitt svar : Det er Kristian Olsen Jota som fikk minst 10 barn,hvorpå jeg legger ved den lenken (innlegg 7)jeg fant,hvor det står om Elen Maria,som ble gift med Kristian Olsen Jota(minst 10 barn).Skjønner?Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Her var Kristian i 1900: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f00612&gardpostnr=86&personpostnr=444&merk=444#ovre>LenkeBygdebøkene fra Hole ligger forresten på nettet. Slår du opp i Bind 2, side 585 og 586 finner du mer om Kristian og familien.Her er det forklart hvordan man laster eller leser bøkene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anlaug Busund

Hei til alle som har sendt meg svar ang. 'Jota-mureren'. Jeg visste det meste av dette fra kirkebøker og Hole bygdebok, men jeg finner ikke ut hvor det ble av de som levde opp. (?) Anlaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Anlaug:Neste gang du legger inn et spørsmål må du være så snill å fortelle oss alt du vet.(Utfra ditt spørsmål i innlegg 1 så kan det tolkes slik at du ikke vet noe som helst.)Dette er viktig fordi det sitter mange gode hjelpere her som gjerne hjelper, men som blir litt oppgitt av å finne ting du allerede vet fra førDette er bare et velmenende råd til neste gangMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anlaug Busund

Hei Lars Ove. Jeg beklager at jeg ikke uttrykte meg klart nok. Det er første gangen jeg er inne her. Det jeg har er at alle ungene er født og at noen dør som små, men jeg lurte på om noen vet hvor jeg finner en eller flere etterkommere. Var det noen som emigrerte, ble de gifte og fikk barn, hvor er de? Hele familien bråstopper for meg med Kristian og Elen Maries barn. Mvh Anlaug .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Kirkebøkene er jo svært så mangelfulle hva utreiste og emigrerte angår. Og Anlaug har jo sett i kirkebøkene fra før.Men det er jo heldigvis mange kløppere på emigrasjon her på forumet. Kanskje de kommer over noen av barna etter Kristian Olsen og Elen Marie Iversdatter. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Da husmandskone Ellen Marie Iversdatter Jota, f.1813, døde på Jota 26.juli 1901, har sorenskriveren i Hole notert følgende om arvingene i sin Dødfallsprotokoll:*Manden Kristian Olsen lever. 5 myndige børn lever, hvorav 4 i Christiania. (Desuden?) 4 sønnebørn i Amerika*Synd denne sorenskriveren ikke brydde seg med å notere barnas navn og adresse. Men dødsfallsprotokollene fra Hole er svært mangelfulle. Da Kristian Olsen døde 1903 har hverken Lensmann eller Sorenskriver ført han i sine Dødfallsprotokoller.Jeg klipper fra protokollen, slik at du sjøl kan se hva som var notert om arvingene da Ellen Marie døde i 1901. Mvh Ellef.

bilete4609.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Bernt Sørum, en av sønnene til Christian og Elen Marie, er registrert på Olaf Ryes Pl.10 i 1900-tellinga for Kristiania: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f00301&gardpostnr=3565&personpostnr=88508&merk=88508#ovre>Lenke. Hans fødselsdato 2.4.46 er den samme som kirkeboka fra Hole har. Se dåp nr.15: LenkeElvine, Bernts kone i 1900, var nok hans andre hustru. Bernt ble nemlig gift første gang 27.okt.1868 i Trefoldighetskirka, Oslo, med Inger Marie Pedersdtr, også fra Hole. Ektepar nr.110: Lenke - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Jørgine, ei av døtrene til Christian og Elen Marie, er registrert som enke i Stolmagergaden 10 i 1900-tellinga fra Kristiania. Har har hun sin avdøde manns etternavn, Hansen: LenkeJørgine Christiansdatter giftet seg 18.okt.1866 i Trefoldighetskirka, Oslo, med Lars Hansen fra Gjerdrum. Som du ser er Syver Christiansen som bodde i Storgt.12 en av forloverne. Jørgine hadde jo en bror Syver. (Her er det registrert at Jørgine var fra Norderhov, så du må for sikkerhets skyld undersøke om ei Jørgine, med far Christian Olsen, er født i Norderhov). Se ektepar nr.105: Lenke - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -I 1865-tellinga fra Christiania er der registrert en Ole Sørum med familie. Oles alder 33 år (gikk i sitt 34.år) passer akkurat med Christian og Elen Maries sønn Ole f.1832. Likeså at 1865-tellingens Ole var f. i Hole, Ringerige. LenkeSynd det er så mange mangler derfra i 1865-tellingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Litt om Maren Eline (ei av døtrene til Christian og Elen Marie). Maren Eline var som du vet f.26.mai 1843. Se nr.28: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1093&idx_id=1093&uid=ny&idx_side=-118>LenkeHun fødte 23.okt.1867 en 'uægte' sønn Carl Bernhard. Barnets far var Ole Bentsen Sundvolden. Se nr.60: Lenke. Karl Bernhard ble konfirmert 1.okt.1882 i Hole. Nr.7: Lenke.Maren Eline giftet 24.jan.1878 i Hole med Anders Isaksen. Par nr.2: Lenke. De fikk en sønn Isak Martinius den 10.mai 1878. Se nr.10: Lenke. Denne sønnen ble konfirmert i Norderhov 9.apr.1893. Nr.12: Lenke.I 1900 bor Maren Eline i Norderhov, sammen med mannen og deres felles sønn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.