Gå til innhold
Arkivverket

[#58676] Kari Olsdatter og Hans Guttormsen


Gjest John Simonsen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Simonsen

Jeg finner ikke foreldrene til mine tip oldeforeldrene Kari Olsdatter f 1782 og Hans Guttormsen f 1773 fra Bjørum eller Hole? Kan noen hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei,mener du Bjørum i Bærum? For Hole kommune er det skrevet flere bygdebøker som også kan lastes ned som pdf-filer her: Lenkeklems Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her har jeg en Hans Guttormsen Bjørumseie som har en datter Gunhild til dåpen i Asker i 1811 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=32&filnamn=0220daap&gardpostnr=1692&merk=1692#ovre>Lenke. I 1815 har Hans Guttormsen Bjørum sønnen Anders til dåpen Lenke. I 1819 følger datteren Mari Lenke og to år seinere Marte, men da heter ikke moren Marte Pedersdatter, men Barbro Olsdatter... Lenke - vil tro Hans da er gift på nytt og at første datteren i nytt ekteskap er oppkalt etter avdød ektefelle. I 1822 kom Anne Gurine til verden Lenke, etterfulgt av Gudbrand, 1824 Lenke og Oline, 1831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Enkemann Hans Jørgen Guttormsen fra Bjørumseie giftet seg i 1820 Barbra Olsdatter i Hole, jf. Buskerud fylke, Hole, Ministerialbok nr. I 4 (1814-1833), Ekteviede 1821, side 402, nr. 169: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Men her fant jeg første vielsen i Asker! 10. oktober 1810. Det står Hans Guttormsen Fjulsrud og Marte Pedersdatter Bjørum Skoven LenkeMvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner gårdsnavnet Fjulsrud i Hole i Buskerud i folketellingen 1801, men det er ingen som heter Guttorm eller har farsnavn Guttormsen der på denne tiden.Imidlertid er det en Guttorm Nilsen, enkemann, som bor på Sundet i Hole i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=76&filnamn=f10612&gardpostnr=79&personpostnr=2490&merk=2490#ovre>Lenke. Han har i allefall tre barn boende hos seg. I Hole i 1801 finner jeg også en tjenestegutt som heter Hans Guttormsen, 22 år, født ca. 1779 Lenke. Ved oppslag i kirkeboka for Hole, finner jeg så denne gutten: Hans Jørgen, sønn av Guttorm Nilsen Sundet, se til venstre, innførsel nr. 2 - Buskerud fylke, Hole, Ministerialbok nr. I 2 (1766-1814), Fødte og døpte 1778, side 48.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Jeg så på den flotte lenken som Alexandra la inn og du finner Guttorm Nilsen nevnt i bind 1 av Hole bygdebok, Kroksundødegården, s. 172. Han var gift med Anne Jacobsdatter og hadde 11 barn, hvor av Hans Jørgen var nr. 7. Den eldste sønnen til Guttorm Nilsen, Nils, var født i 1766 og døde bare 16 uker gammel.Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.