Gå til innhold
Arkivverket

[#58679] Oldefar i Canada


Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Min oldefar, Oddmund Rostad (het 'Rognrygg' fram til 1948) var født på gården Rognrygg i Drevja, Vefsn (Nordland) den 16. mars 1903, og var den yngste i en søskenflokk på fem. Hans foreldre var Aleksander Larsen og Nelle Anna Nilsdatter. I likhet med mange andre gårder rundt om i landet vårt, var det også harde tider på Rognryggen tidlig på 1900-tallet; det var lite penger og alle måtte jobbe hardt for sin eksistens. Så etter hans militæropphold på Vardøhus festning (Vardø, 1921-22) begynte han å tenke på å tjene penger til seg og foreldrene som begge da nærmet seg 60 år. Han hadde vel hørt om alle dem som reiste til Amerika og tjente gode penger, så målet ble Canada og tømmerskogen. Jeg vet ikke akkurat når han dro hjemmefra, men et brev fra en bekjent av ham, som ønsket ham lykke til (datert 30. juli 1923), tyder på at han var på reisefot.Jeg har flere 'Remitter´s Receipt' (oversendelseskvitteringer), og den eldste av dem ble mottatt av hans mor Nelle, den 24. nov. 1925. Og etter dette sendte han med jevne mellomrom penger hjem til sine foreldre i Norge. (På de fleste av kvitteringene står det at de er sendt fra byen Camrose i staten Alta, så jeg reiner med at det var i det området han bodde).Det siste 'sporet' fra hans Canadaopphold er en togbillett brukt 28. februar 1931, hvor han stoppet på St. John. N.B. Nederst på billetten står det 'Via S.S. MELITA - Sailing Date: Mar. 6th'. Kan dette være hans billett tilbake til Norge? (Han ble i alle fall gift med min oldemor 5. februar året etter, så det er vel slett ikke så utenkelig). Kan noen hjelpe meg å finne nøyaktig dato for avreisen fra Norge? Og hvor la båten fra land hen? Jeg ønsker også å få vite når og hvor han kom i land hen. Andre opplysninger om hans opphold i Canada er selvsagt også av interesse.PS. Han er navngitt med forskjellige etternavn under oppholdet; både med 'Aleksandersen/Aleksanderson' (også Alexandersen/Alexanderson) og 'Larsen/Larson'). Håper noen kan hjelpe meg!Mvh. Rune Frydenlund Rostad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Frydenlund Rostad

Lenge siden tråden ble brukt, men jeg prøver å slenge inn et nytt spørsmål innen samme emne likevel. Kan noen finne min oldefar i en eller annen telling fra 1930? Vet det var folketelling i USA det året, men var det også i Canada? Kan noen i så fall finne min oldefar der?Venter i spenning... Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

När han anländer i Canada ska han till Mr P.M. Dahl, 325 Logan Avenue, Winnipeg, Manitoba.Det finns inga folkräkningar efter 1916 som är publika i Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Takk Chris! Dette visste jeg ikke. Synd at han ikke kan finnes i folketellingen.Vet du hvem denne Mr. P.M. Dahl var? Var han en farmer eller? Vet veldig lite om min oldefars Canada-opphold, så alt er til meget stor hjelp og interesse.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

PM Dahl är norsk, född ca 1869, immigrerad 1901, gift med Carrie (Karin/Karen?), har tre barn 1916. Han är redaktör för en tidning. Hustrun är bara 24 år 1916 så det är hans andra hustru, de gifte sig samma år. Hon är född i Sverige, immigrerad 1912. Hans äldsta dotter Jennie är 13 år och immigrerade 1905 från Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Jenny åker med sin mor som också heter Jenny i Canada men Johanne i Norge, de är från Trondheim. 1902 åker en Peter Martin Dahl från Trondheim (Sverige i parentes) till Manitoba. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei! Jeg får ikke ikke linken i innlegg (9) til å fungere... Kommer inn på listen men finner ikke hr. Dahl der noe sted. Skulle gjerne likt å visst hvor i Sverige han bodde. Kan du Chris eller noen andre hjelpe meg? På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei og takk for raskt svar :-) Nei, dessverre... får heller ikke denne linken til å fungere. Rart, for linken til Jennys emigrasjon fungerer helt fint...Kan du forresten si meg hvor du fant ut hvor min oldefar var på vei etter han ankom Canada? Jeg prøver å samle sammen så mye informasjon om dette, så det er fint om du oppgir kildene :-) Er veldig glad for at du hjelper meg!Kan du legge ut all informasjon om familien Dahl i tellingen 1916? Var det mange barn i familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Se der ja :-) Du var mye raskere enn meg, så jeg så ikke meldingene dine før etter jeg sendte min... Nå fungerte linken perfekt. Takk skal du ha!Grunnen til at jeg spurte om hvor i Sverige var at jeg fant et portrett-bilde av en ukjent mann tatt i Norrköping. Bildet kan se ut til å være tatt en gang rundt 1900. Fant også et familiebilde - trolig fra Amerika/Canada rundt 1920-25(?), hvor jeg ser en del likhetstrekk med mannen på bildet fra Norrköping. Kan selvsagt være tilfeldigheter, men man må jo fundere litt frem og tilbake når man ikke har veldig mye å forholde seg til... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Legger for moro skyld ut bildene jeg nevner under her. Det første er et portrett-bilde tatt av Fotograf Bernh. Hedlund, Norrköping.

bilete10751.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Jag måste lära mig att göra länkar! Här är familjen Dahl 1916, i census (från Ancestry.com):P M Dahl 47 Carrie Dahl 24 f i Sverige Jennie Dahl 13 f i Norge Mary Dahl 8 f i Manitoba Judith Dahl 7 f i ManitobaWinnipeg North, Manitoba 570 Castle Ave Din oldefar fann jag i passagerarlistor för Canada också på Ancestry.com, där anges vart passageraren ska i Canada. P M Dahl tog tydligen emot unga norrmän till sin tidning, här en annan: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Så familiebildet jeg tror er fra oldefars Canada-opphold. Tror kanskje mannen sittende til høyre kan være en eldre versjon av mannen på portrett-bildet. Baksiden av dette bilde-kortet er blankt.

bilete10752.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

I Manitoba Vital Statistics (http://vitalstats.gov.mb.ca/Query.php) kan man hitta Marie Pauline Dahl född 25/7 1907 och Judith Ingeborg Dahl född 5/10 1908 i Winnipeg. Modern heter Johanna Johansson. Jag kan inte säga med säkerhet att detta är rätt men det stämmer med namnen i Census.25/10 1928 gifter sig Judith Ingeborg Dahl med Albert Neal (samma källa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

I Vitalstats hittar man också Johanna Margrete Dahl i Winnipeg som dör 22/4 1914, 28 år gammal. I census 1906 är PM Dahls hustru 20 år gammal så det stämmer. 1914 med okänt datum dör också ett spädbarn utan namn, kan hon ha dött i barnsäng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Chris! Fant oldefaren min i passenger lists på Ancestry.com, men har ikke tilgang til all informasjonen der. Kan du kopiere den og lime den inn her eller sende det til meg på e-post: rune.f.rostad@online.no ? Ser han kom i land i Saint John, New Brunswick men når og hvilket skip reiste han med? Ønsker all informasjonen du greier å få frem på siden om du har tilgang til det.På forhånd takk :-) Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.