Gå til innhold
Arkivverket

[#58680] Aner til Kristian Støring


Gjest Tore Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg legger inn lenka på nytt siden din ikke virker: LenkeBernt Kristian Bersvendsen Støring er hans fulle navn. Det stemmer godt med en som jeg igår fant i Nesseby i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Han ble konfirmert 1866 (nr 25) i Skogn som nr 25, født på Støringsvald (husmannsplass under Støring) av foreldre Hmd Bersvend Eriksen og kone Oliana Nielsd:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bersvend Eriksens far Hmd Erich Andersen Boraasval. Borås er i Hegra i Øvre Stjørdal prestegjeld.Olianna Nilsdatters far Hmd Niels Drogsætval. Drogset er i Skatval i Nedre Stjørdal prestegjeld.Til orientering:-vald eller val etter et gårdsnavn betegner en husmannsplass under gården. (som eie på Østlandet).Disse personene finnes sannsynligvis i bygdebøkene for Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Olianna Nilsdatter ble født i 1813, døpt i Skatval, nr 3 ovenfra til høyre:LenkeDet ser ut til å stå Olena, men Olina er kanskje mer sannsynlig. Presten ser ut å utelate prikk over i av og til. Foreldrene er Nils Nilsen Drogsætgierdet og Johanne Eriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

For å svare på ditt siste spørsmål: Alder og fødselsesår i føletellingene er noen ganger 'riktig' angitt, men ofte må man regne med +/- 1 til 2 år i forhold til fødselsåret.Ved konfirmasjonen bodde han på Skjevelaasvald. Skjevelåsen finnes på kartet om du går inn på Statens kartverk (Norgesglasset) på internett. Jeg er ikke så lokalkjent at jeg kan angi presis beliggenhet annet enn Alstadhaug sogn i Skogn prestegjeld, som ligger sør for Levanger. Skogn var før egen kommune men er i dag innlemmet i Levanger.Alstadhaug kirke er ei steinkirke, bygd like før 1200, har en utrolig vakker beliggenhet med utsikt utover fjorden. Legger lenke til noen bilder fra kirka utvendig og innvendig:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Alder i folketellingene (fra 1865 og senere) skulle angis etter neste fylte år. Bernt Kristian Bersvendsen var 15 år i 1865. Da er det etter regelen, ettersom han var født i 1851.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står Karen i kirkeboka. Prestene skrev barnets navn slik de selv fant det for godt. Karen for Kari, Peder for Per, Ole for Ola etc.Kari Blostrupsdatter er forresten i Stjørdal allerede i 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Dette finner jeg i 'Skatvalsboka' bind 1 om Olina Nilsdatter og hennes aner. Tar Olina som nr.1 med aner dobbelt bakover:1))Olina Nilsdatter født 1813 Foreldre:2)Nils Nilsen født 1778, og gift 16.04.1785 med Johanna Eriksdatter(Løvås?). Fødselsåret hennes er ukjent, og hun døde den 19.11.1826(?).3)Johanna Eriksdatter som døde 16.04.1826(?) Gift med nr.2. Barn:a)Erik født 1805 og død 1808b)Randi født 1808, og med Peder Nilsen Berg fikk hun tvillingene Peder og Nils født 30.11.1835.c)Martha født 1811 og død i 1811d)Oline født 1813 Besteforeldre:4)Nils Nilsen født 1737 og død i 1801. Han var skomaker, og ble gift 21.06.1770 med Marit Torsteinsdatter.5)Marit Torsteinsdatter døpt 11.01.1739 og død etter 1801. Her er det kun sønnen Nils som er ført som barn. Det står ikke noe mer om Marit Torsteinsdatter i bygdeboka, men her er sikkert muligheter videre for å finne dåpen i kirkeboka som er utlagt siden det står dato for dåp.Jeg har dessverre ikke bygdebøkene for Hegra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Noe må ha blitt feil her siden jeg stilte inn på 100 %, og når jeg går inn på lenkene kan de kun leses i 40 %. Er det slik hos andre også? Beklager dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.