Gå til innhold
Arkivverket

[#58680] Aner til Kristian Støring


Gjest Tore Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er bare fint å kunne hjelpe, og datoen for Marits dåp i 1739 skal selvføgelig være 11.10.1739(jeg byttet om på tallenee her i det tidligere innlegget). Datoen står i bygdeboka, og stemmer også overens med Bauers kalender på 20.p.trinit.1739. Ellers er Nils Nilsen d.e(født ca 1737) og Nils den yngre (født 1778) med familier ført på side 15 i bind 1 av den nye Skatvalsboka, og da under Drogsetskjæret B. I den gamle Skatvalsboka(Stjørdalsboka bind 4) står det litt mer: Der står det at Nils Nilsen festet plassen Drogsetskjøret 2 i 1759, og plassen beskrives også som Storsvea. Nils den eldre var skomaker. Her har kona hans Marit født fødselsåret 1731, men her må en nok stole mest på det som står i den nye boka hvor de har henne som døpt. Sønnen deres Nils Nilsen var sannsynligvis den siste på denne plassen. Ifølge den gamle bygdeboka var Johanne Eriksdatter(anenr. 3 i innlegg 23) fra Lauvås. Det er en gård Løvås i Skatval, men der finner jeg ingen med dette navnet. I den gamle bygdeboka døde hun i 1835, men her må det jo sjekkes nærmere med kirkebøkene som er utlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er bare fint å kunne hjelpe, og datoen for Marits dåp i 1739 skal selvføgelig være 11.10.1739(jeg byttet om på tallenee her i det tidligere innlegget). Datoen står i bygdeboka, og stemmer også overens med Bauers kalender på 20.p.trinit.1739. Ellers er Nils Nilsen d.e(født ca 1737) og Nils den yngre (født 1778) med familier ført på side 15 i bind 1 av den nye Skatvalsboka, og da under Drogsetskjæret B. I den gamle Skatvalsboka(Stjørdalsboka bind 4) står det litt mer: Der står det at Nils Nilsen festet plassen Drogsetskjøret 2 i 1759, og plassen beskrives også som Storsvea. Nils den eldre var skomaker. Her har kona hans Marit født fødselsåret 1731, men her må en nok stole mest på det som står i den nye boka hvor de har henne som døpt. Sønnen deres Nils Nilsen var sannsynligvis den siste på denne plassen. Ifølge den gamle bygdeboka var Johanne Eriksdatter(anenr. 3 i innlegg 23) fra Lauvås. Det er en gård Løvås i Skatval, men der finner jeg ingen med dette navnet. I den gamle bygdeboka døde hun i 1835, men her må det jo sjekkes nærmere med kirkebøkene som er utlagt. Finner ingen Johanne eller Johanna Eriksdatter i Stjørdal ved folketellingen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tore Hansen

Var ikke den vielsen vel tidlig?, ( Nr-23) Nils Nilsen født 1778, og gift 16.04.1785 med Johanna Eriksdatter(Løvås?). Er det feil i Skatvalsboka bind 1, eller er det bare en skrivefeil Anne Lise Hovdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Nils Nilsen og Johanna Eriksdatter ble gift 16.04.1805 ifølge bygdeboka. Jeg har vært hos mine foreldre, og så ikke dette før nå i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.