Gå til innhold
Arkivverket

[#58683] Åkerøy på Helgeland


Gjest Anita Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Henriksen

Spørsmål til de lokalkjente:Ser i kirkebøker for Alstahaug og Tjøtta at det står 'Åkerøy' 'N-Åkerøy' eller 'Sør Åkerøy' som stedsangivelse. Jeg trodde først at det var snakk om kun en øy (den som ligger litt sør for Blomsøy), slik at det dreide seg om den nordre eller søndre delen.Nå har jeg studert kartet og finner faktisk enda en Åkerøy(litt nord for Blomsøya), og da skjønner dere sikkert spørsmålet mitt: Var det bosetting på begge øyene, og- er det slik jeg bør lese nedtegnelsene?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Hei.I ft_1801 finner vi disse oppføringene i Alstahoug (Nordland)34 personer Nordaakerøen30 personer Aakerøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg-marie Altergård

Det er to Åkerøyer. Sør Åkerøy utafor Hestøysund (Blomsøy)og Nord Åkerøy utafor Austbø ( Alteren ) I Nord- Åkerøya bor det ikke folk lengre, men det har vært bosetting der.Mange av mine aner kommer derfra. I sør Åkerøy bor det fortsatt folk.Det er også ei Åkerøy på Dønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Takk, det forklarer en hel del ja. Men den Åkerøy på Dønna, var det bosetting der?Så lurer jeg også på om noen kan si noe om når bosettingen opphørte på Nord Åkerøy?Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

I ft_1875 finner vi detteAakerøen i Tjøtta : 36 personer bosatt på 4 gårderAakerø, Alstahaug : 39 personer bosatt på 4 gårderAakerø, Nesna : 19 personer bosatt på 3 gårder(NB! Det er trolig at denne øya, Aakerø, senere ble en del av Dønna kommune)Ved grenseendringer 1. jan 1962 ble 80 personer overført fra 1828 Nesna til 1827 Dønna og 193 personer fra 1827 Dønnes til 1828 Nesna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg-marie Altergård

På Nord Åkerøya bodde det folk til for ca 2 år siden. Nå er det ferieøy. En nydelig plass. Åkerøya på Dønna er landfast og der bor det folk i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Jeg slo også opp på ft_1900Da var det35 personer på Aakerøen i Tjøtta (fordelt på 5 gårder)41 personer på Aakerø i Alstahaug (5 gårder)26 personer på Aakerø, Dønnes (4 gårder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Grensen mellom Nesna og Dønnes ble justert (endret) 1. juli 1888. Da gikk Aakerø fra Nesna til DønnesDen 1. jan 1962 ble øya Tomma overført til Nesna og øya Løkta overført til Dønna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.