Gå til innhold
Arkivverket

[#58685] Hvem var Fritz Heftye


Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Fritz Heftye er nevnt i kirkeboken for Rikshospitalet 22.12.1828 som far til en gutt født utenfor ekteskap Lenke og omtalt som kjøpmann. Jeg synes det står at han er fra Lillehammer, men er usikker. Er det noen som har noen flere opplysninger om denne mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Eivind!Legger inn dåpen på nytt da lenken din ikke virker! Nr 1,venstre,med far Fritz Heftye.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 1 (1818-1832), Fødte og døpte 1829, side 162-163. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=683&idx_id=683&uid=ny&idx_side=-85>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei eivindKan Heftye være det samme navnet som Hefty på tellingen 1800? Navnet forekommer i Christiania,det er flere som har dette navnet Hefty.De ser ut til å være kjøpmenner,slik som denne Fritz Heftye er. Søk på navnet HEFTY i tellingen for Christiania,så får du se! Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Eivind!Kan det dreie seg om innvandrere til Christiania? Navnet Hefty finnes kun i Christiania ved tellingen 1801. Jeg fant nå denne lenken hvor det står om Hefty/Heftye. LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hvis jeg ikke husker feil er den velkjente Heftye-familien av Schweitzisk opprinnelse. Jfr. Thomas Heftye og mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Til spørsmålet i (1). Det har opprinnelig stått 'Storhammer' (dvs Hamar), men 'Stor' er overstrøket og erstattet med 'Lille'.Om oppkomsten av Lillehammer som kjøpstad på bekostning av Hamar (Storhamar), se bl.a. en debattartikkel i siste utgave av Historisk Tidsskrift (1/08).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Mange takk for alle de nyttige innlegg og ikke minst takk til Ann-Mary som var så vennlig å rette opp mitt slurv med å lage lenke.Hefty eller Hefti er et ikke uvanlig sveitsisk navn (stort sett skrevet Heftye i Norge), og fornavnet Fritz kunne indikere en tilknytning til det tysktalene Sveits, men jeg har ikke funnet noe spor etter ham hverken på utenlandske nettsteder eller i norske folketellinger. Det gjenstår å tråle kirkebøkene for Hedemark og Oppland nøye, så det er vel ikke annet å gjøre enn å gå den tunge vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.