Gå til innhold
Arkivverket

[#58690] Har bønn om hjelp med oppslag i US Census


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

En bekjent leter etter mulige etterkommere av sin morfars bror som emigrerte til USA, dessverre uvisst når. Denne emigranten het Oskar Johan Olsen og var født i Porsgrunn 3. mars 1861. Min bekjente mener han reiste ut fra Kristiansand og da var ungkar. Forøvrig vet hun dette: Oskar Johan Olsen skrev brev hjem til slekt i Porsgrunn i 1947 fra adressen 35 Edvard Str., Quincy, Mass. Videre opplyser min bekjente at hun en gang har sett et bilde av Oskar med kone og to små barn, men når og hvor dette bildet ble tatt er dessverre ukjent.Dette er dessverre alt som er kjent. Spørsmålet er om noen på dette grunnlag vil prøve å lete etter denne Oskar og hans familie i USA Censuses f.o.m. 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Nå har ikke jeg gått inn for å finne han i emigrantprotokollene - det er en viktig kilde, men det kan du forsøke selv.Imidlertid, på bakgrunn av de gode opplysningene du har gitt så er jeg rimelig sikker på at jeg har funnet han. Inntil videre limer jeg bare inn fra indexeringen fra US Census 1930:1930 United States Federal CensusName: Oscar J Olsen Home in 1930: Quincy, Norfolk, Massachusetts Age: 69 Estimated Birth Year: abt 1861 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Annie L Race: White Household Members: Name Age Oscar J Olsen 69 Annie L Olsen 64 Howard O Olsen 40 A Isabell Driscoll 31 James C Driscoll 34 Gordon R Driscoll 10 Thelma L Driscoll 8En viktig opplysning kommer fram i Census 1900, nemlig fødselsmåned som mars.Jeg har lastet ned og lagret alle image fra og med Census 1900. I tedet for å lime dem inn her så kan du sende meg en epost på denne krypterte adressen:to-ru krøllalfa online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Sønnen Oscar Howard har jeg også funnet WW1 og WW2 draft cards på. Det sistnevnte (image) viser at faren Oscar J levde i 1942.World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 about Oscar Howard Olsen Name: Oscar Howard Olsen City: Quincy County: Norfolk State: Massachusetts Birthplace: Massachusetts;United States of America Birth Date: 29 Sep 1889 Race: Caucasian (White) Roll: 1674428 DraftBoard: 0U.S. World War II Draft Registration Cards, 1942 about Oscar Howard Olsen Name: Oscar Howard Olsen Birth Date: 29 Sep 1889 Residence: Quincy, Massachusetts Birth: Quincy, Massachusetts Race: White Roll: WWII_2251653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.