Gå til innhold
Arkivverket

[#58691] Eneboerbrødrene Johan (1881-1952) og Albert (1884-1948) Næs - i Østmarka


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Bakgrunnen for dette spørsmålet er at undertegnede er engasjert i et leksikonprosjekt for Lørenskog kommune. Spørsmålet stilles altså i jobbsammenheng, og opplysninger som eventuelt framkommer kan være aktuelle å sette på trykk i nevnte leksikon, som utkommer til høsten (Lørenskog kommune er 100 år i 2008).I boka 'Østmarka fra A til Å' av Even Saugstad (Frie fuglers forlag, 2000), s. 100-101, omtales de to brødrene og Østmarka-eneboerne Johan Næs (1881-1952) og Albert Næs (1884-1948). Det opplyses at Johan flyttet til skogs som 18-åring og at 'Albert forlot hjemplassen i Lørenskog noen år senere'.Min første tanke var at brødrene kom fra en av Nes-gårdene i Lørenskog, men jeg kunne ikke finne spor av dem i kirkebøkene for Skedsmo (som Lørenskog tilhørte tidligere).Et landsdekkende søk i FT1900 etter Albert'er født 1884 ledet meg til Vålerenga i Kristiania. Der fant jeg en 'Albert N. Næs', født 1884, passende nok med en bror 'Johan A. Næs', født 1881 ([url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f00301&gardpostnr=2430&personpostnr=55439&merk=55439>Lenke).Disse to brødrene ble født i Grønland sogn, Johan Andreas i Tøyengata 15 19. juli 1881 (Lenke) og Albert Nikolai i Hølandsgate 3 11. mars 1884 (Lenke).De ble videre konfirmert i Oslo hospital sogn (den delen som snart etter ble skilt ut som Vålerenga sogn), Johan Andreas 6. oktober 1895 (Lenke) og Albert Nikolai 17. april 1898 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Per (2): De hadde visstnok flere hytter og flyttet rundt. Alberts siste hytte lå sør for Eggemosen, sørvest i Lørenskog; Johans siste hytte lå ved Simmingsmyr, omtrent ved tredelet Lørenskog/Oslo/Enebakk (alt ifølge 'Østmarka A til Å').Gunn (3): Som du ser nederst på sida du viser til, er opplysningene der hentet fra 'Østmarka A til Å', som jeg viser til i innlegg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Et par små tips.Kanskje ”Østmarkas Venner” sitter på det store materialet som SIGURD SENJE hadde samlet inn, før han skrev boka om Østmarka.En annen mulighet til er å ta kontakt med den kjente naturfotografen SVERRE MARTIN FJELSTAD. Han vet praktisk talt alt om Østmarka og har anene sine fra området.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk for tipsene. Senjes bok er oppført i litteraturlista til 'Østmarkas venner'. Den kan være verdt å følge opp. Sverre M. Fjelstad skal ha truffet brødrene ved flere anledninger, så jeg har vært inne på tanken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Som du ser i Friluftsklubbens diskusjonsforum - Lenke - hadde klubben igår en tur til bostedene til en annen eneboer i Østmarka. Kanskje kjenner noen av klubbens medlemmer til brødrene du spør om, også?Se forøvrig www.friluftsklubben.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg mener å ha lest om diverse eneboere i Østmarka, i en bok som er skrevet om Østmarka av Fjeldstad. Boka har jeg på hytta. Jeg mener å huske at en av de omtalte eneboere var en svært kunnskapsrik person omkring fuglelivet i Østmarka. Jeg mener også å huske at det var to eneboere som ikke hadde kontakt på mange år. Boplassene var meget godt beksrevet og Fjeldstad var mye på besøk hos fuglekjenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, de var visst ikke alltid på talefot med hverandre disse to.Det står ganske mye om dem i boka Østmarka fra A til Å, mye mer enn jeg har bruk for til det leksikonet jeg arbeider med, og jeg kan jo for sikkerhets skyld presisere at jeg utelukkende er ute etter å avklare om det er rett brødrepar jeg har funnet døpt, konfirmert og i FT1900 (jfr innlegg 1).Fjelstad ser for øvrig ikke ut til å være oppført i telefonkatalogen, jfr tipset i innlegg 5. Jeg har vært for opptatt med andre arbeidsoppgaver til å gjøre ytterligere framstøt så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har nå fått bekreftet at jeg har funnet rett brødrepar, som beskrevet i innlegg 1. Takk for alle innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.