Gå til innhold
Arkivverket

[#58695] Lars Jonsen Høgset, Gjemnes, fødested


Gjest Per Skjæveland
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Skjæveland

Lars Jonsen Høgset, Gjemnes, var født omkring 1749 og levde i 1808. Han var gift 2 ganger, 2. gang med Sigrid (Siri) Johansdtr, og han hadde barn i begge ekteskap. Han er omtalt i Eideboka, bind I. Kan noen fortelle meg hvor han kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

Hei,I Gards- og ættesoge for Gjemnes b. 7 (2007) s.623 - N.T.Leivdal finner vi Lars Jonsen som bruker på Oppistua, Høgset fra 1793-1813. Han hadde før dette en part i Dønnemgarden fra 1790-1793. I følge Leivdal var han bruker på Børset, Øksendalen 1782-1786 (Leivdal refererer til Sunndalsboka b. 4 side 326). Far til Lars var Jon Jøstensen som var bruker på Bruset under Furset i Øksendalen. I åra 1787-1790 var han antagligvis på Ranem og Frisvold da han benyttet disse etternavna da ha bodde på Dønnem (Gjemnesboka b. 2 - side 15).Lars var f. ca. 1749 d. 1817 og var g.ca. 1775 m. Sigri Johansdotter f.1757 d.1813. Hennes foreldre var Johan Danielson g. 1754 med Beret Jacobsdotter Børset. De var bondefolk på Børset.På side 624 i Gjemnesboka b. 7 er det en god del informasjon om de fem barna til Lars og Sigri.En bror til Lars - Jon f.1769 d.1834 var bruker på en annen av Høgsetgårdene - Høgsetnesset i periden 1795-1807 (Gjemnesboka b. 7 - side 646).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Skjæveland

Tusen takk.Jeg var ikke klar over at bind 7 var kommet ut. Det må jeg få tak i. I flere år har jeg søkt etter informasjon om denne familien, men så langt inn i fjorden som Sunndal har jeg ikke vært. Meget takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

I Eideboka b. 1, s. 410 finner du Berit Jonsdtr., søster til Lars. Seinere flytta Berit og hennes mann, Ole Pedersen, til gardem Jelkrem i Gjemnes.I Eideboka b. 3, s. 353 og 354 finner du broren Jøstein, samt også noe omtale av de andre søskena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Skjæveland

Takk igjen. Jeg skal bla dem opp.For øvrig ser jeg at jeg har fokusert for mye på Sigrids alder i folketellinga i 1801. Der er hun registrert 10 år yngre enn hun egentlig var. Jeg trodde ikke hun kunne være mor til Lars sine eldste barn.Jeg har så langt ikke undersøkt kirkebøkene fullstendig, men når jeg nå sammenligner all informasjon jeg har fått inklusive den i Sunndalsboka, finner jeg Dordi/Dorte født både 1777 og 1790, og Elen født både 1783 og 1793. Dette tyder på at to jenter har dødd som småbarn.Til slutt vil jeg takke for all den nytten Eidebøkene gir meg. Svigerfar min vokste opp på Strømsholmen og svigermor mi kom fra Strand (Myran). Eidebøkene er viktig informasjonskilde til deres eldre slekt. Jeg ser med forventning fram til når Gaustad, Vevang og Strømsholmen måtte bli omtalt selv om jeg trolig må vente ei god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Takk for skryt. Det er alltid godt å høre, sjøl om bind 1 ikke ble helt slik som jeg hadde ønska det.Jeg har også forfedre som har bodd på Myran, Strand. Jeg stammer bl.a. fra Ingeborg Anna f. 1834, s. 129, gift m. Ole Pedersen Herskedal.Nå holder jeg på med b. 7 som skal omhandle gardene Jørgenvågen og Lyngstad. Sistnevnte gard er veldig stor og her blir det masse nytt om tida på 1600 og 1700-tallet, men også opplysninger om en del innflyttere rundt 1800 som ikke har vært løst opphavet til før, men nå har jeg altså knekt kodene deres.Gaustad blir i b. 9. Oldefar til din svigerfar, Ole Svensen, kom fra Lom. Var du klar over det? I Eide-minne 2002 har jeg en artikkel om hans foreldre. Mor til Ole Svensen var den Marit Olsdtr. som i 1792 ble gift m. Reinholt Kaspersen, se Eideboka b. 3, s. 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Skjæveland

Takk igjen til Jonny Lyngstad.Nå har jeg fått tak i artiklene og leser så øyet blir stort og vått. Skjebner! For et liv de må ha hatt! Jeg visste at Ole Svendsen var oldefaren, og visste også at han første gang var gift med Sigrid Eriksdtr. Foreldrene hennes var for øvrig svigermors aner. Eidebøkene har jeg lest forfra og bakfra så jeg burde ha fanget opp hva som er skrevet i bind 1, men jeg var nok litt for opptatt av at jeg trodde faren het Svend Olsen.Hvis jeg kan få lov å spørre om en siste person. Ole Svendsen var gift 3. gang med Eli / Elen Eriksdtr Godal, hun som var oldemor til min svigerfar. Mora hennes het Johanna Andersdtr Stølen. Hun og ektemannen, Erik Gudmundsen Godal, var gift i Kvernes, men jeg finner ikke Johanna døpt i Kvernes. Kan du si noe om hennes foreldre og hvor de kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Eli (Elen) Eriksdtr. var Ole Svensens andre kone. Hun døde 22. mai 1834 og Ole ble gift for tredje gang 17. juli 1836 med enka Elen Halvardsdtr. fra Gautvika f. 1772 og død 1845. De var barnlause. Det er ved dette ekteskapet oppgitt at hans far var Svend Olsen fra Lombs pr.gjeld. Men det viste seg å være feil. Han het Sven Jonsen.Johanna Eriksdtr. ble konfirmert i Kornstad i 1771. Hun ble født i 1753 og er døpt i Øre kirke. Foreldra bodde da på Rotlia i Gjemnes, se Gards- og ættesoge for Gjemnes, b. 1, s. 427.Det er arveskifte etter Anders Serkvesen, far til Johanna, i 1772, men jeg har så langt ikke greid å finne ham begravd her i distriktet. Mora, Ragnhild Andersdtr., døde 15. november 1785.Jeg er etterkommer på morsida mi etter Mali Tronsdtr. som var halvsøster til Johanna Andersdtr. og fra Ragnhild Andersdtr. sitt første ekteskap med Tron Sivertsen i Rotlia.På farsida er jeg etterkommer etter Helle Serkvesdtr., se Gards- og ættesoge for Gjemnes, b. 2, s. 77, som var søster til Anders Serkvesen.Johan Serkvesen, en annen bror, bodde på Lyngstad og vil bli omtalt i b. 7 av Eideboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Anders Serkvesen var sønn av Serkve Olsen Store Gusjås i Nesset og Marit Andersdtr. fra Sandnes i Øre, Gjemnes. Jeg har funnet mer om Serkves slekt enn det som står i gårdshistorien for Nesset. Ta gjerne kontakt på svbjornd+krøllalfa+dot+no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.