Gå til innhold
Arkivverket

[#58697] Gamle Kommunevåpen ?


Gjest Birger Skjønhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Lange

Prøv denne adressen. Før 1970 var det bare 12 herredskommuner som hadde eget våpen, og de fleste gamle kommunene forsvant jo i 1964. Sjansen er derfor stor for at de kommunene som forsvant, hadde eget våpen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Lange

Viser til innlegg 4. Det skal selvfølgelig stå at sjansen ikke er stor for at kommunene som forsvant, hadde eget våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg kan ikke huske at de gamle herredene som ble sammenslått til større kommuner på 60-tallet hadde egne våpen, i mitt område gjelder det eksempelvis: Sollia, Kvikne, Tylldalen etc. Men du er vel kanskje ute etter kommuner som har slått seg sammen etter at de begynte med kommunevåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Stemmer det Reidar, et eksempel er Buksnes som er en tidligere selvstendig kommune i Nordland fylke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dette blir vel litt på sida av ditt tema, men jeg husker disse små-herredene hadde sin sjarm og mangfold på mange felt. Jeg husker bl.a så var de som regel av de første kommunene som det forelå valg-resultater fra. Her i Hedmark tror jeg faktisk slik som Sollia og Tylldalen var først ute og jeg tror faktisk at de nesten var av de første i hele landet. Mener å huske at Aremark i Østfold brukte å være først eller husker jeg feil? Jeg vet ikke om dette vart for nostalgisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

neida Reidar, det her er bare gøy....har også lest av Østfold og nordover til hedmark har de eldste bostedene i norge...mener å ha lest at de er i fra ca år 500 f.kr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.