Gå til innhold
Arkivverket

[#58702] ASKØY: Foreldre/dåp til Thor Martin Paulsen f ca 1852, (Follese Tønnefabrikk).


Gjest Eva Wathne
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Wathne

Thor Martin Paulsen vies 10.6.1884 til Petrike Gjertine Pedersdtr. (Vielsen er ført både i kirkeboka for Laksevåg, far: Paul Paulsen, og i krk.bok for Askøy. Her er han skrevet som Thor Gjertin Paulsen, intet farsnavn er oppgitt. Ifølge folketellingene skal navnet være Thor Martin.) En Thor M Paulsen ble vaksinert på Askøy 4.4.1854, alder 1 ½, far: Paul Paulsen. Navnet Andreas er tilføyet etter Paul som mellomnavn i vaksinasjonslisten i etterkant.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6964&idx_id=6964&uid=ny&idx_side=-67>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Se på viet nr 18! Her står han som Thor Martin Paulsen og han er født i 1852: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strudshavn i Askøy, Ministerialbok nr. B 1 (1878-1889), Ekteviede 1884, side 215. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5203&idx_id=5203&uid=ny&idx_side=-209>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Eva! Jeg har en sterk mistanke om at navnet han er skrevet inn feil i kirkeboken ved vielsen. Det er opplyst at han heter THOR Martin,født Follerø 1852.Faren står som Paul Paulsen Follerø. Jeg tror at det er ført feil navn på brudgommen ,og at han heter Ole Martin. Se på denne dåpen. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 12 (1855-1877), Konfirmerte 1867, side 61. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8264&idx_id=8264&uid=ny&idx_side=-62>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Hei Ann-Mary! Jeg tror denne presten driver gjøn med oss. Konfirmasjonen til Ole Martin har jeg ikke sett tidligere, bravo, og for den saks skyld ikke dåpen heller. Den fant jeg nå takket være deg, døpt i Strusshavn 9.1.1853. Ettersom 'min ettersøkte' brukte navnet Thor i folketellingene, og ingen Ole Marthin er å oppdrive i samme familie, våger jeg påstanden at dåpsinnførselen er feil!! Konfirmasjonsinnførselen ble bare en gjentagelse av dåpsinnførselen. Noe så galt har jeg aldri vært borti, men nå lurer jeg virkelig! Sønnen Teodor Thorsen gifter seg i 1905 med Oline Gjertine Olsdtr. Da Olines foreldre giftet seg i 1871 kvitterte begge forloverne: Erik Paulsen og Nils Pedersen Follesø 'begge med ih Pen'. Da lurer jeg på hvordan det sto til med skolestellet på Askøy i de tider. Selv om presten her kunne skrive (om det ble aldri så gærnt), kunne muligens ikke menigheten lese. Har andre erfaringer med kirkebøkene for Askøy? Nå skal jeg ta et sveip innom Distreffdatabasen og se om jeg finner noe oppklarende der.hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei igjen Eva! Du har nok rett i at det er feilføring ved dåpen.Dåpen til Ole Martin,født 27 des 1852,døpt 9 jan 1853:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy i Askøy, Klokkerbok nr. A 4 (1852-1864), Fødte og døpte menn 1853, side 7. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8608&idx_id=8608&uid=ny&idx_side=-8>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDisse har du vel kanskje fra før?Søsken av Thor(Alias Ole) Martin:Paul Andreas,døpt 6 juli 1845: Lenke Michael Johan,døpt 19 sept 1847: LenkeAnna Pauline,døpt 24 feb 1850: LenkeJohannes,døpt 14 okt 1855: LenkeIngebrigt,døpt 13 mars 1859: LenkeMartin,døpt 10 juni 1860: LenkeNok en Ingebrigt( den første er kanskje død?) døpt 25 okt 1863: LenkeAbraham,døpt 15 aug 1869:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

'Min' Thor M Paulsen ble vaksinert på Askøy 4.7.1854 (ikke 4.4.) alder 1 ½, far: Paul Andreas Paulsen. Finner Thor M Paulsen verken døpt eller konfirmert på Askøy. Ifølge konfirmasjonslistene for Ole Martin Paulsen f.27.12.1852,(foreldre Paul Johan Paulsen og Marthe Mikkelsdtr.) ble han vaksinert 27.6.1854, Askøy. Den vaksinasjonsinnførselen finner jeg ikke. Hadde jeg funnet den hade jeg vært sikker på at vi hadde med to forskjellige personer å gjøre. Nå er det like før jeg skyter pianisten.... Kanskje det går bedre i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.