Gå til innhold
Arkivverket

[#58707] Sølvkors, hvor kommer dette fra?


Gjest Vigdis Varhaugvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Varhaugvik

Et spørsmål litt på siden av hva som pleier å komme her, men prøver?Dette sølvkorset fikk jeg av mi bestemor for kanskje 40 år siden. Smykket er ca 5,5 cm langt og vel 4 cm brett. Jeg har alltid trodd at det var et sjeldent gammelt smykke.I dag oppdaget jeg plutselig at en kollega av meg hadde maken. Det smykke hadde hennes mor fått av en tysk soldat under krigen.Håper noen kan fortelle meg noe mer om smykkene stammer fra?Mvh Vigdis

bilete4610.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg tror nok at sølvkrusifiks av denne typen kan ha vært svært vanlige tidligere. Muligens ikke i Norge, men sørover i Europa. Selv har jeg flere utgaver - hvor selve korsene har litt forskjellig utforming. Du sier ikke noe om det står noe stempel på baksiden? Kanskje det kunne være til hjelp ved identifisering.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Hei Else Tror også min bestemor fikk smykket i tiden rundt 2. verdenskrig. Prøvde å ta bilde av det som sto bak på korset, men fikk det ikke til. Er ikke en stor tegner, men brukte lupe, har prøvd å tegne det av.Vigdis

bilete4612.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Du kan jo forsøke å ta det med deg til en gullsmed og spørre om de kjenner til stempelet (det du har tegnet av). At smykket også har stempel 830 S, tyder muligens på at det er laget etter 1880/90. Såvidt jeg vet, var det på den tiden denne betegnelsen for sølv slo igjennom her i Norge.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Vigdis (5): Det stemmer at krusifiks er meir vanlege mellom katolikkar enn mellom luteranarar (som helst brukar 'nakne' kors - dvs utan Kristus-figuren). Men det er ingen regel som utelukkar det eine eller det andre. Men det er ikkje eit gresk eller russisk kors - dei brukar å markere fot-stokken som ein liten tverrbjelke og skiltet med innskrifta over.Som Else er inne på, gjev sølvstempelet 830S (=830 promille sølv i legeringa) ei grense for kor gammalt det er. Tidlegare var det ikkje ein fast 'standard' for sølvinnhaldet. Eg skulle tru at ein gullsmed veit når dette vart innført - og kva land som brukar denne standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei Vigdis!Har du undersøkt om korset kan ha tilhørt f.eks. Rebekka- eller Marialosjen? Jeg syns også at det er noe 'katolsk' ved korset.Biblioteket i Molde vet jeg har en del bøker om stempler og symboler som kan fortelle deg om årstall, gull/sølvsmed og by/sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Takk til alle som har prøvd å hjelpe, men vi kommer visst ikke lenger?Dersom noen av dere som har svart meg elle andre som er interesserte kan jeg vise dere svaret:Jeg tok kontakt med Gullsmedforbundet og fikk dette svaret:Dette korset er nok solgt i Norge siden det er stemplet 830S. Andre land ville ikke brukt S'en, men den har jo vært påbudt i Norge. 'Mesterstemplet' (hvis det er det) er helt ukjent for meg. Ingen norsk produsent har brukt dette, ei heller noen kjent importør. Korset er lite 'norsk', et typisk katolsk kors produsert i Sydeuropa. Stemplet er nok utenlandsk (ukjent for oss) og korsert importert til Norge. Vennlig hilsen Per Bredo ØstbyEr det flere som har dette smykket?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Vigdis Varhaugvik

Nytt eksemplar av korset lokalisert.Ved en tilfeldighet hadde min kollega sett et bilde i avisa Romsdals budstikke, der en dame ble gratulert med 85 års dagen. Bildet var av damen som konfirmant, rundt halsen hadde hun et kors, mulig maken til våre kors. Fant adressa til dama og sendte et bilde og spurte om hun viste hvor korset kom fra?Fikk telefon fra henne der hun bekreftet at korset var maken til hennes.Det viste seg at dama var konfirmert i Alta og korset hadde hun fått i konfirmasjonspresang. Navnet hennes er inngravert bak på korset. Det må vel ha blitt kjøpt hos en gullsmed i og med at det har en inngravering? Hun var konfirmert ca 1927.Jeg tenker at det kan ha noe med nordnorge å gjøre? 2 av korsa hadde tilknytning til vestfinnmark, 1 kors fra en tysk soldat som vi ikke vet hvor kommer fra? Finnmark hadde tidligere mye handel fra øst ?Kan dette være et nytt spor?Ha en fin søndag. Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.