Gå til innhold
Arkivverket

[#58708] Almar Johansen, f. 1880 i Vågan


Gjest Ann Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Pettersen

Hei. Tjenestedreng Almar Johansen står registrert som far til Elisif Lovise i Vågan. (født 1913 og hjemmedøpt 1916).Det kan se ut som at han er same eller kven.Lenke (nr56). Klarer ikke å finne ut hvem denne Almar er. Her trenger jeg hjelp. Hilsen Ann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fodeaar&pgj=131&teljing=ft1900&filnamn=f00627.wc2&amt=6&funnenr=365>LenkeHer er en Almar Johannessen f. 1880, i tellingen for 1900. På familysearch.com finnes en Almar f. 13.04.1879, sønn til Johan Peter Andersen, f. i Tanum, Vestfold. Vet ikke om dette kan være aktuelle kandidater? Ser at faren kalles Almar Johannessen når Ellisef Lovise konfirmeres i Vågan i 1929 som bnr. 4 av jentene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer er en kandidat f. 1900 i Vågan, som i såfall må ha vært tidlig utom seg! Men jeg la merke til at det i fødselsprotokollen sto at faren var f. 1900, siden overstrøket og rettet til 1880. Noe å grunne på?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Pettersen

Hei og takk for respons.Har sett litt på de kandidatene du har foreslått men jeg tror desverre ikke de er rett mann.Tror det er mer sansynlig at han kom fra Vågan eller områdene rundt.Ja det er rett mor du har lagt ut lenke på og man kan vel godt si at Agnete ikke levde noe typisk A4-liv etter datidens normer (4 barn med 3 forskjellige menn uten å være gift)men at første barnefaren bare skulle var 13 år når hun hun er 30 synes jeg høres for skandaløst ut ,selv til henne å være.Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Enig.Men hva får deg til å tro at han er fra området rundt Vågan? (som jo høres sannsynlig ut), og hvorfor er det mulig at han er same eller kven? Noen flere spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Pettersen

I lenka i første innlegget er det en kolonne om foreldrenes fødested. Almar står oppført med fødested Vågan i kolonnen for lapper,kvæner og fremmede staters undersaatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Pettersen

Har sett nærmere på lenka i første innlegget og ser nå at det ikke står noe om at Almar ikke skulle være norsk.Bare at han har fødested Vågan.Klarer noen å se hva som står notert under foreldrenes navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Pettersen

Hei igjen. Ja det ser ut som det kan stå noe slikt, men Agnetes far kan det ikke være snakk om (i lenken i innlegg 4).Han var restauratør på dampskip, bosatt i Bergen og døde i 1894.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Pettersen

Ja det er rett dame, og det var her hun bodde den tiden hun fikk barn med Almar. (Den ugifte budeia Karen Henriksen f.1860 som står under henne på lista er moren.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Har du sjekka fødte i årene rundt 1880, i alle Vågans nabosokn? Konfirmerte i årene fra ca. 1893 og utover? Omstendelig, men her kan jo kanskje svaret ligge......? Dersom Almar er født 1880, og ikke 1900. Hvem vet? PS: Jeg besøkte forresten Lofoten sommeren 2007, og bodde på vandrerhjem rett ved siden av Lofotkatedralen. Vakkert sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeJeg legger 'for moro skyld' ved konfirmasjonen til Almar Johansen f. 1900, som jeg refererte til i innlegg nr. 3Konfirmant nr. 36 i juni 1915, Vågan. Almar Johan Karlsen, sønn til Johan M. A. Karlsen, i folketellingen for 1900 kalt Almar Johansen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

PS: Ser at hun i fødselsregisteret i 1920 sies å være født i 1913, men i konf.protokollen oppgitt f. 11.05.1914. Ser også at morens oppholdssted oppgis til Laupstad i 1920, men at Ellisif bor på Langestrand ved konf. i 1929. Almar Johansen f. 1900 var jo fra Laupstad.Jeg syns dette er en nesten for 'utrolig', men likevel teoretisk mulighet. Er Ellisif født i 1914 og ikke i 1913, kunne godt en sprek tidlig moden 13-åring kunnet bli far....... Vet noen hvor Almar Johansen f. 1900 ellers ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Pettersen

Har leita mye etter denne karen,men får gå igjennom kirkebøkene på nytt (av og til viser det seg jo at øynene har stått i veien for synet:) Skal prøve å se litt mer på områdene rundt Vågan og jeg bør vel også se på de som er født ca.1900.(høres helt sykt ut men,men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.