Gå til innhold
Arkivverket

[#58709] Finnenavn, er de oppgitt noe sted?


Gjest Randi Fjellbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Fjellbu

Min mormors familie kommer fra finnskogen.....men er det noe sted jeg kan søke opp de finske navnene som jeg da har fått til mitt tre? Eller skal jeg ta alt for god fisk???Min mormor har i alle år vært stolt av familienavnet Porkainen (eller hvordan det skrives) Papirer jeg har fått tilsendt tilsier derimot at det er Nikarainen som er det sist brukte finske navnet.....Ikke det at jeg har funnet noen i kirkebøker eller FT med disse navnene, men fått fra andre som vet hva de holder på med.Et lite hint om hvor jeg skal leite hadde vært hyggelig :)Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Her finner du også mye informasjon om de som levde i finnskogene http://www.finnkulturcentrum.com/. På begge sider av grensen.Nikkarinen er nevn i Bredsjön i Värmland. Har du noen 'svenske' navn i linjen så kanskje jeg kan finne noe mer i boken Finner i Gräsmark och Lekvattnet av Jarl Ericson.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Jeg fant i boken, nevnt i innlegg 5, NN Nikkarinen f. ca 1585 med slekt opp til mitten av 1700 tallet. De bodde i Norra Lekvattnet i Värmland. Alle etterkommere blir for mye å skrive av, men som sagt, har du navn på noen du er spesielt interessert i så kan jeg opplyse om vad som står om dem.Det er også i boken omtale av en del av de norske slektningene. Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Olov Olovsson har samlet og omtalt FINSKA SLÄKTNAMN i mellersta Sverige og Norge i et hefte utgitt av Lions Club i Torsby (1979). Her finnes de mest vanlige finske navnene omtalt alfabetisk. Om Nikarainen står blant annet at Godtlund nevner at Årandstorpet (Orala) på Brandval Finnskog ble bygd av Samuel Nikarainen fra Arnsjøn i Østmark som hadde rømt til Norge fordi han hadde begått et mord. I finnemanntallet 1686 finns navneformene Nicharan, Nicheren og Nickan på personer som bor i Vinger og Hof i Norge men som er født i Fryksdalen eller Gestrikland i Sverige. Heftet er neppe tilgjengelig på internet, men kanskje biblioteket kan skaffe det? ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Tusen takk til dere alle sammen. Jeg skal gå igjennom de forskjellige linkene nå, så får jeg se om jeg kommer noe nærmere.Niels; jeg tar kontakt når jeg har slektslinjen klar her. Må bytte maskin.Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei Randi.Angående finske slektsnavn og din mormors stolthet over navnet Porkainen, så kan jeg legge til at begge disse navnene, både Porkainen og Nikarainen, kan være like riktige. Din mormor visste ganske sikkert om dette navnet. Slik jeg kjenner finske slekter fra min forskning så pleide familier som flyttet på seg ganske ofte å ta gårdsnavnet der de var tilflyttet. Denne skikken foregår delvis den dag i dag.Jeg ble kjent med denne navnetradisjonen da jeg som ung jente brevvekslet med en finsk jente. Først het hun Inkeri Kunttu. Så flyttet de, og da fikk jeg brev fra Inkeri Peippo. Så skrev jeg og spurte hvorfor hun hadde fått et annet navn og fikk svar tilbake at 'hun hadde jo flyttet, ser du ikke at jeg nå bor i Rauma?'Jeg synes fremdeles at dette er ganske rart.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Med andre ord; kaoset er nødt til å bli komplett til man skjønner logikken i galskapen :DTakk skal du ha, og ha en strålende dag!!Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Nettsiden Berit Gullebekk viser til er den viktigste portalen til mer kunnskap. Les også følgende:Myhrvold, Jan.'Skogfinsk genealogi i Norge.' Genealogen nr. 2/2004: 27-36.Tittel: C.A. Gottlunds 'Folkmängden på finnskogarne' fra 1823 / Jan Myhrvold og Niclas Persson Dokumentet er del av serien Oppdragsrapport (Høgskolen i Hedmark) Bind nr: nr 3-2004 Forfatter: Myhrvold, Jan Persson, Niclas Gottlund, C.A.Årstall: 2004 Trykt: Elverum : Høgskolen i Hedmark ISBN: 82-7671-392-0, ib. Sidetall: 259, [40] s.Sistnevnte bok er anmeldt av Lars Løberg i Genealogen.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Takk skal du ha Are :)Jeg har nå lasta ned det jeg fant av artikler om mine navn på Berits link. Skal nå hjem å lese til øyet blir lite og tørt ;)Ha en fantastisk ettermiddag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Boka Are viser til er vel den beste kilda for finske slektsnavn siden slektsnavnene der blir knyttet til personer og hvor de bodde.Samtidig må det poengteres at dette med finske slektsnavn i Norge ikke er enkelt å finne ut av. Man finner slektsnavn i de gamle tingbøkene (om enn i noe forvansket form). Men det er ikke så enkelt som at etterkommerne (1823) etter en med et kjent slektsnavn i 1686 vil ha samme slektsnavn som denne. Hovedregelen var nok at slektsnavnet fulgte mannslinjer, men det var ikke noe hinder for å skifte til moras slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jeg har visst stavet Berits etternavn feil, Gullbekk skal det være. Beklager. :/Samtidig: Jan Myhrvold og Niklas Persson sin bok finnes utlagt elektronisk (pdf) her: [url="http://fulltekst.bibsys.no/hihm/oppdragsrapport/2004/03/opprapp03_2004.pdf>LenkeHvordan fant jeg ut av det? Selvfølgelig, som jeg vil gjenta til det kjedsommelige, bruk BIBSYS:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

De fleste finnene kom vel først til Sverige og så dro de videre. Etter 1814 var det jo ganske enkelt. En del kom tilbake til Sverige, men de fleste gjorde nok som mine forfedre ble i Norge.Når det gjeller slektsnavnene så ser jeg i Jarl Ericsons bok at de opprinnelige finske navnene ikke ble endret når de flyttet rundt her i Sverige. Det virker også som det var vanlig å bare brukte sine farsnavn i 'offentlige' sammenheng. Det ser jeg i alle sitat fra rettssaker i boka. Mange er nevnt med sine finske navn ved ankomst til Sverige, derefter brukes gjennomgående de forsvenskede. Bruk av gårdsnavn som etternavn har jeg ikke funnet blant 'mine' finner.Etterkommere av både Porkainen og Nikarainen er med i boka og så vidt jeg har sett så er de inngift med hverandre. Kan titte mer på det når Randi har kommet videre i sine etterforskning om hvor hennes kobling til familiene er.En del av rettsreferatene er ganske morsomme og gir litt mer informasjon om personene og hva de gjorde eller oppførte seg. Som en av mine forfedre som fik bot i Tingsrätten fordi han ikke kunne holde munn. Jeg tror en av mine lærere i skolen skulle ha sagt at jeg slektet på han.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.