Gå til innhold
Arkivverket

[#58711] Jeg ønsker meg historien og ett bilde av min oldefar Kongsberg / Molde


Gjest Ingunn Krafft Randa
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Krafft Randa

Dette kan det nok hende jeg ikke finner ut av og hører kanskje ikke til i dette forumet, men jeg skulle ønske at jeg fant ut noe mer om min oldefar. Jeg har tidligere, etter mye hjelp fra dette forum funnet min oldefar. Han het Georg Nilsen og var født 6/2-1890 på Kongsberg.Ved fødselen til min mormor Gerd Irene Grevig (som var født utenfor ekteskap og oppvokst hos fosterfam. på Enebakk) f.6/1-1914 på Rikshospitalet sto det : foreldre ungkar Ingeniør Georg Nilsen f. Kongsberg og Ingeborg Margrethe Grevig. Bopel: Han står oppført med Canada, hun St.Olafs Gade 17 (Kristiania). Under er det føyet til i ettertid på henne Vibes gade 18 I, på han uleselig + Notodden eller muligens Næsodden.12/6-1918 flyttet han fra Kongsberg til Molde. Han døde 31 Juli 1973 på et aldershjem i Molde. Jeg har fått tak i skiftet hans og han giftet seg trolig ikke, for det han etterlot seg gikk til hans søsken og/eller deres barn (det var ikke mye) Jeg har prøvd å komme i kontakt med disse, men det er over tretti år siden og har ikke lykkes.Er det noen som har noen ideer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

Rettelse, det er over tretti år siden han døde, men bare et år siden jeg prøvde å komme i kontakt med de etterlatte. Min mormor og hennes far har visst om hverandre men aldri hatt noen kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Ingunn,Tror jeg ville tatt kontakt med Molde kommune og høre hvilket sykehjem han bodde på. Kanskje de kan ha et foto av han. Ellers lokalavisene der han bodde ved runde dager, f eks 50 år. Da kan de ha et foto av hem i arkivet. Vet ikke hvordan det er med offentlige instanser, der han kan ha fått utstedt kort med bilde, eksempelvis førerkort og pass, men også banker. Kanskje sykehjemmet kan veilede deg om det, selv om det er over 30 år siden.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Siden han var ingeniør, er det ikke utenkelig at han er omtalt i en eller annen form for biografi eller årbok. Jeg vet at det fins flere oversikter med norske ingeniører, men disse går kanskje ikke så langt fram i tid. Det fins også 'årbøker' over bl.a. ingeniører og arkitekter. Jeg har 'Vi fra NTH - de første ti kull', men kan ikke finne ham der. I denne boka er det en kort oversikt over yrkeskarriere, og gjerne et bilde av den omtalte personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

Jeg har forsøkt å sende en forespørsel til Molde kommune, men det var dårlig respons, må nok kanskje gi det flere forsøk.Var inne på tanken med ingeniør, forsøkte å søke på nettet, fant ikke noe. Må nok vite hvor jeg skal lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Tok et søk på Bibsys. Kanskje kan noe av dette være aktuelt:Ingeniørmatrikkelen [url="http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=881040614&kid=biblio>Lenke (ser ut til å være bare sivilingeniører).Fortegnelse over norske ingeniører i 1915 LenkeIngeniører autorisert som takstmenn etc. LenkeOg noe fra Nasjonalbiblioteket:Norske ingeniører og arkitekter pr. 1916:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hjelen

Hei, dette er kanskje 'gammelt nytt' - men her er i hvertfall dødsannonsen for Georg Nilsen - som stod i Romsdals Budstikke 2. august 1973. Hilsen Eva Hjelen

bilete4630.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hjelen

Hei, Ifølge kirkegårdsregisteret for Molde ble Georg Nilsen begravet på Tøndergård gravsted - graven er slettet. www.moldekirkegaarder.no Eva Hjelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei,Jeg finner en Georg født på Kongsberg i 1890: LenkeKongsberg 1890-1901, døpte, side nr. 5, nr. 43Kanskje det er han du leter etter?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

For ordens skyld legger jeg inn lenker til din mormor Gerd Irenes fdsl som du forteller om i innlegg 1. Jeg ser at hans tittel ingeniør står i parentes og over står det vel Modelsnedker, dette ser ut til å antagelig ha vært rettet på samme tid som Notodden Molde er innskrevet hvis man sammenligner blekkmengden/skrifttrykketSe nummer 13:Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. F 0015 (1913-1915), Fødte og døpte 1914, side 109. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1848&idx_id=1848&uid=ny&idx_side=-113>LenkeNr 17: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Dåpsbok nr. K 0007.2 (1912-1914), Fødte og døpte 1914, side 133-134. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er broren. Ring kirkevergen så får du adresse til den som har ansvar for familie. Mvh HanneKristian Nilsen 2009 1892 1710 1978 0311 1978 G 0I 5 Kirkegården ved næringsparken Kongsberg Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

SvigerinnenSigne Nilsen 0712 1896 0612 1990 0205 1991 G 0I 5 Kirkegården ved næringsparken Kongsberg Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Så ditt inlegg nå Eva. Der det sto at den var slettet, men opplysningene ligger jo der forde. Da kan man vell finne ut hvem som har ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

Tusen takk for all hjelp så langt :))Mener dere at det er en spesiell person som har ansvaret for graven ? Men hva tror dere den som har ansvar for familien kan fortelle meg? Jeg trodde egentlig at det var et par stk. eller noe sånn som hadde ansvar for hele området.Det er ikke meningen å virke pessimistisk, men dette har jeg ikke greie på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Når graven ikke var sletta, er det en fra familien som har ansvar for graven. Samme gjelder brorens og svigerinnens grav i Kongsberg. Når du ringer kirkevergen på stedet får man navnet på den som står oppført på graven. Å da kan man jo ringe den persone. Å da kan du være heldig å finne familie.Gamle opplyninger på sletta graver ligger også på kirkekontorte. Hvis det ikke er alt for langt tilbake da. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.