Gå til innhold
Arkivverket

[#58714] Søker Iver Knudsen, Bergen


Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Jeg lurer på om noen vet noe om fiskehandleren Iver Knudsen, som ble født i gamle Hamre kommune i Nordhordaland den 10. september 1849, og som senere flyttet til Bodø og ble gift med Julianna Olette Henriksdatter fra Teisdalshalsen i Sømna kommune i Nordland (f. 1848), den 1. desember 1885. De fikk to barn i Bodø; Signe Kaspara (f. 29 april 1886) og Herman Parelius Bang (f. 15. juni 1889). Hva de gjorde etter at Herman ble født vet jeg ikke, før jeg finner dem igjen i folketellingen for Bergen i 1900, hvor de er bosatt på adressen Haukelandssmuget 6a, sammen med Juliannas sønn Olaf Olsen (21 år og 3d maskinist), som hun hadde fra før hun ble gift med Iver. Dette er det eneste jeg vet om Iver. Og jeg skulle så gjerne ha fått rede på når han døde. Det må ha skjedd en gang mellom 1900 og 1920, for da Julianna døde i 1920, var hun enke. (Hun var da bosatt på adressen Fjøsangerveien 6a i bydelen Årstad i Bergen).Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg ser at i 1912 tellingen for Bergen bor Julianna Olette Knudsen født 22/9-1848 i Brønnø i Kleivesmug Nordre 1, med barna Signe Kaspara Konow 29/4-1886 i Bodø og Jerman Pareelius Bang født 15/6-1888 i Bodø. I 1910 bodde de i Ø.Blekevei 45 og er innflyttet til Bergen 24/4-1890. I 1891 for Bergen finner jeg alle 4 i Værftsgaden 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Ja har du sett! Kjempeflott! Kan du legge ved en link på alt det du nå har funnet? Var ikke Iver sammen med dem i 1910? Da må han jo ha dødd en gang mellom 1900 og 1910, men når...? Bor ikke Olaf Olsen (Juliannas sønn) sammen med dem i 1891?Du skriver 'Konow' bakom Signe Kaspara for folketellingen 1912. Er dette et etternavn? Jeg har tidligere fått vite at hun ble gift med en Inge F. Nygaard, og at hun er gravlagt sammen med ham på Møllendal gravgård i Bergen. Er det mulig å finne ut når de giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er Iver i 1906 på samme adresse som i 1904.Se lenke i innlegg nr.2. Han må i så fall ha dødd mellom 1906 og 1910.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg vet ikke om Iver var i live i 1910, den tellingen kommer ikke før 2010, men han må være død mellom 1904 og 1912, for Julianna er nemnd enke i 1912. Olaf Olsen bor ikke sammen med dem i 1891. De bruker alle Knudsen som etternavn i 1912, Konow er brukt som fornavn, hun er nemnd bakerjomfru og Herman er nemnd fyrbøder i 1912. Jeg finner ikke Iver i oversikten over Stemmeberettige til Stortingsvalget i 1906?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Det var rart at Iver bodde alene i Skuteviksvn. 22 i 1906. Vet du hvor Julianna og barna var på det tidspunktet? Han må vel ha dødd en gang mellom 1906 og 1912. Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå er jo dette blitt en debatt for navnebrødre. Men Iver befinner seg i Skuteviksv.22 i 1906 som i 1904, men bruker da Gjertsaas som etternavn. Se lenken i innlegg nr.5 Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Rune Thorstensen! Det 'Gjertaas-navnet' er jo også brukt i 1904, men da står det skrevet i parentes bakom 'Knudsen'. Jeg tror ikke dette dreier seg om to personer, for da Iver ble døpt i Hamre (Hordaland) i 1949 var hans navn oppgitt som 'Iver Knudsen Hjertaas'. Vet ikke hvor navnet kommer fra. Kanskje det er navnet på heimplassen hans(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Ja, kvinner fikk vel ikke stemmerett ved stortingsvalg før i 1913, hvis jeg ikke husker feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er Iver med familie på gården Hjertaas i Mæland sokn, Hamre prestegjeld i 1865. Der har du bakgrunnen for navnet hans.LenkeOg det er selvsagt samme mann både i 1904 0g 1906. Spørsmålet er hva som skjedde de neste seks årene. Mvh. Rune T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Ja se der ja! Nå begynner jeg å forstå litt mere av dette her;-) Jeg kjente ikke til Ivers opphav fra før, så dette var jo intressant (Jeg er etterkommer etter en datter Julianna hadde utenfor ekteskap i 1871).Er Julianna oppgitt som enke i 1910? Bodde hun da bare sammen med Signe og Hermann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg oppfatter i alle fall innlegg nr.3 som om at de samme tre personene bor sammen både i 1910 og 1912, men det må kanskje Rune Bergesen svare på. I mellomtiden har du Ivers konfirmasjon her den 23.10.1864.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Ja, men nå skal jeg ta kvelden... Vi får fortsette arbeidet i morgen. Tusen takk for all hjelp så langt!Mvh. Rune F. Rostad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet at det er opplyst i flere sammenhenger at Julianna var enke, men synes det er merkelig at vi ikke skal finne noe dødsfall mellom 1906 og 1912 som bekrefter dette.Jeg har selv opplevd at det skjulte seg en skilsmisse bak en slik enkebetegnelse, og ville kanskje da prøvd å få sjekket den muligheten. Her er en Ivar Knudsen død som jeg ville ha fått sjekket om det fantes noen dødsmelding etter.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei igjen!Så ut ifra tellingen 1891 at Iver var Smedsvend. Dette var noe helt nytt for meg; For da sønnen Herman ble født i 1888, var Iver fisker. Og i tellingen 1900 er han fiskehandler. Rart at han var smedsvend innimellom...Ja det kan så godt være at det skjuler seg en skilsmisse bak enke-tittelen til Julianna (i 1912). Jeg har også lett og lett gjennom kirkebøker fra 1906 til 1912, men kan heller ikke finne at Iver har dødd. Ville det ikke bli skrevet noen sted hvis det var noen skilsmisse?? Lurer på om Julianna hadde noen tittel i tellingen 1910, som Rune Bergersen sa han hadde sett. Han sa i alle fall at hun bodde alene sammen med barna, Signe og Herman. Lurer på hvor Iver bodde på det tidspunktet, dersom han ikke var død... Dette var slett ikke enkelt.Du sendte en link med en 'Ivar Knudsen', som skulle ha dødd i 1923, men det er jo umulig å si sikkert ut ifra så lite opplysninger om dette er riktig person. Men dersom kirkeboksiden for det tidspunktet hadde ligget ute på digitalarkivet ville det jo vært enkelt å gå inn å finne mer detaljerte opplysninger om ham (fødselsdato/år og fødested...), som ville vært avgjørende for å kunne fastslå om dette virkelig er den Iver jeg leter etter.Du sier at jeg skulle ha sjekket om det fantes noen dødsmelding etter denne 'Ivar Knudsen'. Hvem må jeg kontakte for å finne noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om du oppretter et nytt tema i arkivforumet og ber om oppslag ved skifte/dødsmelding etter Iivar Knudsen, med henvisning til det dødsfallet jeg ga deg lenke til. En eventuell dødsmelding vil avklare om vedkommende hadde noen arvinger og kanskje også når han var født. Det var den eneste Iver/Ivar Knuden/Knutsen jeg fant som kunne passe. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Rune Thorstensen! Nå har jeg gjort som du sa. Så får vi se hva som skjer. Håper noen kan hjelpe meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg vil bare opplyse at jeg ikke har sagt noe om 1910 tellingen, som først kommer i 2010, det står bare i 1912 tellingen for Bergen hvor de bodde i 1910. Jeg har idag sett igjennom 1912 tellingen for å se om Iver Knudsen er å finne, der er 2 iver K. i tellingen, den ene er født 4/12-1849 i Vikebygd Sveens prgj, den andre født i 1861, så jeg kan ikke finne at Iver K. er i Bergen i 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Rune Bergersen! Javel, nå forsto jeg hva du mente! Nei, det var rart at Iver ikke var å finne noe sted... Kan han ha reist bort, og at han er bosatt et annet sted? (F.eks. på fisking eller annet arbeid?) Kan du sende meg en lenke på tellingen i 1912 med Julianna og barna, bare slik at jeg har den?Dersom det skulle være slik som Rune Thorstensen antydet, at det hadde ligget en skilsmisse i bakgrunnen, hadde det ikke da kommet til å vært skrevet noen sted at de ble skilt?? Det er jo sikkert ikke noe som ligger ute på nettet, men kan det finnes et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Rune Thorstensen! Nå har jeg fått svar på den skifte/dødsmeldingen etter 'Ivar Knudsen' som døde i 1923, men dette var ikke den Iver jeg søkte, dessverre. Så da var jeg like langt... Men jeg har jo fått vite mye som jeg ikke visste fra før ved å opprette dette temaet, så jeg er veldig fornøyd med det. Tusen takk for all hjelp både til deg og til Rune Bergesen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.