Gå til innhold
Arkivverket

[#58724] Tydehjelp til gårdsnavn i Nannestad


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Klarer noen å lese gårdsnavnene som står på konfirmant nr. 20 (4. ovenfra)Andreas Jensen ???????, og det som står under fødested.LenkeMvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk Kristian, dåpen hans har jeg, men det er ved foreldrene hans det klusser seg til, det er nemlig to eller tre stykker med samme navn samtidig i området, Jens Eriksen på Kjertstadeie og Jens Eriksen Haga bl.a. Hvem denne Jens Eriksen på Brotnov er, er jeg litt i tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mor til Andreas Jensen heter Kristine Ingebretsdatter (Ingebrigtsdatter).Jens Eriksen på Brotnov er oppført med kone Kristine *Ingebjørsdatter*, noe som vel er transkripsjonsfeil eller originalfeil for Ingebretsdatter. Dette er den eneste Jens Eriksen i FT1865 for Nannestad.Paret på Brotnov har i FT1865 sønnene Olaus og Otto. Begge ble født på Brotnov ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=530&idx_id=530&uid=ny&idx_side=-97>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nannestad bygdebok, bd II, s. 327 (Birger Kirkeby, 1964) nevner ikke Andreas blant barna til Jens Eriksen og Kristine Embretsdatter - uten at det behøver å være avgjørende (bygdeboka er åpenbart ukjent med hvor Jens og Kristine befant seg før 1854).Kristine Embretsdatter døde i 1867, 44 år. Kanskje finnes det et skifte eller ei dødsfallsmelding som angir den fulle og hele barneflokken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Det er det jeg også har gått ut ifra så langt. men er blitt litt usikker etter å ha studert bygdebøkene for Nannestad og Ullensaker. Denne Andreas havner på Garder i Ullensaker. Den Jens Eriksen Haga gifter seg til Hovind i Ullensaker og var vistnok ordfører her. Da sitter jeg igjen med den ene Jens Eriksen i Nannetad i 1865, mens det er to i Ullensaker. Men jeg er også tilbøyelig til å tro det er han i Nannestad som er rett, selv om jeg ikke finner at Andreas har noen tilknytning til Brotno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Samme bok, side 287, under Kjærstadøgarn står Jens Eriksen g. med Kristine Embretsdtr. Barn: Andreas f. 1849 g. 1873 m Kristine Kristiansdtr. Gardereie i Ullensakr. Spørsmålet er om det er samme Jens som på Brotno?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Siden 'min' Jens ser ut til åvære fra Gjerdrum, klarer noen å tolke gårdsnavnet ved dåpen til Jens her?[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7630&idx_id=7630&uid=ny&idx_side=-40>Lenke Her i klokkerboken kan det se ut som det er føyd til noe i etterkant, noe jeg leser som 'Uekte', og 'Pige' foran morens navn, kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, tyder gårdsnavnet til Hellene, og jeg er enig med deg hva gjelder Klokkerboka,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det står 'Hellenne', tror jeg. Av 1886-matrikkelen ser jeg at br.nr. 3 under Krogvoll Østre heter Hellen, og da en av fadderne var fra Krogvoll, tror jeg at Hellen under Krogvoll må være rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takker og bukker. Da begynner det å rime, Krogvoll ser jeg stadig vekk vekk her, men jeg fikk ikke Hellene til å rime med noe gårdsnavn der borte, men er det en plass under Krogvoll så passer det jo.Mvh. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.