Gå til innhold
Arkivverket

[#58730] Ane Margrethe Olsdtr. Bergstrøm g. 1807 m. Christen Thommasen, Tromsø


Gjest Thea Irene Brox Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thea Irene Brox Rasmussen

Paret ble viet i Tromsø 1807-10-28. Jeg har funnet to barn døpt i Tromsø: Johan Elias (1808-1808) og Anne Martha f.1810 - senere g.m. Kristian Bertheus Andreassen. Jeg finner ingenting om anene til Ane og Christen på nettet. Er det noen som har opplysninger om dem? Tror de kan være tilknyttet Kvaløya/Tromsøysund.Vennlig hilsen Thea Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea Irene Brox Rasmussen

Takk for det, Berit! Har forsøkt å finne forrige vielse for begge - finner ingenting. Tror Ane Margrethe er min 2-tippoldemor. Da er forutsetningen at Christen er død i 1822 - at Ane altså er enke for annen gang når hun får Elisabeth Fredericha u/e med enkemann Jens Hansen Andersdal. Håper fortsatt at noen har jobba med anene.....Thea Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea Irene Brox Rasmussen

Det er nødt til å være 'min' Christen, ja - tusen takk! Tenk om du finner noe om Ane også....Thea Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea Irene Brox Rasmussen

Har en Christian Thomassen f.1765 Engenes, Hillesøy av foreldre: Thomas Olsen (1724-1807) og Olava Antonisdtr. f.1735 Greipstad. (Ser at en av fadderne på begge barna til Christen og Ane kommer fra Engenes). Kanskje jeg har funnet Christen/Christians foreldre?Thea Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden Anne M. fikk barn i 1822 ble hun vel kanskje født rundt 1780. Har du lett etter dødsfallet hennes. Hun vil jo skille seg litt ut om hun aldri ble oppgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea Irene Brox Rasmussen

Enig - finner ei Ane Margrethe døpt 1882, far: Ole Kristiansen Mie?? Kan du hjelpe med tyding? Lenke døpt 1882 i Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Christen Thomasen, døpt 1766 i Tromsø, bosted Greipstad, far er Thomas Olsen som var g.m. Olava Antonidtr. 1735-1793. Han må først ha vært g.m. Elen Johanne Eriksdtr. 49 år i 1801 og død i 1806, 54 år gammel. I FT 1801 er det også reg en sønn Hans, 9 år. En Olava Christensdtr., 6 år, Strømmen, begraves i 1796. (f. ca. 1790) (Mor til Christen var Olava Antonidtr., oppkalling.)Enkemann Kristen Tomasen og enke Anne Margrethe Olsdtr. Strømmen, gift 28.10.1807. En pike med samme navn (Anne Margrethe) blir i 1769 døpt i Tromsø, far er Ole Christiansen, Mjelde, (hun er tvilling, med Kield) Parret døper en sønn, Johan Elias, den 12.09.1808 og en datter, Anne Martha, den 22.04.1810, bosted for begge er oppgitt til Strømmen.Folketellinga 1769 for Mjelde: Søer Mielle Ole Kristians. bruker 43 'Ole Kr. Hansen' Søer Mielle Elen Pedersd. kone 42 'og Hst.' Søer Mielle Jacob Ols. barn 8 Søer Mielle Kiel barn 0.5 Søer Mielle Ingebor barn 3 Søer Mielle Anne barn 0.5 Søer Mielle Helvig barn 12Tror du har rette personer!Mvh. Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea Irene Brox Rasmussen

Mange takk for oppsummeringa, Bernt - godt med klare hoder når det 'surrer' som verst i ens eget etter masse søk og teorier. Håper jeg er på rett vei. Stor takk til dere begge!Thea Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Thea Irene! Du må være oppmerksom på at Ole Christiansen (Sør-Mjelde) som nevnes, egentlig het Ole Christian Hansen. Han var en av mange som fikk 'mellomnavnet' som etternavn. Han kom fra Berg/Holmeslett ved Tromsø, og de var mange søsken som vokste opp. O. Ch. var bruker på Mjelde i perioden 1757 - 1792, og var fattig på sine gamle dager. Gift 1. gang med Elen Pedersdatter fra indre Buvik, datter av Peder Halvorsen og Ingeborg Eriksdatter. Elen døde i 1775. Skiftet viser barna: Jakob (overtok hjemplassen), Ingeborg, Kield (omkom i 1806) og Anna tvillinger, og Isak. O. Ch. gift i 1776 med Anne Marie Nilsdatter fra Mjelde, foreldre Nils Pedersen og Anna Christensdatter. Skifte etter O. Ch. i 1795, da nevnes samme barna fra det første ekteskapet. Alle barna var nå voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea Irene Brox Rasmussen

Mange takk for viktige opplysninger! Jeg får mye å jobbe med. Vet du hva som skjedde med Anna - den ene av tvillingene? Hvis hun var f. 1769, blir hun trolig for gammel til å føde min tippoldemor i 1822. Finner en Ane Margrethe døpt 1782 i Tromsø. Der er far oppgitt slik: Ole Xtiansen Mielle. Regner med at dette er min 2-tippoldemor med foreldrene Ole Kristian Hansen og Anne Marie Nilsdatter. Ikke verst, nei, hvis jeg nå kommer i mål. Takk for all hjelpa!Thea Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Ole Kristian., Mjelde døper den 11.06.1769 ett tvillingpar Kiel og Anne Margrethe [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2913&idx_id=2913&uid=ny&idx_side=-58>Lenke høyre side midt på. Her er konfirmasjonen i 1786 til en Ane Olsdtr. 17 år, høyre side, nr. 44 Lenke og her er en Kiel 18 år,(tvillingbroren) konfirmert i 1787, venstre side, nr 3. LenkeDen 20.06.1782, døper Ole Kristiansen, Mjelde en ny datter, Ane Margrethe. venstre side, nr. 3 understreket Lenke Denne jenta kan jeg ikke finne konfirmert! Men jeg finner en 'Ane Malena' Olsdtr., Mjelde, død i 1783, 1 år og 19 uger, høyre side, linje 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea Irene Brox Rasmussen

Huff ja, Bernt - er veldig takknemlig for at du orker - virkelig. Er så dårlig på tyding av de gamle kb. og vil være så nøyaktig som mulig. Det står da fortsatt igjen å finne ut hvem enke Ane Margrethe Olsdtr. Bergstrøm er - hun som i 1807-10-18 blir g.m. Christen Thommesen? Tror fortsatt hun er min 2-tippoldemor. Har du f.eks. en forklaring på navnet Bergstrøm (ved vielsen)? Og jeg leter etter Christen Thomassens død. Det siste felles barnet, Anne Martha, er født 1810. Min tippoldemor ble f. 1822, så Christens dødsfall bør finnes mellom 1810-1822. Hvis det da ikke var Ane Margrethe Olsdtr. som døde - da må jeg begynne helt på nytt.Mvh Thea Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ole Christian Hansen døpte sin ektefødt sønn Rasmus i 1790, vel den siste. På Mjelde bodde i tiden 1787 til 1793 en Ole Christensen gift med Malene Tørresdatter. De fikk barna Jens Christian i 1787 og Andria i 1790. Den Ole må ikke forveksles med Ole Christian. Boet etter avgangen mann Ole Christian ble registrert 9/7-95 og avsluttet 15/10-95. Hverken hans andre kone Ane Marie Nilsdatter eller deres fellesbarn nevnes i skiftet, kun barna fra det første ekteskapet. Det må bety at Anne Marie og barna var døde. Jeg har ikke funnet når Anne Marie døde, og det er intet skifte etter henne. Ole Christian er heller ikke innført som død i Kirkeboka. Christian Thomasen var fra Greipstad/Engenes. Hans første kone Elen Johanna Eriksdatter var fra Strømmen/Strømsbukta. De hadde bare sønnen Hans Morten. Christian ble enkemann i 1806. Han satt som bruker i Strømmen i hvert fall til og med 1811, men i 1815 er hele familien borte, visstnok flyttet. Jeg har ikke funnet han død i aktuelle periode, eller noe skifte etter ham. Navnet Bergstrøm/Strøm (etter Olsdatter) er helt ukjent i området. Bergstrøm-navnet er vel svensk. Jeg noterer at da Elisabeth Fredericha ble døpt, er et par av fadderne fra Engenes og området der. Det tyder på at det er den rette Ane Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea Irene Brox Rasmussen

Håpet at Ole Ch. Hansen fikk flere barn mellom vielsen 1776 og Rasmus f.1790 - og at Ane Margrethe var en av dem. Den gang ei. Er nå allikevel et lite skritt videre etter som jeg trolig har funnet min 2-tippoldemor. Hun kan jo ha vært gift første gangen i Sverige. Det er bare å lete videre.Tusen takk til begge to fra Thea Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden det er Ane Margrethe som fikk barn i 1822 det egentlig søkes etter legger jeg inn lenke til dåpen til Elisabeth Fredericha 7/8 1822. Lenke og som dere kan se så står det ikke noe om at moren heter Olsdt. Det står kun Ane Margrethe Strøm/Strom Troms.Vet du hvor det ble av Elisabeth, døde hun som barn eller vokste hun opp ? Tenker på konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea Irene Brox Rasmussen

Elisabeth ble konf. i Lenvik 1838 og foreldrene står også der oppført som enkemann Jens Hansen Andersdal og enken Anne Margrethe Strøm. Elisabeth ble senere min tippoldemor. Dette er enda et forsøk på å finne ut hvem hennes mor Anne Margrethe Strøm kan ha vært - har forsøkt i årevis. Elisabeth er jo født 1822 i Andersdal, så jeg har konsentrert meg om kb for Tromsø. Der fant jeg denne Ane Margrethe Olsdtr. Bergstrøm, Strømmen og ville sjekke henne videre. Hun er en brukbar kandidat som mor til Elisabeth, hvis hun er enke i 1822 o.s.v. Har en 'god' følelse når det gjelder akkurat denne Ane Margrethe.....Mvh Thea Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Har du noen formening om hvorfor Elisabeth ble konfirmert i Lenvik. Desssverre står det ikke hvor hun oppholdt seg i Lenvik. Hennes halvsøster Ane Martha ble gift, vel fra Finsnes, i Lenvik i 1842. Hvorfor oppholdt hun seg i Lenvik, vet du noe om det. Jeg finner henne ikke konfirmert i Tromsø eller Lenvik. Hverken Ane Margrethe eller Christen Thomasen er å finne som døde i Lenvik. Hvor de tok veien og når de døde kan hjelpe deg til å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea Irene Brox Rasmussen

Nei, det står ingenting om oppholdssted ved konf., men hennes sønn, Hans Mathias Hansen, ble født u/e 1841 i Troldvik, Lenvik. Elisabeth bodde på Skøelv, Sørreisa da hun døde av slag i 1902. Hun giftet seg 1846 i Reisen kirke med Johan Kristian Abrahamsen (Askehaug) f.1822 Nordby, Aas sogn, Akershus. Ved denne vielsen står hennes f.sted som Troldvig - tror det skal være oppholdssted. Under FT-1900 bodde hun på Skøelv, Sørreisa - da hos sin svigersønn, Eilert Kristian Kristiansen f.1838 Smørsgård, Sørreisa, som nå var blitt enkemann. Han var g.m. Elisabeths datter Albertine, fra ekteskapet med J.Kr. Abrahamsen. Jeg har lenge søkt etter hvor Elisabeths mor kan ha gjort av seg og hvor hun døde. Håpet er at om jeg finner Christen Thomassen - finner jeg henne også. Så langt uten resultat, men jeg fortsetter.Mvh Thea Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea Irene Brox Rasmussen

Elisabeth Fredericha - slik ble hun døpt, men hun brukte Petricha som mellomnavn og noen ganger bare Petricha som voksen ved barnedåper. Hennes 5. barn med Johan Kr. Abrahamsen ble født 1859 i Måsøy. De var i Finnmark også i 1865 og 1875. Far til sønnen hennes, Hans Bangsund Marthinussen (1821-1857) dro fra Løghelleli til Måsøy i 1853 sammen med kona og to sønner. Finner ikke innflytting for Elisabeth og Johan, bare for Hans Bangsund og kona Martha Nilsdtr.Thea Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Alvin Andreassen

Thea Irene! Jeg tar frem denne tråden igjen. Halvsøstrene Ane Martha og Elisabeth Fredericha fikk jo senere tilknytning til Lenvik. Christian Thomesen ble borte fra Strømmen (Tromsø Sogn) en gang mellom 1811 og 1815. Christian var styrmann på Tusøy-jekta. I innl. 22) nevner du Troldvik i Lenvik. I Senja tingprotokoll finner vi i registeret: Christian Thomesens Troldvig Opbudsbo af Gisund Thinglag. 1824 side 521 1/2. Dessverre er dette ikke inført i tingboka, men det er gjort en anmerkning: Skiftene som ikke er innført her, ligger i Skiftepakken for Senja og Troms, Senja distrikt for 1824. Skiftepakken ligger på Statsarkivet i Tromsø. Anne Margrethe var enke og i Tromsø i 1822 da hun fikk Elisabeth. Et bo-oppgjør kan skje flere år etter at noen døde. Men at det var et 'opbudsbo' er litt merkelig. Og så kommer det merkelige at en Christian Thomesen Troldvig døde i 1826 og var da 80 år gammel! Vår Christian burde være bare omkring 60 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.