Gå til innhold
Arkivverket

[#58735] Apoteker i Bragernes Gert von der Lieth


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Han var apoteker i Bragernes fra rundt 1710 (muligens før) og i alle fall til frem på 1730-tallet, og var gift med Susanne Mow, datter til Anders Olsen Mow. Jeg har ikke sett noe skifte for ham, så han flyttet trolig fra byen. Er det noen som har kjennskap til denne karen, eller som kan slå opp i oversikter over norske apotekere?Bakgrunnen for min interesse er at jeg har mistanke om at han er en slekting av en av mine aner, mest sannsynlig en fetter. Men jeg er milevis unna nok indisier til å kunne skrive ut en siktelse.Ut fra et skifte i Bragernes i 1713 døde en ugift fetter av Gert, Gerhard Wilhelm Zidsche, utdannet lege, i Gerts hus. Zidsches far, Alexander Zidsche var sogneprest i Ulsnitz i Schleswig. Enkel matematikk tilsier at om min gjetning er riktig, er det 50% sjanse for at også Gerhard Wilhelm var fetter til min ane (enten var Gerhard Wilhelms mor en von der Lieth, eller så var Gerts mor en Zidsche).Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dette står om ham i Apotekbok I s.207: Geert von der Lith, født omkring 1660........ Foreldre:........... Han søkte 29.mars 1700 om bevilling som apoteker på Bragernes. og anfører i sin ansøkning bl.a. at han har '12 Aars Forfarenhed'. Bevilling meddeltes ham 27.april s.å. Da han ikke hadde den lovfelfalte eksamen, måtte han først underkaste seg denne. Og 5.juni 1700 blev han eksaminert av Facultatis Medicae Doctoribus og hofapoteker Johan Gottfried Becker i Kjøbenhavn og 'befunden dygtig'.Lith avstod ved konrakt av 24.sept. 1738 apoteket til Peter Johan Holst mot at han skulle betale ham for hans apotek 'saadan en summa som han høilig kunde fornødige til hans Subsistence udi hans Alderdom oc Svaghed'. I en ansøkning om å få avstå apoteket til Holst anfører Lith bl.a. at han ' i 39 Aar har været Apotecher oc i sidste Krig bbade tjent som Feltapotecher og Medicus i de søndenfjeldske Cantons'Imidlertid hadde Lith under 28.junmi 1728 opprettet et testament ifølge hvilket hans hustrus søsterdatter, Magdalena Fredriksdatter Kølner (gift med assesor og tolder Peder Villemsen), skulde være hans enearving. Og Villemsen protesterte nu under 25.oktober 1738 på sin hustrus vegne mot den med Holst trufne overenskomst og påstod å lide tap ved Holsts overtagelse av apoteket efter Lith som nu var død 21.oktober. Denne hadde i sin høie alder, henved 80 år, 'lidt af Sten oc neppe været tilregnelig'. Denne protest foranlediget dog ingen forandring i den trufne overenskomst, som han derefter 29.november s.å. erklærer sig tilfreds med.Død i Bragernes 21.oktober 1738, begravet 27.samme måned. Gift med Susanne Andersdatter Mow, død i Bragernes, begravet 20.august 1734. Datter av Anders Olsen Mow og Jydiche Hansdatter. Barn: Ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Hjertelig takk for innspillene. Mistankene mine ble i høyeste grad bestyrket, selv om slektskapet neppe var helt slik jeg først tenkte meg.Det var skiftene i Mow-familien, blant annet det Gunn viste til, som først satte meg på sporet. Og testamentet er et ytterligere indisium. For Susanne Andersdatter hadde mange nieser og nevøer, så hvorfor skulle Magdalena være yndlingsniesen. Jeg tror en del av svaret er at Magdalena også var en von der Lieth!Fredrik Kjølners far var Didrik Adam Køhler, livtjener hos Fredrik III, siden toller i Risør, død 1680. Fredrik fornorsket navnet. Og hans mor var Malene von der Lieth, som andre gang giftet seg med kapellan i Stavanger Henrik Caspersen Rosenkilde. Jeg overlater til den intelligent leser å finne ut hvor mitt slektskap kommer inn.Malene var født i 1646,så med Carstens opplysninger er det mest sannsynlig henne som tilhører samme generasjon som Gert. I følge Rosenkilde-familiens slektsbok, utgitt av Marius Rosenkilde i 1883, skal hennes patronym ha vært Mauritzdatter.Det fantes to von der Lieth-familier (strengt tatt to familiegrener) i Danmark på 1600-tallet, en fra Bremen og en fra Holstein. Familien skal visstnok kunne følges tilbake til folk som red rundt på den tyske heden kledd i blikkboks. Men i følge danske eksperter jeg har vært i kontakt med, var det ikke noen Mauritz i noen av familiegrenene. Jeg er derfor blitt mer i tvil om Marius kan ha hatt rett med Malenes patronym.Derfor er Gert svært interessant. det ville selvfølgelig være en kortslutning å gjøre ham til bror til Malene. Men det er mulighet for slektskap, og et patronym på Gert kan være en indikasjon på hvilken familiegren Malene også tilhørte.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg begynner å se litt lys i tunnelen, selv om jeg ikke er helt ute i dagslyset ennå.Etter kontakt med danske slektsforskere sitter jeg på opplysninger som tyder på at 'Mauritz' er en feiltolkning av navnet Görtz. Dersom dette er tilfelle, var Malene tante til apotekeren Fredrik von der Lieth. Dette forklarer de tette koblingene.Görtz von der Lieth var en uekte sønn, og derfor ikke selv adelig. Det kan forklare hvorfor han ikke har vært like profilert (les gjerne lett å finne) som resten av familien.Jeg har også funnet skiftet etter Fredrik Kjølners halvbror og kapellan på Strømsø Casper Rosenkilde. Han hadde større gjeld enn formue, så der var det nada å hente (Men han hadde en imponerende boksamling). Men skiftet etter Fredrik Kjølner selv har jeg ikke funnet. Der kan det være gjemt godbiter.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Skiftet til Friderich Kølners kone antar jeg du har sett. Og jeg antar at du har sett gjennom geistlige skifter rett sted? (han var jo sogneprest til 'Schongens Præstgield udi Trunhiems Stift')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.