Gå til innhold
Arkivverket

[#58745] Skifte i Kinn, S&Fj: Synnøve Gunnarsdtr Midtbøen, død 1846


Gjest Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Osther

Synnøve Gunnarsdtr dør på Midtbøen i 1846 (Midtbø: Gamalt og nytt frå Norddalsfjord).Finnes det et skifte etter henne, og hvem er i tilfelle nevnt?Mvh Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Hei Toril! Dersom du er interessert i borna til Synnøve har eg reg. 11 stk.: 1) Johane (f.ca 1780), 2) Anders (f. ca 1782) g.m. Martha Henriksdtr.(f. Trettevik), busett på Husefest, 3) Ingjerd (f.ca 1784) g.m. Morten Sørenson Løkkebø, busett på Løkkebø 4) Gunnar (f.1786), 5) Gjertrud Synnøve Cathrine (f.1788), 6) Simon (f.1790), 7) Søren (f.1793), 8) Morten (f.1796) g.m. Marthe Olsdtr. Busett på Ytre Reksta, 9)Synnøve (f.1799), 10) Nille Anna Dorthea (f.1801) og 11) Gunnar (f.1805). Mannen til Synnøve var Jørgen (Jørund) Abelson (ca 1748-1820). Jørgen kom frå garden Solheim i Gloppen. Synnøve kom truleg heller ikkje frå Kinn pr.gj..Helsing Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Hei Torbjørn, Takk for innspill. Jeg har de samme opplysningene som deg og var først og fremst ute etter opplysninger om sønnen Morten/Martin. Jeg skulle så gjerne få verifisert at Morten Jørgensen på Ytre Reksten er sønn av Jørgen på Midtbø. Morten og Martha får flere barn og jeg stusser over at ingen av fadderne synes å ha tilknytning til Synneve Gunnardtr og Jørgen Abelsen. Kan dete være at det er to forskjellige personer? Ellers kan jeg tillegge atJohane (1) gifter seg med Martin Simonsen (fra Solheim i Gloppen?) den 28.6.1807 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11533&idx_id=11533&uid=ny&idx_side=-204>LenkeGjertrud (5) gifter seg med Daniel Arnesen i 1817 LenkeSimon (6) gifter seg med Birthe Andersdtr fra Seljeset i 1830 Lenke (nr. 9)Søren (7) dør tidlig LenkeSynneve (9) gifter seg med John Mortensen fra Solheim i Gloppen 1824 Lenke (nr. 4)Nille (10) gifter seg med Jacob Sørensen fra Løkkebø 1825 LenkeGunnar (11) gifter seg med Susanne Andersdtr fra Seljeset i 1831 Lenke (nr. 13)Når det gjelder Synnøve Gunnardtr, kan det være en mulighet at hun kom fra Solheim i Nausdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg kan nemne at i fylgje bygdebok for Naustdal bd. II side 163 er Synnøve Gunnarsdotter fra garden Solheim bnr. 2 i Naustdal, og foreldra er som nemnd i innlegg 5. Ho var syster til Ragnhild Gunnarsdotter som var gift med Hans Andersson Løkkebø.Alderen (30 år) på Morten Jørgenson Ytre Reksta, når han gifta seg 12.7.1826, passar med fødeselsåret til Morten Jørgenson Midtbø. Eine forloveren var dessuten fra Midtbø. Elles var vel ikkje Morten Jørgenson ein vanleg namnekombinasjon.Helsing Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Martin Hermann døpes i Kinn 15.7.1821 Lenke Far: ungkar Martin Jørgensen Midbøe og mor pigen Martha Olsdtr Florøgadden.Det kan nok synes som om det er det samme paret som gifter seg 5 år senere og bosetter seg på Reksten.Takk for hjelpen.Hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Har dessverre ikke noen informasjon om Marting og Martha så vidt jeg kan finne i farta.Johanne døde i 1814. Skifte datert 02.11.1814.Inger gift med Morten Simonsen i 1814. Han dør 1826. Deretter gifter Inger seg med Lars Larsen 13.07.1830. Inger og Morten har fire barn, Inger og Lars ingen. Inger dør på Løkkebø 13.04.1864.Gunnar/Gunder trolig død før 1801.Gjertrud dør i barselseng på Midtbø 24.04.1818Synnøve dør i 1831.Nille dør på Eikefjord 03.10.1869. Takk ellers til Toril og Thorbjørn. Fant info jeg ikke hadde fra før. Selv så stammer jeg fra Inger og Morten.Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det finnes forøvrig et skifte etter Jørgen Abelsen. Men det kjenner du vel til Toril. I alle fall finner du det her inne i din egen tråd i debatt 43650.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Berre ein ting til Lars i innlegg 8: Vart ikkje Inger 1. gong gift med Morten Sørenson Løkkebø? Og Johane i 1807 med Morten Simonson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har opplysninger om en Johannes Olai Mortenson f.8.11.1826 på Ytre Reksten og sønn av Morten Jørgenson og Marta Olsdtr. Johannes Olai ble gift med Henrika Oline Kaspersdtr. f.15.7.1837 i Rognaldsvåg og søster til min oldemor. Kilde Slektsbok fra Rognaldsvåg side 110, skrevet av Henry Pedersen. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Til Torbjørn:Det jeg har er at Inger ble gift 03.07.1814 med Martinus Simonsen fra Løkkebø: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe>http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe Morten var da enkemann, han var først gift med Inger berentsdatter, som døde i 1812. Inger Jørgensdatter ble deretter gift med Lars Larsen: LenkeJohanne giftet 28.06.1807 med Morten Simonsen fra Solem i Gloppen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.