Gå til innhold
Arkivverket

[#58747] Søker Martin Johansen i USA


Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Jeg søker informasjon om min tippoldefars bror, Martin Ludvig Zahl Johansen, som ble født på øya Nord-Solvær i Lurøy kommune, Nordland den 8.6.1886. Han var i 1906 reisende i Amerika, og her er det jeg vet om turen; Han reiste til Amerika om bord i D/S 'Tasso', som forlot Trondheim 25. april 1906 (iflg. mine kilder). Bestemmelsesstedet var Brainerd(?) i Minnesota, hvor han søkte farmerarbeide. Sammen med ham reiste Karl Kristoffersen (Nord-Solvær) og Paul Grønbeck (Straumøya). Akkurat hvordan dette gikk er jeg ikke sikker på, men de har alle tre reist tilbake til Norge igjen kort tid etterpå, og både Karl og Paul ble gift og fikk barn på hver sin kant hjemme i Norge. Martin ble den 10.11.1907 gift med Cecilie Marie Isaksen, Lyngø. Hvor lenge de bodde i Norge etter giftemålet kan jeg ikke si sikkert, men de ble i alle fall senere bosatt i Amerika, og så vidt meg bekjent kom ingen av dem noen gang tilbake til Norge.Er det mulig å finne ut når de dro til Amerika, og mere bestemt hvor de bosatte seg? Egentlig aner jeg jo ikke hvor de bosatte seg, men muligens var det kanskje i Minnesota, siden Martin var reisende der i 1906. Det ville også vært fint om det hadde kommet frem om de fikk noen barn sammen i Amerika. (Jeg er i alle fall bra sikker på at de ikke fikk noen her hjemme).Mvh. Rune Frydenlund Rostad, Mo i Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Arne Solås! Tusen takk skal du ha! Vet du hva 'Minn' står for? Står det for Minnesota?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har sett etter familien i folketellingene men har ikke funnet dem så langt. Kan de ha bosatt seg i Canada eller kanskje returnert til Norge likevel?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Arne!Nei, de kan umulig ha returnert til Norge igjen, for da ville jeg ha hørt om det. Men det er selvfølgelig mulig at de slo seg ned i Canada i stedet for USA. For jeg har bare hørt; 'de dro til Amerika'. Noe mer detaljert vet jeg ikke, så det kan godt være Canada for alt jeg vet. Sto det ikke hvor de hadde tenkt seg hen da de forlot Trondheim den 3. mai 1911?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Arne! Nå fikk jeg nettopp en e-post fra min onkel som sikkert sitter å følger med på dette temaet/debatten, og han sier at de bosatte seg i Alberta i Canada. Så du får prøve å lete der. Håper du finner dem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei!Kan noen hjelpe meg å finne noe om denne familien jeg har søkt etter først i denne debatten? De emigrerte til Canada i 1911 (dro fra Trondheim 3. mai 1911). Min onkel mente å ha blitt fortalt at de slo seg ned i Alberta, Canada.Har så langt ikke funnet noe om dem siden de dro fra Norge. Håper noen kan hjelpe meg videre! Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Rune - De reiste nok ganske sikkert til Minnesota og bodde der noen år før de så reiste til Canada, - trolig før 1918. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med søk der etter 1911.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei, her er noe jeg fant på Rootsweb/Family Trees Lenke Ifølge dette så døde Martin i 1947, og Cecilia i 1977, og de hadde 9 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Takk for innspill alle sammen! Nå har jeg nok informasjon til å prøve å ta kontakt med mine amerikanske slektninger!Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.