Gå til innhold
Arkivverket

[#58748] Tyding av brev i Ericsbergsarkivet i Sverige


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg håper på hjelp til å tyde innholdet i brev skrevet den 3. desember i 1787 av greve Adolf Ludvig Piper. Det er fullt leselig for en som forstår svensk bedre enn meg. I Svar.ra.se. fremkommer brevet scannet på sidene 433-439. Innholdet på side 438-439 hvor domstol er omtalt ser jeg som viktigst for meg.mvh Hans Petter Engh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Hans Petter, jag har tillgång till SVAR men du måste ge en närmare anvisning var jag hittar dokumentet.Roland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Gå inn på forska i svars forside. Iblant scannet materiale sammen med mantallslengder ligger ochså Ericsbergsarkivet. Ved å klikke på Ericsbergsarkivet er det kun å velge sido 433-439 som fremkommer øverst til høger i skjermbildetHans P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

När jag klickar på Ericsbergsarkivet kommer jag till en sida där jag ska välja land och första bokstav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Velg forska. Deretter les i søkertjenester hvor Ericsbergsarkivet fremkommer. Velg bokstav P under boksen for Alla og søk. Velg bild med volumsnr. 163 og logga inn. Klikk igjen på bild med volumsnr. 163 och deretter velg sido overst til høyre ved å trekke markøren på høgre nedåt slik at sido 433 fremkommer och klikk på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Jag tog en kompis till hjälp och vi kom fram till följande om 438-439:Som man för Adonis serSkada är att denna praktenSkämmes bordt av fröken Viurk?Ty man hör kring hela traktenser hvilken Fan i sprucken burkmed en flygga under fällenPrinsens Nator Gabbe Far?usel pall på denna qvällenFör en så beskedlig karhonom gör det lika myckei vänlighet han aldrig sparÄr ej kastat i hans tyckehan munnen dock till öron drarSjuk --- ses köraFör sin nådiga CousinDet till --- kan rörahennes alltför falska minVita tandkötett ses lysesutav fakkelskenet oppUti en ock samma flädan? hysesÄn en lika otäck kropp. Fruar Fröknar Laijkeer? HerrarAllt är med på denna dagLysaren två öken märrargifva Felen? nyt behagUti båda ändar höresKungens stora helt? musikmitt uti prosessen körasaf mackler et gammalt lik.Piangens? man ej åpserveraricke Penor? gammal SläktDet mitt högmod soulagirarjag som sendt? har blivit kläcktTy när fröknarna vijd pumpenFöljer med i denna tropÄr jag vit eller svart i gumpenkan jag hafva lika hop. ------- En i detta sällskap glömmessom dock ej bör slutas ut sid 439Vid hvars Domstol alla drömmeringen spars av hennes truthon vet Bota åldrens refvorOch förbättra tidens fell?hennes mest fördolda skrefvorskötas nu av Calla (Calle?) Zell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Mange takk til Roland!Det er ikke så lett å forstå forfatterns mening med innholdet? Jeg spør nok mer enn hva ti vise menn kan svare, men jeg forsøker om noen har en formening om hva menes med følgende ord:Adonis, frøken Viurk, fan i sprucken burk(sprukken flaske?) Nator Gabbe, køra, fledan, mackler, Piangen, penor, soulgirar, vijd pumpen, gumpen, åldrens refvor, skrefvor och Calla Zell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Detta är en nidvers och betydelsen är egentligen ingen. Det är en muntration avsedd att underhålla och innehållet är skvaller om omgivningen. Det är definitivt inget brev och innehåller inget budskap.De ord du frågar efter är i flera fall gamla svenska ord vars betydelse nog är försvunnen. Soulgirar finns faktiskt idag och stavas soulagera och betyder ersättning, gottgörelse. Jag tror att Adonis (en vacker gud), Viurk, Nator Gabbe, Pianegen och Calle Zell är nidnamn på personer som levde då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Roland!Jeg hadde en følelse selv at det var et underholdende innhold. Greven hadde tydeligvis sans for å skrive poetisk? Etter det jeg har forstått så hadde han nok visse problemer med sin fru och søkte humor i også en svår tid for han? Var dette på Bellmans tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Bellman levde 1740 - 1795 så det stämmer. Adolf Ludvig Piper levde ju mellan 1750 och 1795.Varfö detta intresse? Är det en släkting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har en anmoder som ble født i Karlshamn i 1788 som fortalt at hon var grev Pipers barn. Du har rett og min interesse handler om fire grever och blant annet Adolf Ludvig, hans bror och brorens tre sønner. Sønnene var ikke gamle, født i 1770, 1771 og 1773, men de to første kan være aktuelle.Jeg har forsøkt å finne morens legarsmålsdom, men har hittil bare funnet at hon ble absolverad i kyrkan i Karlshamn i 1790 och betalte en bot. Jeg har satt opp en liste over dombøcker som jag skal sjekke. Barnet ble fødd i Karlsham den 28. mai 1788 och jag har funnet(hittat) moren i kommunionboken den 16. september i 1787. Det kan inte ha varit lenge etter at legarsmålet ble begått. Moren var anstelld hos øfverinspectøren Pehr Borg i Kronobrenneriet i Karlshamn ifølge kommunionboken. I 1788 var hon anstelld på herregården Hallsnes i Ramkvilla sn. i Kronobergs len hos øfversten och riddaren Hans Ehrenstråle. Hvor moren har hatt opphold(tilhold) imellan 1778 och september i 1787 har jeg hittil ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.