Gå til innhold
Arkivverket

[#58749] Bøkker og bryggemand Søren Hagerup Larsen i Hammerfest ca 1870


Gjest Alf Mork
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Mork

Hei Søker opplysninger om bryggemand og bøkker Søren Hagerup Larsen i Hammerfest; fra ca 1870 til??? Søren Hagerup blev født i Tromsø 16. aug. 1832 og reiste til Hammerfest og giftet seg der som enkemann 4. febr. 1872 med Gurianne Thoresdatter. Han levde fremdeles i 1902, da han sto nevnt som forsørger til sin 80 år gamle svigermor Marta Malene Persdatter. Har søkt i Hammerfest bysokn kirkebøker fram til 1916 uten å finne Søren eller hans kone Guriannes død!! Er det noen som kan hjelpe meg?? Hilsen Alf Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Kirkeboka 1916-1923 for H. by er ikke filma, men i SATO. Side 190 framgår at Søren Hagerup Larsen døde 23.06.1921, jordfesta 25.7. samme år (ingen dato under 'begravet'). Han var bryggeformann og enkemann, født 1832 i Tromsø, bopel Hammerfest, død av ald.domssvakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

StatsArkivet i TrOmsø= SATO. Jeg stusset litt over navnet hennes. Både i FT 1875 og 1900 var konas navn Anna (Gunilla)Larsen, ikke Gurianna. Når barna ble døpt kalles hun Guriane Gunhilde i 1872, sener skrives hun som Anna Gunhilde/Gunnild. Hvor hun fikk Gunhild-navnet fra, er ikke godt å vite, men her er nok dåpen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Mork

Hei Åse !Takk for supplerende svar. Det er nok riktig at det har blitt en del variasjoner om navnet Guriana, men du vet F.T osv. ikke alltid er å stole på ? Men jeg regner med at presten var edru da han i Hammerfest bysokn 1848 skrev: Guriana Thoresdatter, uekte! Hennes farmor var Guri Gunnarsdatter fra Dovre. Men fremdeles er det en gåte: Nårtid døde hun og av hva??Alf Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.