Gå til innhold
Arkivverket

[#58750] Martens i Sogn og Fjordane / Bergen


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Med god hjelp av dette forumet, kirkebøker på nettet og Martens Slægttavle har jeg denne funnet anerekken.1 Abraham Ludviksen Født: 1893, Gen: 1 2 Ludvik Andreas Valentinsen Hopen Nyttingnes Født: 24 sep 1858, 3 Samuline Marie Dorthea Johanneadtr. Qvien Født: 11 aug 1859, Kinn, Florø i Sogn og Fjordane Gen: 2 4 Falentin Andersen Hopen Født: 8 feb 1820, Hopen, Sogn Og Fjordane Død: 9 sep 1897, Hopen, Sogn Og Fjordane 5 Anne Ludvigsdtr. Martens Født: 19 mai 1833, Hellevig Død: ca 1889, Hopen, Sogn Og Fjordane 6 Johannes Danielsen Qvien Født: ca 1830, Førde, Sogn Og Fjordane 7 Oline Samuelsdtr. Neskou Født: 4 nov 1832, Jølster, Sogn Og Fjordane Gen: 3 8 Anders Falenstinsen Hopen 10 Ludvig Andreas Christophersen Martens Født: 4 des 1790, Hellevik, Kinn i Sogn Og Fjordane Død: 21 feb 1879 11 Malene Marie Jacobsdtr. Osen Født: 22 jul 1790, Død: 2 okt 1874 14 Samuel Jensen Neskou Født: ca 1794, Førde, Sogn Og Fjordane 15 Anne Larsdtr. Født: ca 1809, Førde, Sogn Og Fjordane Gen: 4 20 Christoffer Ludvigsen Martens 82092 Født: ca 1753, Se Martens Slektstavle S.116 Død: 1799 21 Anna Margrethe Pedersdtr. Helleviken Født: ca 1753 22 Jacob Pedersen Osen 23 Marie Andersdtr. Eikefjord Se Martens Slektstavle S.118 28 Jens Andersen Sunde? Født: ca 1749, Sunde, Julster i Sogn Og Fjordane 29 Rachel Nilsdtr.? Andersdtr. Født: ca 1758, Sunde, Julster i Sogn Og Fjordane Gen: 5 40 Ludvik Eriksen Martens Født: 1721 Død: apr 1779 41 Gjercke Rasmusdtr. Fuhrmann Se Martens Slektstavle S.112 Gen: 6 80 Erich Larsen Hellevik Se Martens Slektstavle S.110 81 Wibeche Christiana Ludvigsdtr. Falck Martens Født: jan 1699, Sogn Og Fjordane Død: 1742 82 Rasmus Fuhrmann Se Martens Slektstavle S.112 83 Anne Sofie Monsdtr. Se Martens Slektstavle S.112 Gen: 7 162 Ludvig Martens Død: før 1749 163 Helvig Jespersdtr.( Mortensdtr.) Falck? Bang Født: før 1680, Se Martens Slektstavle S.110 Død: 1749Da det er lett for en amatør som meg å gjøre feil, så legger den ut her i håp om att det er noen har rettelser eller tilegg til denne.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Det vart litt kompakt dette så eg har tatt med den friheten å løyse opplitt. Har du navn på dei som eg har lagt inn med ###???### ?**************************1 Abraham Ludviksen Født: 1893,***Gen: 1***2 Ludvik Andreas Valentinsen Hopen Nyttingnes Født: 24 sep 1858,3 Samuline Marie Dorthea Johanneadtr. Qvien Født: 11 aug 1859, Kinn, Florø i Sogn og Fjordane***Gen: 2***4 Falentin Andersen Hopen Født: 8 feb 1820, Hopen, Sogn Og Fjordane Død: 9 sep 1897, Hopen, Sogn Og Fjordane5 Anne Ludvigsdtr. Martens Født: 19 mai 1833, Hellevig Død: ca 1889, Hopen, Sogn Og Fjordane6 Johannes Danielsen Qvien Født: ca 1830, Førde, Sogn Og Fjordane7 Oline Samuelsdtr. Neskou Født: 4 nov 1832, Jølster, Sogn Og Fjordane***Gen: 3***8 Anders Falenstinsen Hopen9 ###???###10 Ludvig Andreas Christophersen Martens Født: 4 des 1790, Hellevik, Kinn i Sogn Og Fjordane Død: 21 feb 187911 Malene Marie Jacobsdtr. Osen Født: 22 jul 1790, Død: 2 okt 187412 ###???###13 ###???###14 Samuel Jensen Neskou Født: ca 1794, Førde, Sogn Og Fjordane15 Anne Larsdtr. Født: ca 1809, Førde, Sogn Og Fjordane***Gen: 4***20 Christoffer Ludvigsen Martens 82092 Født: ca 1753, Se Martens Slektstavle S.116 Død: 179921 Anna Margrethe Pedersdtr. Helleviken Født: ca 175322 Jacob Pedersen Osen 23 Marie Andersdtr. Eikefjord Se Martens Slektstavle S.11823 ###???###28 Jens Andersen Sunde? Født: ca 1749, Sunde, Julster i Sogn Og Fjordane29 Rachel Nilsdtr.? Andersdtr. Født: ca 1758, Sunde, Julster i Sogn Og Fjordane***Gen: 5***40 Ludvik Eriksen Martens Født: 1721 Død: apr 177941 Gjercke Rasmusdtr. Fuhrmann Se Martens Slektstavle S.112***Gen: 6***80 Erich Larsen Hellevik Se Martens Slektstavle S.11081 Wibeche Christiana Ludvigsdtr. Falck Martens Født: jan 1699, Sogn Og Fjordane Død: 174282 Rasmus Fuhrmann Se Martens Slektstavle S.11283 Anne Sofie Monsdtr. Se Martens Slektstavle S.112***Gen: 7***162 Ludvig Martens Død: før 1749163 Helvig Jespersdtr.( Mortensdtr.) Falck? Bang Født: før 1680, Se Martens Slektstavle S.110 Død: 1749************************MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkDet var mye bedere ja. Mitt forsøk på å legge den inn oversiktelig ble jo bare rot. Jeg har kun navnet på nr.23 Marie Andersdtr. Eikefjord Resterende er ukjent for meg så langt. Det er en fin oversiktelig liste som du har satt opp her,og dekker det jeg har på anerekken så langt.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nr.8 Anders Valentinsen Hopen(Haaben) giftet seg i Svanøy Kirke 06.07.1817 med pigen Mergretha Knudsdtr. Sandvig. Se øverst på siden. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11533&idx_id=11533&uid=ny&idx_side=-305>LenkeHun var døpt 26.12.1795 med foreldre Knut Hansen Sandviigen og hans hustrue Eli Jetmundsdtr.Lenke Og den familien finnes her i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkDette var ett nytt navn for meg, og ett skritt videre på anerekken. Det er også første gang jeg har sett navnet Jetmund, men det er kansje ett vanelig navn på den tiden?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet mellom Knut Hansen Sandviigen og Elen Jetmundsdtr. Høvigen i Svanø 18.11.1788.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=KINNVI&gardpostnr=1493&merk=1493#ovre>LenkeElie var døpt 02.02.1769 med far Getmund Johansen Høevigen.LenkeDen 07.07.1769 giftet Gietmund Johansen Høevigen seg med Kari Monsdtr. Hoepen.Dermed fikk vi vite navnet på mor til Eli/Elen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og det bekreftes igjen av 1801-tellingen på gården Sandviig hvor vi finner Hans Henrichsen ,65 år gammel enkemann hos sønnen Knut Hansen og familien.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takker igjenDette er jo nærmest ett lynkurs i slektsforskning, hvor undertegnede ikke engang rekker å takke.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da er vel muligens dette dåpen til Marte? Litt under midten på sidenLenkeEr veldig usikker på etternavnet til Mons, når han døper Marte. Noen som kan tyde det?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er den samme dåpen som du finner her. Mons Qvalstad.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=KINNDP29&gardpostnr=678&merk=678#ovre>LenkeJeg finner ingen Mons bosatt på Qvalstad blant de vigde, og heller ingen ekteskap hvor brudgommens navn begynner på Mo og med brud fra Qvalstad. Derimot er det en Mons Knudsen Hopen som giftet seg i 1738 med Kari Pedersdtr. Hatlesæt.Men det må nok sjekkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk Hans og Marte fikk jo en sønn døpt Knut, det kan jo være han er oppkalt etter far til Mons?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det ser ut til at Mons Knudsen Hopen døde forholdsvis tidlig. Det er skifte etter ham her.LenkeJeg ville prøvd meg med en forespørstel i Arkivforumet igjen vedr. dette skiftet. Da får du i det minste bekreftet hvem han var gift med og vilke barn han hadde.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Går vi tilbake til innlegg nr.2, så har du registrert at Johannes Danielsen Quien og Oline Samuelsdtr. Nesskou var gift med hverandre. De ble gift i Førde 10.07.1859. Johannes var fra Nøttingnes(Bremanger) og faren var Daniel Johnsen. Oline var gansker riktig fra Nesskou i Førde o faren het Samuel Jensen. Se post nr.31 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11638&idx_id=11638&uid=ny&idx_side=-417>Lenke Den eneste Johannes Danielsen jeg kan finne født 1830 +/- 2 år er denne karen i Førde. Johannes Rasmus Danielsen f. 10.06.1830 i Naustdal med foreldre Daniel Johnsen og Nicolaie Nielsdtr.Her kan kanskje bygdeboken hvor du finner Nøttingnes gi deg svar på om dette er rett mann. Se post nr. 104.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkHva heter bygdebøkene som dekker disse områdene? Jeg må fjærnlåne dem på biblioteket, så dersom det er flere bygdebøker hadde det vert fint om noen kunne fortelle hva de heter slik att jeg får lånt alle samtidig.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Bygdebok for Kinn:Joleik, Albert Abramson: Soga om Flora (1980)Bygdebøkene for Askvoll er i flere bind såvidt jeg husker, har ikke detaljene for hånden Hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vedr. innlegg nr.14.Den 14.04.1838 flyttet Daniel Johnsen fra Naustdal i Førde til Nø(y)ttingnes i Kinn for å overta gård der. Dermed kan vi fastslå at Johannes Rasmus Danielsen er identiske med den Johannes Danielsen som giftet seg med Oline Samuelsdtr.Se post nr.15 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11535&idx_id=11535&uid=ny&idx_side=-181>Lenke Forøvrig ble Johannes Danielsen konfirmert i Bremanger kirke 23.06.1845.Her finner du Nicolaie Nielsdtr. på gården Bøe Nedre i 1801 med søsken og faren Niels Johannessen som er enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkDet var enda enda flere personer til familietreet. Jeg gleder meg til å få bøkene og lese om disse stedene og personene.mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet til Nicolaies foreldre, Niels Johannessen Nedrebø og Anne Andersdtr. Gjesdal 24.06.1781.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=joelstvi&gardpostnr=971&merk=971#ovre>Lenke . Anne har trolig dødd kort tid etter Nicolaies fødsel. Faren giftet seg på nytt 10.01.1802 med Ane Nilsdtr. Prestegaard.Anders Valentinsen (nr.8 på treet ditt) ble døpt i Kinn 22.01.1790 med foreldre Valentin Andersen og Gunhild Johansdtr. Hoben.LenkeDe giftet seg i Svanø kirke 19.06.1786. Han var fra Hopen og hun fra Brandsøy.LenkeValentin Andersen må ha dødd før 1792, for enken Gunhild Johansdatter giftet seg på nytt med Torjer Andersen 16.07.1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.