Gå til innhold
Arkivverket

[#58751] Far løytnant Schultz i Fredrikstad 1803 og mor Karen Olsd. i Moss


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Løytnant Schultz er i 1803 far til et uækte barn Frederich døpt 13 nov. 1803 i Moss. Hvem var faren løytnant Schultz ? Frederich heter Johannesen, så faren har nok navnet Johan.Jeg har heller ikke kjennskap til Fredriks mor,som heter Karen Olsdatter. Har problemer med å tyde hvor hun bor : ( Høyre nr 2 ) LenkeDød i Tune 1854 16 sept. Arbeidsmand Fredrik Johannesen 49 år. Almindelig kaldt Fredrik Schultz.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei RitaSer ut til at Karen Olsdatter var fra 'Hværket', som må være Moss jernverk.Kan du ikke sende meg en påminningsmail i morgen til towe krøllalfa arkivverket, så kan jeg slå opp i Ovenstad for deg og se om det er nevnt noen passende løytnant Schultz.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei og god kveld.Kanskje ikke så mye til hjelp, men jeg har Erik Schultz i Skjeberg og han hadde tre døtre konfirmert der.Den eldste heter Berthe konfirmert 1762 og etter hva jeg kan se, så er det nevnt en Berthe Ericksdatter blandt fadderne.Nå har ikke jeg klart å finne ut noe mer om denne slekten, men ville bare nevne det.Hilsen Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei, jeg takker for tilbudet ditt Tor !Karen Olsdatter, hvem er hun ? Jeg fant ingen på Værket i Moss. Sønnen Fredrik ble konfirmert i Tune i 1820 ingen foreldre oppgitt, døpt 13 nov.1803. Ved vielsen 1834 med enken Johanne Simensdatter i Tune står det uækte barn født på Moss.Cathrin, jeg vet ikke om det er noen forbindelse til Erik Schultz i Skjeberg. Jeg har til nå ikke funnet ut noen ting, bare at han var løytnant og mulig heter Johan. Jeg håper at Tor finner ham i Ovenstad.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Ettersom det ikke ser ut til å finnes noen passende Johan/Johannes Schul(t)z i FT 1801, er dette kanskje en dansk (ev. norsk) offiser som ikke er Norge i 1801?Litt senere på tidlig 1800-tall har FS noen med slikt navn i Norge som kunne være akt.....I 1801 har vi rittmester Povel Chr. von Schultz i Råde og pensj. kaptein Ulrich Chr. Schultz i Rakkestad.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Egil for kandidatene, den ene Ulrich Chr.Schultz i Rakkestad er nevnt ( under ).Det ble negativt resultat om evt. Johan / Johannes Schultz i Ovenstad. Jeg tar med de 2 Schultz med tilknytning til Østfold som Tor sendte meg.Den ene er Peter Jacob Schultz, født ca. 1770/1772 i Norge, sønn av kaptein Ulrich Christian Schultz. Han var premierløytnant i Bergske kompani av 1. smålenske infanteriregiment fra 1802, flyttet til Skjebergske kompani 1803. Ellers masse opplysninger om militære grader og poster, intet konkret om kone og barn, men skal ha bodd i 1813 i Larvik med kone, barn og skrøplig mor.Den andre er Joachim Friderich Schultz(e), født i Holstein ca. 1769-1770. Sekondløytnant ved Tuneske kompani fra 1799, premierløytnant ved Iddeske kompani fra 1802. Gift 1810 med Christence Sophie Conrad. Også her en god del mer om militære grader etc.Fredrik Johansen ( Schultz ) het kun Fredrik ved dåpen i Moss 1803, men ved konfirmasjon og giftemål heter han Fredrik CHRISTIAN. Ved sine barns fødsel og sin død heter han Arbeidsmand Fredrik Johansen ( Johannesen ).Dette var vanskelig. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

RitaJohan Christian Gottfried Schultz kan jo være faren, selv om han var gift. Her er det som står om ham i Norges Læger: Han er født i Acken ved Elben i det Magdeburgske 12-1-1761, deltog i 1788 som compagnichirurg ved 1ste Akershusske Infanter-regiment i krigen mot Sverige, blev 25-9-1789 utnevnt til battalionschirurg ved 2det Akershusske Infanteri-regiment og tok våren 1790 chirurgisk examen i Kjøbenhavn med anden character, hvorpå han vendte tilbake til sin stilling i Norge og tok bopæl i Christiania. 23-10-1801 blev han befordret til regimentsfeltkjæt ved 2det Trondhjemske Infanteri-regiment med station i Trondhjem og blev 9-4-1802 tillige beskikket til garnisionschirurg ved 'de Trondhjemske Fæstninger'. Under krigen 1809 fungerede han som Brigadechirurg og fulgte sitt regiment til Røros. Døde i embedet 24-1-1812.Gift 1) i Christiania 4-1-1802 med Charlotte Margrete Stricker, f. 13-9-1778 døde 6-10-1808. Datter av generalmajor Carl Alexander Stricker (f. 19-1-1731 døde 10-2-1820) og Margrete Charlotte Rømeling (f. 14-7-1743 døde i Oslo 8-11-1802). Gift 2) 24-11-1809 med Sophia Amalia Collin, døpt i Trondhjem 22-6-1786 døde i 'Thomas Angells Hus' i Trondhjem 21-4-1872. Datter av generalauditør Frederich Collin og Berntine Mølmann. Scultz`s enke blev 2den gang 23-5-1820 gift med oberstløitnant Iver Christian Sommerschield, der var enkemand. (døpt 24-1-1758 død 24-12-1830). Her er Johan i 1801 som enkemann?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Mange takk, Carsten !Dette MÅ vel være faren ? Han var ikke løytnant, men det kan være en misforståelse oppgitt av barnets mor. Kandidaten heter jo Johan Christian. Fredrik Johansen ( Scultz ) får en sønn i 1835 som blir kalt, Johan Christian. Det er litt spesielt at Fredrik som er uækte barn oppkaller sin sønn etter faren, men han het jo selv Fredrik Christian ( dåpspresten skrev bare Fredrik ).Ikke rart at jeg ikke fant ham i 1801, Schylse så jeg, men navnet og tittelen passet ikke.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det er sannsynlig at han var løitnant siden han er nevnt i Ovenstads militærbiografi for den norske hærs officerer. Det står ikke noe mer om ham der enn det som sto i norges læger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Denne J. Chr. G. Schultz har vel flyttet til Trondheim i 1803? Litt gammel også .... ?Tror mer på en sønn/sønnesønn i offisersfamilien(e) Schultz i Østfold, særlig rittmester-fam. i Råde. Begge Schultz-offiserene i Østfold I FT 1801 har også Christian som mellomnavn.Skal sjekke de(n) Johan Schultz omtalt i NST senere i dag. Rapporterer i kveld.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

På Værnes i Stjørdal bodde General Georg Christian von Schultz født 26/8 1632 i Hochen i Tyskland og døde på Værnes 9/4 1715. Han var gift med Anna Sofia von Hoven, datter av generalmajor Reinhold von Hoven og Helle Fredriksdatter Budde.De hadde barna: Johan Arnhold von Schultz, oberstløytnant Matias von Schultz, oberstløytnant Sofie Amalie von Shultz Reinhold Friderich vov Schultz Christian von Schultz, løytnant og Anna Helena von Schultz.Fra Stjørdalsboka bind II del II side 17 og utover.Kanskje dine aner.V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.