Gå til innhold
Arkivverket

[#58762] Hvem var Gurine Asbjørnsdatter født 1844 i Seljord?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Jeg finner ikke spor etter Gurine Asbjørnsdatter som senere ble gift med Knud Helgesen (Høljeson) som også ble født samme året. Hun er min missing link og jeg vil gjerne finne mer ut om henne. De fikk barna Herman August, Theodor, og Ingeborg Marie og i tillegg hadde de fostersønnen Ludvig. Men hennes data samt forfedre mangler. På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Kan det være denne damen? Gurine Asbjørnsdatter født Seljord, tjenestepike i Skien 1865 LenkeHun burde være å finne i kirkeboka...?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Fant henne ikke ved første titt fra 1841-1843. - 1844 går jeg ut fra at du har sett grundig gjennom :-)Men hva med denne damen - er det kanskje samme som i forrige innlegg? LenkeK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Kristinn! You fabulous woman! Dette så veldig spennende ut. Det betyr at jeg må lete grundig i året 1844 i Seljord minestral. Takk skal du ha, håper jeg kan bidra for deg en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Berit, tusen takk! Nå har jeg plutselig fått mer på Gurine og kanskje klarer jeg å spore hennes aner bakover. Finner fortsatt ikke henne i kirkeboka, men skriften er vanskelig. hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kikki! Hyggelig å se deg tilbake på Brukarforum.Jeg sender deg en mail privat med alle søsken av Knud Høljesen ( Helgesen)Her legger jeg inn hans foreldres ekteskap . Hølje Knudsen og Margit Thorsdatter g. Siljord her:Lenke1. vielse ført 1840 se venstre s. kirkeboka.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøvde også å finne Gurine Asbjørnsdatters dåp i kirkebøker for Seljord , men fant henne ikke døpt 1841-1842 i første leterunde.Fant en mulig søster av henne døpt senere i Sannidal på denne kilden? LenkeKan det være at familien har flyttet til Seljord og at Gurine er døpt et annet sted?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Eg trur ho er døpt som Guro i Kviteseid 1841www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1381&idx_id=1381&uid=ny&idx_side=-60Kjem tilbake seinare med den litt kronglete vegen eg bruka.Mvh Gro BeritLenka verkar ikkje, men bare kopier den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tror Gro Berit kan ha rett her: LenkeSom du ser av dåpen nest nederst v. Her er hun nevnt uægte, men det kan være at foreldre gifter seg senere?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

det blir litt forvirrende dette, men jeg finner en Asbjørn Østensen her med familie 1865? LenkeMulig at dette kan være faderen? Om det er samme mann som han ved barndåpen i Kviteseid, lurer jeg litt på?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg ser nå at det skal være Ægte på dåpen i Kviteseid. Da spørs det om vi kan finne flere opplysninger om denne familien?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Fra annotasjonsrullene som omfatter Kragerø:Side: 309 Patent nr. 2869 Navn: Theodor Emanuel Helgesen Overført fra Annotationsrull no. Oppholdssted: Kragerø Født: 05.02.1872 i Skien Foreldre: Knud Helgesen og Gurine Asbjørnsen Første påmønstring: 14.03.1994 Siste påmønstring: 30.06.1905 Siste avmønstring: 30.06.1905 Rømt, søfartsbogen leveres rederiet. Overført fra Skien 1227.-------------------Jeg har en Gurine Asbjørnsen som jeg har notert født i 1841 (ref ft-1865 Kragerø) datter av Asbjørn Østensen f. 1815 på Heaas i Seljord. Dersom det er denne Gurine du leter etter så har jeg bilder av søsken og en nesten utrolig historie å bidra med....:-)m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen fra denne kilden også: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100015048171&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeFor meg ser det ut til at foreldre har flyttet en del mellom Kviteseid, Seljord og Fyresdal?Ved foreldresøk fant jeg flere barn av samme ektepar.Østen dpt 7 jul 1838, SeljordNy Østen dpt året etter i Fyrisdal?Guro døpt 22 aug 1841:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her kom det mye spennende på en gang. Håper at det er Gunnar som har den rette Gurine Asbjørnsdatter!Den andre er døpt Guro, så det passer bedre med GURINE i Kragerø!Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Til Gunnar (15): Dersom du endrar 'Heaas i Seljord' til 'Meaas i Seljord, så har eg Guro med foreldre der. Flytta til Kragerø i 1800.Guro og Gurine er nok same jenta, og har truleg 'forfina' navnet sitt når ho flytta til byen.Kjem tilbake med meir.Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Dei kildene eg har funne er:Faren i Kragerø: Asbjørn Ostens., 50 år, fødestad Siljord.Faren FS: Asbjorn Ostensen, født 26 aug 1815, døpt 3 sept 1815 Far: Osten Asbjornsen Mor: Gurro LafrantzdrSeljord Mini døpte 1815 side 3 nr 9 Asbiøn Østensen Foreldre.: Østen Asbiornsen og Guroe Lavrantsdatter MeaasFrå Seljordsoga, Meås suistoga: Asbjørn Øysteinsson Brekka, 1815-* g. 1838 med Ingebjørg Olavsdtr (Heggtveit?) ca 1814- Born: (1 f på Meås, 2 og 3 i Kviteseid) 1. Øystein, 1838- 2. Guro, 1842- 3. Aslak, 1843Meås –Kragerø 1860Guro døpt Kviteseid 1841 Foreldre: Asbjørn østensen og Ingeborg Olsdatter , Ramskei u. Hægtvedt(PS: både Meås og Ramskeid ligg like ved heimplassen min)Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er bare noe jeg ikke får til å rime her?Asbjørn Østensen i 1865-tellingen innlegg 20 og 21 her hustru nevnt som Karen og ikke Ingeborg?Her passer ikke morsnavnene?Hva er rett her tro?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Han var i alle fall gift 2 ganger. Siste gang mellom 1860 og 1865 med Karen Kirstine Johnsdatter Tallakshavn.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.