Gå til innhold
Arkivverket

[#58767] Utvandring fra Bergen/Vestlandet til Austraila?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har vert innom dette temaet tidligere, men fra tid til annen dukker det opp spørsmål fra etterkommere fra utvandrede personer enten bosatt i Australia eller på New Zealand som ønsker å vite mer om bakgrunnen til sine forfedre. Den siste som dukket opp var etterkommere etter Andrew Anderson, født 06.10.1862 i Bergen og døde 17.07.1943 Melbourne Australia.Nå er det ikke sikkert at han faktisk ble født i Bergen, men kan ha hatt utreise fra Bergen. Lar det seg gjøre å finne ut hvem denne Andrew virkelig var?Jeg vet at det i starten av 1870-tallet drog en båt fra Bergen/Sotra og som satte kursen mot Australia/New Zealand. Jeg var i kontakt med etterkommere etter en Thomas Forland i Brisbane i Australia for noen år siden. De ville gjerne ha kontakt med slektningene sine her i Norge. Ved en ren tilfeldighet viste det seg at vi hadde felles slekt, så kontakten ble formidlet ganske kjapt.Det er ikke godt å si hvem denne Andrew Andrewson er, for han kan ha omskrevet navnet sitt fra Anders Andresen til Andrew etc eller fra Endre Endresen eller en del kombinasjoner av begge deler.Jeg håper at det lar seg gjøre å finne først og fremst selve utvandringen og dernest hvem han egentlig var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Egentlig bør de begynne i andre enden, og finne ut mest mulig om denne karen i Australia først. Jeg vet ikke hvilke kilder som er tilgjengelig der, men de bør finne ut når han kom til Australia. Når dukker han først opp i kilder der?Så finn personer i emigrasjonslistene Bergen her på DA, som har navn som kunne bli til Andrew Anderson, og som matcher tidspunktet når han dukker opp i Australia.Så bør du sjekke kirkebøker (ev også på dissenter). Du har jo en fødselsdato å gå ut fra. Noe fra Bergen ligger og så tilgjengelig på DA, men jeg vet ikke om det er riktig periode.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Som Hanne Line påpeker, bør en kunne hente inn mer opplysninger fra Australia før en begynner å leite i Norge.Jeg sendte en e-post til etterlyseren på Gen Web, John van Haeften , 12.4. Der stilte jeg en noen spørsmål som vil kunne lette søket. Bl. a om når Andrew Anderson viser seg for første gang i Australia. Jeg har ikke fått noe svar.Det finnes en Arne Lorentz Andreas Arneson født 0610 1862 i Solheimsviken. Det er den eneste gutten som er ført opp døpt i Bergen denne datoen i DA sine digtaliserte kirkebøker. Da er det fremdeles flere usikkerhetsmomenter om dette kan vare rett person, uten og komme inn på alt.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=dp12011816&gardpostnr=35092&personpostnr=105247&merk=105247#ovre>LenkeJeg antar det er denne familien i lenken under her i 1865 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått følgende info fra min kontakt:Descendants of Andrew AndersonGeneration No. 11. ANDREW ANDERSON was born 06 oktober 1862 in Bergen, NO, and died 17 juli 1943 in Melbourne, AUS. He married JANE REBECCA BERTRAM 09 maart 1892 in Bairnsdale, Victoria, AUS, daughter of HEINRICH BERTRAM and FRANCES FOOT. She was born 1869 in Sandhurst, Bendigo, Victoria, AUS, and died 03 mei 1932 in Melbourne, AUS.More About ANDREW ANDERSON: Begraven: Springfield Cemetry, Melbourne, AUS Beroep: Norwegian bussinessman, later Coffee Palace PropietorMore About JANE REBECCA BERTRAM: Begraven: Springfield Cemetry, Melbourne, AUSMarriage Notes for ANDREW ANDERSON and JANE BERTRAM: The Aboriginal name for Bairnsdale was Wy Yung (or Wy-yung), meaning spoonbill (a type of wading bird). Wy Yung is now the name for a suburb of Bairnsdale, located north of the town across the Mitchell River.The current name was taken from the name of the property owned by pioneer settler Archibald Macleod, who took up the run on the west bank of the Mitchell River in 1844. Bairnsdale is probably derived from the name of Macleod’s family home on the Isle of Skye, Scotland, which had the name ‘Bernisdale’. An alternative interpretation was that Macleod returned after a long absence to find a number of ‘bairns’ (a Scottish term for babies) at the station. The name may in fact be a conjunction of these two stories, accounting for the transformation of ‘Bernis’ to ‘Bairns’.The town site itself was not surveyed until 1859, with the first blocks of land sold in 1860. Lucknow (now an eastern suburb of Bairnsdale on the east bank of the river, was named for the Indian city of Lucknow)to which horses bred in the Bairnsdale area were sent to aid the British Crown, during the Inian uprising, was at this time already a thriving village.Children of ANDREW ANDERSON and JANE BERTRAM are: i. JANE RANDINE ANDERSON, b. 01 juli 1893, Bairnsdale, Victoria, AUS; d. 05 juli 1893, Bairnsdale, Victoria, AUS.2. ii. ANDREAS RANDOLPH ANDERSON, b. 05 mei 1895, Bairnsdale, Victoria, AUS.3. iii. FRITHJOFF MANFRED ANDERSON, b. 12 september 1899, Bairnsdale, Victoria, AUS; d. 25 mei 1980, Malvern, Victoria, AUS.above the beginning of the mentioned familytree. Andrew married 1892 when he was 30 years old. So, probably, he came to Australia between 1888 and 1891. That 's all I can make of it.Kanskje denne informasjonen kan vise til hvem han var. Jeg kan spørre min kontakt om det er mulig å finne vielsesattesten for der skal det trolig stå navn på foreldrene hans? Det er ikke sikkert at det har det samme system som de har i USA, men om det har det er kanskje det en mulighet?Jeg antar at vi nå har en antatt til for ankomst til Australia og da har vi kanskje også en antatt avreise tid fra Norge. Jeg har lett i utvandringene fra Norge til Australia og har kun funnet de avreisene som gikk fra Oslo, men det er mulig at det finnes andre steder reisene gikk fra.Jeg var bort i noen slike saker for noen år siden, og da jeg endelig fant ut av det viste det seg at en av dem som ble etterlyst var en av mine nærmeste slektninger.Håper at det lar seg gjøre å finne evn slektninger etter etterkommerne etter Andrew Anderson her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg var bort i en norsk Australia imigrant for et par år siden. Da fikk en tak i vielse attest fra Melbourne i mars 1894. Begge foreldrene var nevnt, dog med en mistenkelig ' engelsk/australsk ' vri på navnene. Se 18362 i BF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har sendt forespørsel etter en vielsesattest. Selv har jeg vert bort i samme sistuasjon. Jeg bad om en vielsesattest for noen av mine amerikanske slektninger og da fikk jeg oppgitt foreldrenes navn, men et av navnene hadde en amerikansk vri, men fullt forståelig og ikke til å ta feil av. Så får vi håpe at det lar seg gjøre å finne vielsesattesten til Anderw Anderson og få vite hvem foreldrene var.Det er ikke utenkelig at det er den rette personen som har fått navnet forandra. Denne karen som blir nevnt født i Solheimsviken hadde tre fornavn hvorav det ene var Andreas og så het han Arnesen til etternavn, men kanskje ikke det var et vanlig etternavn i Australia, så kanskje han derfor brukte moren sitt etternavn? 'Andersen' og skrev begge om til Andrew Anderson'. Det var ikke en utenkelig kombinasjon - løsning? Jeg tror ikke vi er så langt unna en løsning, men så var det om å gjøre å finne utreisen. Jeg vet at noen reiste til Austraila via England. En annen slektning av meg reiste til New Zealand i 1879. Han og kameraten reiste via England. Jeg er usikker på om han drog fra Bergen eller Stavanger. Så det kan tenkes at Andrew Anderson reiste fra Bergen via England til Australia. Jeg har også lagt merke til at det var en del utvandring fra Oslo til Australia og New Zealand.Jeg antar at vi skal til en utvandring som fant sted på slutten av 1880-tallet eller kanskje enda tidligere. Alt dette er avhengig av utfarten fra Norge og kor tid dette begynte å bli populert eller om det i det hele tatt var så veldig stor utfart på denne strekningen.Når det gjelder Bergen, så kan det være den rette personen, men det kan også være mulig at Andrew kom fra et helt annet sted. Jeg vet at flere av brødrene til min morfar som reiste til USA oppgav at de ble født i Bergen. Det er nok mulig at de i virkligheten også ble født der, men jeg antar at det var vanlig med 'hjemmefødsel' på den tid og da ble de nok født på et sted noen timer fra Bergen med båt. Siden Bergen var det største kjente stedet var det Bergen som ble oppgitt som fødested.Derfor kan vi kanskje ikke hefte oss så veldig opp i at fødestedet var Bergen. Hvis det virkelig var Bergen som var fødestedet, så har vi kommet nesten til veis ende. Da gjenstår det å finne utreisen og evn. vielsesattesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Til innlegg nr. 3. Hva kan grunnen være til at denne Arne ikke er nevnt i FT for 1865 når han ble født i 1862? Kan det være en feilskriving at de har en datter som heter Anne som er 4 år i 1865? Født i Fjeld sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Den femilien jeg fant i 1875 er trolig den samme som finnes her i 1900 Lenke Hvor vidt disse familiene har noe med hverandre å gjøre vet jeg ikke.Denne M. Andreas Arnesen er trolig ikke den samme som ble funnet i ft for 1865.Hvilket kirkesogn finnes dødsfallet til moren som ble reg i ft for 1865?Jeg tror at utvandringen ville kunne gitt en større mulighet til å finne den rette karen.Om han reiste via England eller noe annet sted er ikke godt å si, men kanskje det lar seg gjøre å begynne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er nok mange spørsmål og kanskje like mange svar. For det første hadde det vert fint om det var mulig å finne en aktuell reiserute på 1880-tallet. Kunne reisen ha gått fra Norge og direkte til Australi, eller gikk den via England? Er det mulig å finne en som passer ca til alder og navn? Det er stor sannsynlighet for at både for og etternavn har blitt forandret der nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg vet at det var en ganske stor gruppe som reiste til New Zealand ca 1872 fra Bergen via Oslo. selv om disse reiste fra Oslo så vet jeg ikke om reisen gikk direkte til New Zealand Lenke Her er det en familie som blir skrevet med etternavnet Torland, men dette er bare en skrivefeil, det skulle være Forland. Jeg har kontakt med etterkommerne etter denne famlien som nå bor i Australia. Kanskje det var flere Vestlenninger på denne reisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Han kunne ha vært sjømann også, og da finner du han ikke så lett i emigrasjonsprotokollene.Mener fortsatt at letingen i Australia må prioriteres, eller så får du bare mange løse hypoteser.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har bedt om å få, mest mulig info fra Australia og håper å få det i løpet av kort tid. I mellomtiden hadde det vert fint å fått all tilgjengelig info om emigrasjon fra Norge til Australia/New Zealand.Da tenker jeg mest på passasjerlister etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Det ser ut som om foreldrene til Andrew Anderson het Maria og Andrew Anderson. Det er en del av navnet til moren som er uleselig.

bilete4872.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette var en del av vielsesattesten til Andrew Anderson. Kanskje det nå lar seg gjøre å finne ut om foreldrene hans virkelig kom fra Bergen eller hvor de kom fra, og om det finnes slektninger fremdeles her i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Håper at det er noen som kan lese navna til foreldra til Andrew Anderson. Kan det stemme at moren kan hete Marie Lindblad? eller Litland.Side 2 i vielesattesten ligger først og så kommer side 1 i dette innlegget.Det er først og fremst viktig å få info om hvem foreldrene til brudgommen var. Jeg har fått oppgitt at brudgommen ble født i Bergen i 1862, men jeg vet av erfaring at det var veldig mange utvandrerer som har oppgitt at de var fra Bergen, mens de i virkliheten kom fra en av kommunene i distriktet. Det hadde vert fint om det nå lot seg gjøre å finne frem til den rette familien. En av etterkommerne etter denne Andrew er så veldig spent på dette og venter med spenning på hva det lar seg gjøre å finne ut av.Jeg håper at det er noen gode hjelpere som kan finne det som trengst for å finne slektningene til den Australske familien?

bilete4875.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Farens navn kan være Anders Andersen eller noe lignende og morens navn er Marie, men etternavnet er vanskelig å tyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dersom det er noen som er dyktige til å lese slike saker så kan eg sende Marriage certificate til din e-post adresse, da kan det hende at det er lettere å tyde. Send evn info til:austevollslekt@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.