Gå til innhold
Arkivverket

[#58769] Ole Olsen og Marte Maria Hansdatter, gift 1791 i Eiker


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

7. søndag etter pinse 1791 ble paret Ole Olsen 'Raaeeye' og Marte Maria Hansdatter, hun pike, viet i Eiker (Lenke).Kan dette paret være identisk med et par med samme navn som fikk barn i Stokke i Vestfold mellom 1793 og 1800? Disse barna var Hans (f. og d. 1793 på Sjuestok), Hans (f. 1794 på Sjuestok), Mette(?) Kristine (f. 1797 på Buer) og Lars (f. 1800 på Nygård under Vølen). Den Ole Olsen som var far til disse barna døde i 1800, 73 år gml (altså f. ca. 1727), mens enken Marte Maria Hansdatter var inderst på Vølen i 1801, 46 år gml (altså f. ca. 1755).Noen som kjenner skjebnen til paret som ble viet på Eiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

De døper datteren Birthe på Eiker 2. søndag i faste 1791. Finner du henne blant barneflokken i Stokke, burde koblingen være grei.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk!Marte Maria Hansdatter hadde ingen datter Berte hos seg i FT1801 (derimot barna Hans, Kristine og Lars), så Berte må eventuelt være død før det. Får håpe hun holdt seg i live til foreldrene eventuelt hadde flyttet til Stokke! Skal undersøke begravelseslistene i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk for det! Jeg har søkt litt i Eiker-databasene og ser at paret ikke ser ut til å ha fått andre barn enn Berte på Eiker. Det ser heller ikke ut til at Ole og Marte Maria døde på Eiker før 1800.Dette lover for så vidt godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Noen passende Berte Olsdatter er ikke død i Stokke, og om hun levde opp (og i så fall ikke bodde hos mora i FT1801), finner jeg heller ingen konfirmant (ei Berte Olsdatter Råstad er rett nok konfirmert 1806).Dermed tør jeg ikke å trekke noen konklusjoner foreløpig.Nok en gang takk for hjelpa så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk igjen! Ut fra konfirmantlistene kan det se ut til at familien vendte tilbake til Sjuestok etter oppholdet på Vølen i 1801. Jeg finner nemlig konfirmanter som kan passe med barna som er nevnt i 1801. Og en Hans Olsen er fadder i 1811 og 1814, ser jeg, så det er en del som kan tyde på at hypotesa i innlegg 1 er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.