Gå til innhold
Arkivverket

[#58777] Peder Olsen og Marte Osldatter viet 23 aug 1829 i Grue - i Sæterbakken u/ Sæta


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kjenner noen til dette ekteparet som begge var på Vold ved vielsen, og i Sæterbakken under Sæta fra 1837 og utover (de står ikke oppført i Grue bygdebok i Sæterbakken):Vielse nr. 29LenkeFinner ingen barn døpt i Grue før 1837 - vet noen om de oppholdt seg utenbygds de første 8 årene etter vielsen - og eventuelt hvor? Har sjekket kib for Vinger, finner dem ikke der.Barn døpt i Grue - alle fra Sæterbakken under Sæta:1) Oleane født 8 feb 1837, døpt 26 mars. Faddere: Erik Olsen Korsmo, Nils Gundersen ibid. Gulbrand Danielsen ibid. Karen Halvorsdatter Qvernbakken, Olea Olsdatter Sæta.2) Karen født 3 okt 1840, døpt 11 apr 1841. Faddere: Karen Pedersdatter Grinder, Karen Nilsdatter ibid. Anne Johansdatter Sæta, Anne Johansdatter Qvernbakken, Ole Embretsen Einerud.3) Martin født 3 mar 1845, døpt 18 mai. Faddere. Ole Eriksen Mikkelsborg, Arne Kristians Opager, Karen Kristensdatter ibid. Karen Johansdatter Korsmo, Dorthe Halstensdatter ibid.Tregner hjelp av en Grue- og omegnsekspert her!!!Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kan foreldreparet som oppholder seg på Holt i Grinder ved denne dåpen i Grue, i 1833 være de du spør etter ? (OLAIA Nr. 110 Lenke ). , - eller finnes det to foreldrepar par i Grue (i 1830-åra) med likelydende navn ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Henne hadde jeg oversett, tusen takk skal du ha. Det er jo en fadder fra Grinder ved dåp av datter Karen, så det er nok ikke usannsynlig at dette er rette folk. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Her er forhåpentligvis en fungerende link til vielsen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9154&idx_id=9154&uid=ny&idx_side=-226>Lenke - se #1Her har du muligens sønnen Arne født i 1829 nr. 104 LenkeJeg har disse i slektstreet mitt - kan du si noe om fødselsdato og hvor for Peder og Marthe? Hadde Oliane i treet også fra før av, men familien er såpass 'langt ute i slekta - utfra hva jeg foreløpig har funnet ut av' slik at jeg ikke hadde mer enn henne og Arne samt foreldre!Grunnen til spørsmålet er at ved Peder's død i 1874 er han oppført som 82 år (født ca. 1792), ved FT1865 Lenke er han oppgitt som 72 år (født ca. 1793) mens ved vielse i 1829 står hans oppført som 31 år (født ca. 1798).Ved Marthe's død i 1890 står hun som født i 1803 på Mellem under Hveberg, ved FT1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Geir. Jeg fikk ikke e-post beskjed om at det hadde vært bevegelse i Debatten - tilfeldigvis gikk jeg inn på den og det var bra. Takk for svar og informasjon! Jeg har dessverre ikke fødselsdato på verken Peder eller Marte - har bare brukt ca. dato etter alder oppgitt i vielsen.Jeg skal fortsette å lete og kommer tilbake hvis jeg finner noe mer.Takk igjen - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Jeg tillater meg å komme med noen kommentarer til ditt innlegg #1, Guro!1. Du omtaler et av stedene som Sæterbakken under Sæta hele tiden! Ifølge hva jeg kan se ut fra kirkebøkene så står det hele tiden BÆKKEN under Sæta og i et tilfelle Sæterbækken under Sæta (les: dåpen til Karen)!2. Ved dåpen til Karen så oppgir du bl.a. som en av fadderene: Anne Johansdatter Qvernbakken. Ifølge hva jeg kan se, skal denne fadderen fra Qvernbakken være husmann Arne Johnsen Qvernbakken. Videre sier du som en av fadderene Ole Embretsen Einerud, men han skal være fra Enersrud (les: stedet er også ved andre anledninger kalt Einarsrud).Det kan jo være at du bare har skrevet galt i innlegget ditt, men uansett ville jeg nevne dette!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Geir. Takk for innlegg.Jeg har sittet med denne 'nøtten' litt idag. Og, har rettet opp 'Bakken' til Bækken under Sæta. Har også 'skifet kjønn' på fadder fra Kvernbakken. Jeg mener Einarsrud - har sett det skrevet på mange forskjellige måter.Dette er min kusines morsslekt, og informasjonen har jeg fått fra henne - jeg har forsket i Grue og Brandval i mange år, og skal forsøke å hjelpe henne med denne linjen som stopper opp.Dessverre har jeg lånt bort bygdebøkene mine for Grue, skal få tak i dem igjen så steder og plasser blir skrevet riktig.Det jeg har gjort i dag, er å finne alle ved navn Marte Olsdatter blant konfirmantene som passer i alder - deretter funnet dem døpt, sjekket foreldre og faddere for å se om jeg kan finne noen spor der. Så elimenert dem jeg finner gift med andre enn Peder Olsen.Akkurat nå holder jeg på med en Marte døpt 23 sep 1804 - ser ut som det står fra Ryebergsteppen med bl.a. 2 faddere fra Enersrud og fadder fra Qverner(nr 128)http://www.arkivverket.no/URN:kb_read? show=234&uid=13803&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1Foreldrene gifter seg 9 nov 1794 - enkemann Ole Olsen Nord og Lisbeth Jensdatter Sæta (caut. Halvor Olsen Sæta og Tosten Olsen Nord).Disse er oppført under Hveberg i FT 1801.Det er mange gårder som passer inn her, og siden det ikke ser ut som om Marte og Peder kalte opp barna sine etter besteforeldrene, ref første barn 'Arne' kan jo dette være en kandidat. Skal fortsette med dette i morgen.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.