Gå til innhold
Arkivverket

[#58779] Søren Torvildsen, Hisøy/Øyestad og Maren Giermundsdatter.


Gjest Liv Løvtjernet
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Løvtjernet

Søren Torvildsen var født 1779 i Nissedal, Telemark, og flyttet med sin far Torvild Sørensen til Øyestad/Hisøy før 1801. Er i Hisøy i ft. 1801. Søren ble gift med ei Maren Giermundsdatter og de fikk en datter Aasille Gurine i 1812,kirkeboka Øyestad, og de fikk også en datter Maren Serine rundt 1822, (Family Search). Men det jeg lurer på er hvor kona til Søren, Maren Giermundsdt. kom fra? Jeg finner kun 2 stk.i 1801, ei Maren Giermundsdt.Leerbrek,16 år på Haa i Rogaland, men hun ble gift i 1810 med en Thore,og jeg har ikke funnet ham under noe dødsfall i de 4-5 årene etter 1810. Den andre het Maren Giermundsdt. Billefjord, 10 år i 1801, i Kistrand, Finnmark. Jeg har ikke funnet henne som konfirmert eller død i Kistrand. Det kan jo tenkes at Maren het Mari, Marie el. lign.Men jeg finner heller ikke vielsen til Søren og Maren, for da hadde det vel stått hvor hun kom fra. Men hun står som hustru under Asille Gurines dåp i 1812. Finner heller ikke dødsfallet til Maren i Øyestad/Hisøy, men Søren står som enkemann hos sin datter i 1865 i Hisøy.Søren Torvildsen var matros på skip, og det har jeg funnet i en protokoll for en tid siden, men finner ikke igjen det på internett. Kan det tenkes at han seilte så langt som til Finnmark? Kjenner noen til disse personene? På forhånd takk!Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Liv Løvtjernet

Jeg kan skrive litt til ang. Søren Torvildsen og Maren. Søren T. døde 23.08.1866 på Løvold i Hisøy, begravd 02.09.1866 og står da som enkemand.Han må da vært gift.Han var født i Nissedal i 1779. Nå har jeg studert kirkebøkene for Hisøy og Øyestad på begravde flere ganger når det gjelder Maren, men finner ingenting eller overser jeg helt? Jeg har også lånt bygdebøker men finner ikke noe der heller.Hvordan er det med skifteprotokoller for Hisøy? Tror jeg må låne det, for det er ikke digitalt ennå?Kanskje skipet Søren var matros på seilte til Danmark og at Maren var dansk? Dette skulle det vært artig å funnet ut av!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Hei Berit!Tusen takk for hjelp! Jeg så på lenkene dine, og den Marthe (Margrethe) Giermundsdt. f: 1785 - 1854 fra Songe, Tromøy ble gift 18.04.1813 med Ole Kittilsen, Svarvermoen,Froland, dp: 07.10.1790 - 1868, Froland. Deres barnebarn Margrethe Gjermundsdt. f: 24.03.1862 Froland, ble gift med Maren Giermundsdt. og Søren Torvildsen's barnebarn Knud Kittelsen, Hisøy, f: 29.09.1852.Men de to andre du har fra Østre Moland og Nissedal, skal jeg prøve å sjekke.Men, skulle nesten funnet vielsen, for da står det antagelig hvor hun kom fra....Jeg har også sjekket om Maren Giermundsdt. skulle vært fadder på noen av barnebarna, men neida.Synes det er rart at jeg ikke finner ut når hun døde, også? Kunne det vært noen annen kirke enn Hisøy/Øyestad? Søren T., mannen hennes døde jo i Hisøy.Jeg har sett etter vielser rundt 1812 på alle kirkebøkene i Aust-Agder, og jeg har også sett etter det i Hvidesøe/Nissedal, men finner intet. Det er jo fort å overse noe, også.Maren G. og Søren T.'s andre datter Maren Serine ble født 21.01.1822, og da bodde de på Tromeplassen, Hisøy.I ft. 1865 som jeg har skrevet før, bodde Søren T. som enkemann hos datter Maren Serine m/familie på Korset, Hisøy.Hun ble konfirmert okt. 1836 Øyestad, og da står det at hennes fødested var Løvoldeie, Øyestad/Hisøy.Aasille Gurine bodde i ft. 1865 med sin familie på Gjervoldsøy, Hisøy. Hun ble konfirmert 14.10.1827, bopel Bødtkerbugta,Hisøy.Jeg har ikke funnet flere barn av Søren og Maren, så jeg mener det bare var de to jentene.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Hei igjen!Nå fant jeg plutselig en sønn til Søren og Maren, som ble dp. 12.10.1806 Øyestad, og han het Torvild Sørensen. Bopel Hiis-eie, Øyestad. Ene fadderen het Margrethe Giermundsdt. (kanskje søster til Maren?). Margrethe og de andre fadderne var alle fra Hiis. Jeg klarer ikke tyde om det står hustru eller tj.p. på Maren G. Men jeg finner ikke uekte på sønnen, heller.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei! Se på høyre side, 5. mai, den andre innførselen:Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Tromøy i Tromøy, Ministerialbok nr. A 2 (1773-1808), Ekteviede 1805, side 222-223. Permanent sidelenke: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Dåpen til sønnen Giermund 9. april 1809 på høyre side:Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Øyestad, Ministerialbok nr. A 11 (1805-1824), Fødte og døpte 1809, side 39. Permanent sidelenke: LenkeLaila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Bare en hypotese:1)'Din' Maren Gjermundsdatter er den Mari Gjermundsdatter som Berit Knudsen fant i(3), første lenke.2)Hun er datter til Gjermund Halvorsen og Groe Gjermundsdatter på Songe som Berit fant i (3), andre lenke.3)Det gjelder å finne dåpen hennes rundt 1777. Hvis hun ikke finnes døpt i Aust-Agder, er det nærliggende å tenke på Telemark, siden Søren Torvildsen er født i Nissedal(Kviteseid). (Hennes mulige søsken, tvillingene Gjermund og Gro, skal være født rundt 1775, så det gjelder å være på utkikk etter dem også.)NB! Det er ikke sikkert at de som er nevnt under punkt to her er Maren/Maris foreldre, det kan være et sammentreff, men det er sannsynlig siden hun kalles Maren Giermundsdatter Songe ved lysningen.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Hei Laila!Du er helt TOPP! Det er nok vielsen til Søren og Maren du fant! Men da tror jeg nok at Maren og Margrethe er søstre, og Margrthe er født 1785 og datter av Giermund Halvorsen Songeeie og Groe Giermundsdt. og de bodde på Tromøy. Vielsen til Ole Kiddelsen Svarvermoen, Froland og Margrethe Giermundsdt. Songe var den 18.04.1813 under Øyestad. Jeg kan ikke legge inn lenke ennå.Jeg skal sjekke om Giermund og Groe fikk en datter Maren.Og så fant du en sønn til, også! Bra!Tusen takk for hjelpen!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg fant trolovelsen 11. okt. 1767 i Nissedal og vielsen 15. nov. 1767 i Vrådal kirke til Hjermund Halvorsen Grimstseied? og Groe Hjermundsdotter Opdahlen!Øverst på høyre side: Kildeinformasjon: Telemark fylke, Kviteseid, Ministerialbok nr. I 1 (1754-1773), Ekteviede 1768, side 68-69. Permanent sidelenke: LenkeDet står noe mer om dem, kanskje noen som er vant til skriften til denne presten kan tolke det?Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tenkte jeg skulle se om jeg fant dødsfallet til Maren for å se alderen, men jeg finner ingen døde kvinner på Tromøy?Ellers har jeg sjekket dødsfall Øyestad 1857-65 og Hisøy 1850-65 uten å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

PS. Jeg tror Hjermund bor på Grimstved(t)!Legge inn lenke:1. Se på den blå linjen aller øverst på kirkeboksiden og finn bildeinformasjon. Der står det Ingen.2. Dra ned menyen (klikk på v-en) og klikk på Øverst. Da kommer informasjonen frem under den blå linjen.3. Merk de to øverste linjene og kopier dem. (Det er bedre med sidelenke enn med bildelenke, for da kan du bla i kirkeboka. Med bildelenken får du bare opp én side)4. Lim inn informasjonen med lenke der du vil ha den.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Berit!Ikke helt lett å finne frem her, men kvinnene må finne seg i å stille bakerst, i Tromøy 1837-1846 begynner Qvindekjøn på s. 241: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=827&idx_id=827&uid=ny&idx_side=-188>LenkeI Tromøy/Tromøy 1847-1856 er de her: Permanent sidelenke: LenkeOg i Tromøy 1855-1863 begynner de her: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I det minste så fant jeg Groe Giermundsdt. død 11/11-17/11 1839 Tromøy, 78 år, fattiglem, Songe. Ser ut til at mannen fremdeles lever da.Laila, 1847-56 er døpte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Legger inn lenke til dåpen til Torvild Sørensen Midbøes sønn Søren 6. januar 1780 i Nissedal kirke(på venstre side):Kildeinformasjon: Telemark fylke, Kviteseid, Ministerialbok nr. I 2 (1773-1786), Fødte og døpte 1780, side 44. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7982&idx_id=7982&uid=ny&idx_side=-49>LenkeTror at dette er konfirmasjonen hans i Øyestad selv om han kalles Søren Thorvaldsen Løvold (øverst på høyre side nr. 9):Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Øyestad, Ministerialbok nr. A 10 (1774-1810), Konfirmerte 1797-1798, side 48-49. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Hei!Jeg prøver å legge inn lenken ang. Magrethe Giermundsdt.'s dåp, (side 62, 1. mai 1785, Tromøy), men da jeg kommer til 'lim inn', så går det ikke an å klikke på den. Jeg har heller ikke funnet Marte's (Maren's) Giermundsdt. dåp. trodde kanskje de var tvillinger, eller Marte (Maren) må være født før eller etter Magrethe.Det kan nok tenkes at Hiermund og Groe var fra Nissedal/Hvidesøe, skal sjekke nærmere om det.Dere skal begge to ha mange tusen takk for hjelpen!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Hei igjen!Jeg har ikke fått lagt inn lenken, for når jeg skal trykke på 'lim inn' så er det feltet grått, så det går ikke an. Når du skriver 'merk' så mener du 'merk alt', Laila? For det står det på min PC. Hva er det for feil jeg gjør tro?Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Du må ikke bruke 'Merk alt', men merk bare det du skal ha med musen. Hold venstre museknapp inne og dra over det du vil merke. Når det er blått, kopierer du, og så kan du sette skrivemerket der du vil ha det og lime inn.(Når jeg kopierer, bruker jeg tastaturet. Jeg trykker på Ctrl og bokstaven C samtidig, og når jeg limer inn, trykker jeg på Ctrl og bokstaven V, men du kan godt bruke Rediger-menyen også.)Prøv igjen!Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Slektsoversikt:1: Maren Gurine Knudsdt., f: 03.12.1886, Strømmen, Hisøy.2: Knud Adolf Kittelsen,Giervoldsøy, seilmaker og stuert på seilskip, f: 29.09.1852, g: 21.11.1883 (Froland), med Margrethe Giermundsdt. Søysdalseie, Froland,f: 24.03.1862.3a: Knud's foreldre: Kiddel Olsen, 'Baaseland'?, Froland, f: 1813, g: 01.11.1835 med Aasille Gurine Sørensdt. Bødtkerbugta, Øyestad, f: 1812. Kiddel var murermester. -------------------------------------------------------3b: Margrethe's foreldre: Giermund Olsen Søysdalseie, Froland, f: 20.06.1825, bopel ft. 1865 Gjødslemyr, Froland. g: 11.10.1847 med Anne Aslagsdt. Oland, Froland, f: 07.04.1817,Froland. Anne har jeg langt bakover på, så der er det OK.-------------------------------------------------------Kiddel Olsen og Giermund Olsen var brødre, og deres foreldre var:Ole Kiddelsen Svarvermoen, Froland, dp: 07.10.1790, Froland, g: 18.04.1813, Froland, med Magrethe Giermundsdt. Songeeie, Tromøy, f: 1785 i Tromøy av foreldre: Giermund Halvorsen Songeeie, Tromøy (Ø. Moland), f: ca 1734 (ft. 1801), og Groe Giermundsdt., f: 1757(ft. 1801).Nå var vel Giermund og Groe mulig fra Nissedal/Hvidesøe, håper det går an å finne dem der. Jeg ser de har tvillinger i ft. 1801, Giermund og Groe, og jeg har ikke klart å finne dem som dp. eller konf. i Froland. --------------------------------------------------------Her kommer opplysninger om Aasille Gurine Sørensdt., dp. 1812, Bødgerbugta, Hisøy, som var gift med Kiddel Olsen:Foreldre: matros Søren Torvildsen,dp. 1779, Midtbøe, Nissedal av foreldre: Torvild Sørensen, Vadder u. Bakka, Nissedal, dp. 1747, g. 12.04.1779 med Aasild Joensdt. Midtbøe, Nissedal, dp: 1750/1752 - 1784. Torvild og Søren flyttet etter Aasild's død i 1784 til Øyestad og bodde på gården Hiis i 1801. Står mer opplysninger i ft. 1801 om han og videre familie.Søren Torvildsen giftet seg 05.05.1805 med Maren Giermundsdt. Songe, Tromøy, dp. rundt 1785 et sted, som da mulig er søster til Magrethe Giermundsdt. Songe, Tromøy?Hvis de er søstre, var deres barn Aasille Gurine og mannen Kiddel Olsen søskenbarn. Rart å se om det stemmer!På forhånd takk for hjelpen til dere begge, og jeg skal prøve å legge inn lenke senere, Laila, takk for tipset!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Hei!NÅ HAR JEG FÅTT DET TIL!Denne lenken skal gjelde konfirmasjonen til Gjermund Gjermundsen, Songe, i Tromøy kirke. Han står som nr.8 i 2. rad på venstre bladside. Han var da 15 år i 1797, og måtte da være født ca 1782. Skulle tro at han var sønn til Giermund og Groe. I ft. 1801 skulle Giermund Giermundsen vært 26 år. Folketellingene var ikke helt til å stole på. Det har jeg sett mange ganger. Finner ikke Magrethe Giermundsdt i 1801 heller.Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Tromøy i Tromøy, Ministerialbok nr. A 2 (1773-1808), Konfirmerte 1795-1798, side 379. Permanent sidelenke: Lenke Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Nå fant jeg konfirmasjonen til Magrethe Giermundsdt. Songe. 16 år i 1801. Hun står som nr. 5 i 1. rekke på h. bladside.Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Tromøy i Tromøy, Ministerialbok nr. A 2 (1773-1808), Konfirmerte 1800-1802, side 381. Permanent sidelenke: LenkeLiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Se lenke ang. Mari Giermundsdt. Songe's konfirmasjon. Nr. 3 fra bunnen. Hva betyr disse tallene som står ved siden av? Jeg mener hun ble konfirmert i 1793.Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Tromøy i Tromøy, Ministerialbok nr. A 1 (1747-1793), Konfirmerte 1791-1793, tittel- og registersider m.m. 0, side 16-17. Permanent sidelenke: LenkePS: Jeg er klar over at jeg kan legge inn flere lenker i samme innlegg, men nå ble det flere etter hvert som jeg fant disse Giermunds-barna. Men Groe's konfirmasjon har jeg ikke funnet, det kan hende det bare var barna: Mari, Giermund og Magrethe. Vet ikke hvordan originalen ser ut på ft. 1801 over Tromøy, kanskje Groe var Mari (Maren), men det er jo helt ulike bokstaver. Kan hende en Groe dukker opp.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.