Gå til innhold
Arkivverket

[#58783] Hvem var Engebret Pedersen Trauten gift med?


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

I følge Nord-Odal Bygdebok II, Trauten s. 46 var Engebret Pedersen (eller Embret Persen som han blir kalt i bygdebøkene) gift med Berte Amundsdatter Øvre Sand. I følge samme bygdebok, Øvre Sand s. 477 var Guri Amundsdatter Øvre Sand gift med Engebret. I Nord-Odal Bygdebok I Ny utgave, Føsker s. 581 var Berte Amundsdatter Føsker gift med Engebret. I Strøm kirkebok Mini 1 s. 185 ble 'Engelbret Trøtens quinde Berte Amundsd. 58 aar gl.' begravet 19. mai 1695. Navnet Berte synes derfor å være riktig. Men, var hun fra Føsker eller fra Øvre Sand? Skal Guri fra Øvre Sand egentlig være Berte?Det ville være fint om noen kunne gi meg svar på dette.Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Tom! Fra FS: Fant vielsen mellom Engebret Pedersen(Embret Persen)og Berte Amundsdatter.De giftet seg 1669 i Nord Odal.Engebret er født 1638,Trauten,død 1714. Berte er født 1637 ,Sandø,Nord Odal,død 1695. LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk Ann-Mary. Amund Povelsen (Pålsen) var fra Føsker i Nord-Odal. Hvor Øvre Sand (av FS kalt Sando) kommer inn er uklart. Opplysningene i ditt første innlegg stemmer med kirkebøkene som vel er FS' kilder for dødsår og fødselsår som er lik dødsår minus oppgitt alder ved død. Det var også en Amund på Øvre Sand. Han het Amund Olsen, men ifølge bygdeboken hadde han ingen datter som het Berte. Ifølge bygdeboken under Føsker var det Amund Olsens datter Guri som ble gift med Engebret.Vennlig hilsen Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Det går visst i surr for noen og enhver (dvs. undertegnede). Jeg skrev 'Ifølge bygdeboken under Føsker'. Det skal selvfølgelig være 'under Øvre Sand'.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ved søk på FS så jeg at Berte's foreldre ,Amund Pålsen og og Eli Torstensdatter hadde mange barn. Amund Pålsen skal være født i 1600,Føsker(Fosker).Han og Eli giftet seg 1626 i Sør Odal. Amund døde 1650,ifølge FS: LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

I bind V, under rettelser står det rettelse til bind II, Øvre Sand: 'Guri, Marit osv. var søstrer til Amund Olsen, ikke døtrer - unntatt Marit ca 1636-1710, g m Amund Torbjørnsen, for hun var datter til Amund Pålsen Føsker.'I bind II ny utg, står det under Trauten (s 71) ...'Embret Persen ca 1638 -1714 (26 år i 1664, 84 år i 1714) var g 1. g m Berte Amundsdatter Føsker. Barn 1) Per, se neste. Embret ble 2. g g m Berte Amundsdatter fra Øvre Sand, d 1695, 58 år. Barn: 2) Amund ca 1676-1713, ugift, 3) Berte g 1706 m husmann Tor Eriksen på Melgardseiet i Sør-Odal, 4) Trond, 5) Mari g 1705 m Per Olsen Sandnes (gnr83 i Sør-Odal)...'Lenger ned står det: 'Embret skjøtet 30/91680 'med sin kones vilje' 4 lpd i Øvre Sand til Kristiania-borgeren Anders Hansen, som samtidig fikk skjøte av Amund Taul, Halvor Dagfinrud og Halvor Ramstad i Nittedal på vegne av kona si Åsta Nilsd på tre like store parter og på 2 lpd av Ola Olsen og Ola Nilsen på Eidsvoll Verk. I juni 1678 hadde Embret Trauten og Amund Taul 'på egne og medkonsorters vegen' forklart seg for retten om 'fem søsterlegg...som er odelsarvinger' til 1 skpd i Øvre Sand som avdøde Amund Olsen åtte, og som dattera Goro arvet. Hun døde barnløs i 1677, så disse fem søsterlegg, hans fem barn, 'nå er arvinger til godset'.Ellers legger jeg ingen vekt på hva FS sier om vielser i 1669. Kirkebøkene over Strøm (dvs Nord- og Sør-Odal) starter først i 1689. Lenken i innlegg 3 refererer til kone nr 1, fra Føsker, og hennes foreldre. Kone nr 2 var iflg bb II (gml utg) datter til Amund Olsen Øvre Sand og Goro Bergersdatter fra S.Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk Lena! Dette var en grei oppklaring. Sånn er det når man ikke har alle hjelpemidler for hånden. Jeg har ikke så mange aner og annen gammel slekt i Nord-Odal så vi har derfor ikke skaffet oss bygdebøkene. Vi tyr til biblioteket når det er behov for det. Biblioteket i Kongsvinger har ikke bind II Ny utgave. Jeg har tidligere lånt den på fjernlån så jeg får gjøre det samme igjen. Bind V har jeg ikke på lån i øyeblikket, men jeg har notert meg tidligere at jeg har behov for å ta en titt i både bind IV og V. Vennlig hilsen Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Har alle de gamle, og bind I og II ny utg, i tillegg til de fleste fra Sør-Odal. Send meg gjerne en mail om det er noe jeg kan hjelpe deg med oppslag på! Send meg en mail på reveenka66@hotmail.com (min 'spam-adresse'), så får du min private mailadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Til Lena igjen.Nå har jeg vært på biblioteket og lånt bygdebok V og bestilt BB II Ny utgave. Det som nå er usikkert er hvilke barn som har hvilken Berte som mor. Det fremgår klart at Pers mor er Føsker-Berte, men vet du når overgangen var mellom henne og Øvre Sand-Berte var? Jeg regner med at det var den siste berta som døde i 1695. Det var mange berter i Odalen. Det er det jo fortsatt, men de heter gjerne noe annet! Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

He-he. Noen berter som heter Berte har vi da enda ;-)Den første Berte'n var kun mor til den førstefødte; Per Embretsen, så vidt jeg kan se av BB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.