Gå til innhold
Arkivverket

[#58784] Anne Helene Olsd. og Tore Pedersen Fossum, Kampen i Østre Aker


Gjest Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Er det noen som kjenner til når ekteparet Anne Helene Olsdatter og Tore Pedersen Fossum døde?I 1865 bodde paret og deres syv barn på Kampen i Østre Aker - Tore P. Fossum var da 40 år gammel og jernbanebetjent, og Anne Helene var 38 år gammel - se familien her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f60218b&gardpostnr=726&sokefelt=skjul>LenkeI 1900 var Tore Pedersen Fossum død, og enken Anne Helene bodde hos sin datter Inga Lovise og svigersønn Fritz Emil Svendsen i Østre Aker -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Det er gått en tid siden du postet denne etterlysningen. Fikk du noengang et avklarende svar fra Jernbanemuséet ?Uansett, fra Oslo Hospital, Ministerialbok nr. 9 (1888-1909), Døde og begravede 1898, side 166 - nr 130: Tore Fossum, gift formand (jbanen), f. 1825 Spydeberg - bosatt Saxegaardgd 1, død 11 oktober - begravet 15 oktober 1898 Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Tusen takk til Kjell Halvorsen for den opplysningen! Ja, jeg fikk mye materiale tilsendt fra Jernbanemuséet på Hamar, men ingen opplysninger om Tore Fossums død. Når jeg nå har fått stadfestet når han døde, vil jeg kunne se i dødsfallsmeldingene for å finne opplysninger om barna. Det er sønnen Axel Fossums skjebne i USA jeg prøver å kartlegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Peder Thorvald Fossum, f. 1854 - eldre bror av Axel - slo seg opp som cigarprodusent med egen fabrikk i Kristiania, her i FT 1900 Kristiania Lenke . Jeg har registrert noen vitale data på etterkommere etter han og kona Mathilde Ovidie, tilsammen 7 barn, hvorav en av deres sønner ble døpt Aksel Reidar. Med tanke på å spore Axel Fossum i USA, kan det kanskje være interssant å gå veien via hans norske slekt ? Er det forresten Jacob A Fossum i Montana du er på jakt etter ?Noe av den info jeg sitter på er av såpass ny dato at det ikke bør publiseres her. Hvis du er interessert, kan jeg sende deg det som mail. Gi meg et tips til kjellathalvorsendotcom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Takk igjen for nye opplysninger! Jeg har også funnet sønnen Peder Thorvald som ble tobakksfabrikant i Kristiania. Jeg har kontakt med mulige etterkommere av Tore Fossum i USA, så ytterligere opplysninger er absolutt av interesse, og jeg sender deg en mail.Jacob A. Fossum i Montana er ukjent for meg. Hvis det er den riktige Axel Fossum jeg har funnet, kom han til Chicago i 1882 der han ble gift med min farfars kusine Anna Marie Gustavsdatter Falk (født i Lier 1864). Paret fikk to barn, og begge har etterslekt i USA. Axel Fossum skal ha dødd allerede i 1888 - dette vil skifteopplysninger etter hans foreldre forhåpentlig bekrefte.En sønn av Anna Marie og Axel, som også fikk navnet Axel, ble forøvrig gift med en fullblods indianerkvinne av menominee-stammen, og deres tre barn og tallrike etterkommere regner seg som ''Native Americans''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Mail avsendt og jeg håper noe kan være nyttig i din videre søken.Gjorde forøvrig akkurat nå et interessant funn i Illinois Statewide Death Index, Pre–1916: FOSSUM, AXEL (dødsdato) 1888-10-15, (Bosted) CHICAGO (Alder)26 YR (Sertifikat nr) 00002884 (County)COOK.Fant peker til denne index hos en dame som har gitt meg mye hjelp etter slekt i Chicago, http://www.chicagogenealogy.com/Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

For fullstendighetens skyld kan jeg opplyse at jeg nå har funnet enken Anne Helene Olsdatter Fossums død - se lenke fra kirkebok for Oslo Hospital - Lenke.Her står hun innført som nr 29 blant kvinnene. Hun døde som enke og pensjonist 8.april 1908 og ble begravet fra Oslo Hospital fem dager senere. Hennes bopæl oppgis å være ''Skovhøi'' i Skedsmo, antagelig hos ett av barna.Igjen: Takk til Kjell Halvorsen som tok opp igjen denne tråden og som fikk meg til å lete under Oslo Hospital!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg fant også innføringen i Skedsmo etter ditt siste innlegg i går. Du har kanskje noe å hente fra prestearkivene, ref anmerkningen med dato for skriv fra sogneprest Sommerfelt i anledning dødsfallet og begravelse i Oslo hospitals gravl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tore S. Falch

For ordens og fullstendighetens skyld kan jeg opplyse at jeg har gjennomgått dødsfallsprotokoll og skifteregistreringsprotokoll fra Skedsmo lensmannskontor samt skifteforhandlingsprotokoll og skifteutlodningsprotokoll fra Nedre Romerike - og fått bekreftet at Tore Pedersen Fossum og Anne Helene Olsdatter Fossum VAR foreldrene til den Axel Fossum jeg nevner i mine innlegg (3) og (5) over.Tore P. Fossum og Anne Helene Olsdatter etterlot seg barna:1. Herman Fossum, utvandret til USA, bosatt i Brooklyn, ''har ikke ladet høre fra sig paa ca 14 Aar'', hans kone Elise og datter Henrikke (gift med gullsmed Torgersen) bodde i Sørligaten 49 i Kristiania.2. Peder Thorvald Fossum, sigarfabrikant, gift og har etterslekt, holdt til i Raadhusgaten 14 og Hallandsgaten 6 i Kristiania.3. Carl Magnus Fossum, utvandret til USA, bosatt i Brooklyn.4. Axel Fossum (se innlegg 3 og 5), født 1862, utvandret til USA i 1882, død i Chicago 1888, etterlot seg barna Sigrid og Axel i Leeman, Wisconsin, som begge har etterslekt i USA.5. Adolf Fossum, bodde på Bekkelaget i Østre Aker.6. Olaus Fossum, utvandret til USA, bosatt i Brooklyn.7. Inga Lovise Fossum, var gift med jernbanekontorist Fritz Emil Svendsen som var død før 1908, bodde på Skovhøi på Lørenskogen, senere i Munkegaten 5 i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.