Gå til innhold
Arkivverket

[#58785] Krigen 1940-1945 Bergen


Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

Min morfar som dengang var brannmann har fortalt at han var med under redningsarbeidet etter bombingen i Bergen under krigen 1940-1945.Det var en skole som ble bombet.Men jeg vet ikke hvilken. Jeg vet at Holen skole på Laksevåg ble bombet,men var det andre skoler som ble bombet under krigen ? Er det noen som vet hvor dette bildet er tatt i Bergen .Det er fra den store eksplosjonsulykken 20 april i 1944 i Bergen.Hvilken gate ?Hvilket hus det er satt kryss på?Jeg vet ikke hvem som har tatt bildet.Det kan ha vært noen av brannmennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det ser for meg ut som om dette biletet er frå Nordnes. Nordnes vart så vidt eg veit ikkje bomba. Derimot vart Nornes øydelagt i den store eksplosjone 20. april 1994, då ammunisjonsskipet 'Voorbode' gjekk i lufta på Vågen. Både Håkonshallen og Bryggen vart sterkt øydelagt. Nordnes skule vart så vidt eg veit ikkje særskilt skada. Eg veit heller ikkje om andre skular i Bergen som vart bomba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nordnes vart bomba fleire gonger under krigen, men etter det eg veit ikkje etter 20. april 1944, då 'Voorbode' gjekk i lufta i Bradbenken. Og dette biletet må vera tatt etter det.Gata vi ser inn i på biletet kan vera Nordnesgata. Over huset som er kryssa av, ser vi tårnet på Nykjerka, som vart sterkt skada 20.4.44. Og det huset i bakgrunnen til venstre for dette, er nok Mowinckels lager ved Vågen,som tok fyr og vart utbrend 20.4.44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Takk for svar.Da må det ha vært Holen skole min morfar som brannmann var med på oppryddningarbeidet etter bombingen. Han sa den gangen : 'Det var det svåraste jag nån gång varit med på !'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det må nok ha vore det. Og han hadde nok rett i det han sa. På Holen, 4. oktober 1944, døydde det 60 elevar, nokre lærarar og fleire sanitetsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Jeg har kopi på flere orginalbilder fra Krigen.To av dem finner jeg igjen i Stein Thowsen`s bok Krigsårene i Bergen, (Fra Bradbenken og Fredriksberg)To av bildene er av Håkonshallen.Har ikke funnet de andre steder ennå. Og jeg vet som sagt ikke hvem som har tatt bildene.Vil gjerne at et museum eller slikt skal få dem.Vet du hvor jeg kan henvende meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Jeg hadde også noen gamle bilder, de var fra århundreskiftet, som jeg sendte til Bymuseet i BergenBilledsamlingen Gamle Bergen Museum v/Marit Roer Nyhavnsveien 4 5042 Bergen etter at jeg på forhånd hadde spurt om de var interessert. Marit.Roer@bymuseet.noArnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jeg hadde spurt om bilde blir lagt bort i et arkiv eller kommer frem så folk kan se. Er jo gøy for lokalbefolkningen å se de. Min mann driver en side om lokal historie i Horten http://festningsverk.no/ og har fått tilbakemeldinger fra elever som kan hente ut bilder til skole arbeidet sitt. Også tilbakemeldinger fra folk som opplevde krigen, som synes det er spennende. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Det er nettopp derfor jeg vil dele disse bildene med andre.Synes heller ikke bildene skal bli liggende i en skuff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.