Gå til innhold
Arkivverket

[#58789] USA-eksperter!; vielsesregler 1890-1920?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Tre spørsmål til de som har kunnskap om dette;1) En imigrant var gift i Norge. Hva måtte vedkommende legge frem av attester for å kunne inngå ekteskap i USA? Det gjelder California.2) En imigrant fra Norge inngår ekteskap med en katolikk. Vedkommende var født i Missouri av irske foreldre. Imigranten var bosatt i California. Hvordan var regelverket her?3) Hvordan forholdt det seg for katolikker å få skilsmisse?Spørsmålene har relevans til [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=58255>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Angående spørsmål 2: Dette har jeg litt erfaring med fra New York. Enten måtte den norske konvertere, eller så kunne man søke dispensasjon (denne prosessen har en egen latinsk benevnelse, som jeg må gå gjennom litt epost for å finne). En annen måte å omgå problemet på, var å gifte seg borgerlig.Etter det jeg kan se av vielsesattesten i det eksempelet jeg henter mine erfaringer fra (vielsen var i 1934), måtte det ikke legges fram noe dokumentasjon for å inngå ekteskap. Men attesten er underskrevet av vitner, som jeg går ut fra gikk god for at alt var i orden i forhold til oppløsning av tidligere ekteskap, slektskap osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, Per Helge.Mao er det altså ikke sikkert det blir helt enkelt å finne vielsen til Martin Mortensen f 8.2.1861 i Norge og Katie Higgins f 27.6.1871 i Missouri av irkse foreldre, ca 1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Til spørsmål 1 og ditt svar, Per Helge,Da betyr dette at det kan ha vært mulig å inngå ekteskap i USA i 1924 uten å være formelt skilt fra Norge, bare man fikk noen til å attestere at alt var ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.