Gå til innhold
Arkivverket

[#58794] Ber om hjelp til tyding av kirkebokinnførsel


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Dåp av Live Ottersdatter 1773, øverst på høyre side:LenkeJeg mener å se at dette er Live Ottersdatters dåp, men jeg klarer ikke å lese faren Otters patronym (eller gårdsnavn?), og jeg klarer heller ikke å tyde datoen. Noen som greier dette bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Dette er hentet fra kirkeboken for Åmot i Østerdalen, og skriften er ikke av den mest lettleste!Jeg leser innførselen slik: ''d. 4. sønd. efter H.3 K. døbt Otter Knudss og Marit Olsd. søegaard B. kaldet Live. Test. Gunild Pedersd, Kari Embretsd., Karj Olsd., Svend Halvors og Christen Christens.''Søegaard er Søndre Deset - eller Søgården som den har hett og fremdeles heter blant åmotinger. Otter Knutsen Deset og Marit Olsdatter (fra Øgle) er forøvrig mine 4xtippoldeforeldre. Live Ottersdatter ble i 1803 gift med enkemannen Peder Axelsen Deset på Gjetvoldstu, og han er også min 4xtippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk for rask og god hjelp, Tore!Jeg havnet etterhvert hos Live i Åmot i et slektgranskningsarbeid jeg holder på med som en ren vennetjeneste for en venn og eks-kollega. Ville du kunne tenke deg å hjelpe til her med hva du måtte ha av data vedrørende Lives og Peders for- og etterslekt? I så fall er min e-posadresse denne: tophat alfakrøll norloff.org.Vennlig hilsen Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.