Gå til innhold
Arkivverket

[#58797] Oldefar Karl Mathisen


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Har sendt en mail til en jeg kjenner som jeg tror har tilgang til Ancestry.Du kan også lage en ny debatt der du skriver USA først i tittelen og så f eks Carl Ludvig Mathisen f 1864 gm Amalie Thorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Hei Astrid!Takk for hjelpen din. Er det så å forstå at du tror Carl Ludvig er den som fikk barn med Annette Marie Olsen? Jeg har lett etter Carl/Karl i lang tid. Har hatt et lite håp at jeg skulle kunne fortelle min far som fyller 80 år ganske snart noe om hans besteforeldre.Kan du være så snill å forsøke å tyde hva som det står av opplysninger under mitt innlegg 6 her da det kan være pappas tante - Anna Bergljot som blir født.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Arnfrid, ikke Astrid,Ja, jeg vet jo ikke om dette er den korrekte Carl, men han er jo også f i 1864, så han er en minst like god kandidat som han som var f 15.8.1864. For slik jeg forstår det har du gått ut fra at det var han karen som var født 15.8. kun ut fra fødselsåret 1864. Det at han er konstabel i 1887 vet jeg ikke om betyr så mye.Dåpen til Anna Bergljot:Født 1. februar og døpt 31. mars 1889. Foreldre: Pike Anette Marie Olsen og ugift handelskar Anders Andersen. Mors adresse er noe med S. Braaruds... Fars adresse klarer jeg ikke å tyde. Vet heller ikke hva som menes i forb med fars fødselsår, men det er i hvertfall oppført med 1865. Mor 1864. Faddere: Johanne Marie Hansen, Karoline Karlsen, Tømrer ? Hans Larsen, Kjører Lars Jakobsen?. Uegte. Opgaven gitt av barnets mor. Hendes 2. barn og leyermål, med alle mulige forbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her kan du lese litt i Borreminne om Braarudgårder i Horten:LenkeLykke til med letingen fortsatt.Godt forslag med henvendelse til kirkevergen i Horten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Beklager skrivefeilen på navnet ditt Arnfrid.Imorgen skal jeg forsøke å ta kontakt med kirkevergen i Horten. Føler meg ganske så sikker på at Anna Bergljot kan være min fars tante. Jeg skal i morgen snakke med andre i familien som har truffet noen av pappas tanter og onkler.KLEM FRA INGER-MARIE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Beklager skrivefeilen på navnet ditt Arnfrid.Imorgen skal jeg forsøke å ta kontakt med kirkevergen i Horten. Føler meg ganske så sikker på at Anna Bergljot kan være min fars tante. Jeg skal i morgen snakke med andre i familien som har truffet noen av pappas tanter og onkler.KLEM FRA INGER-MARIE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Jeg har nå sjekket hvor Anette Maria Olsen og Karl Mathisen bodde når Elfrida ble født og det var søndre Brårud. Derfor har hun nok blitt boende på samme adresse mens Karl har flyttet videre. Nå er jeg virkelig glad da jeg har funnet en av farmors 12 søsken som alle ble satt bort i ulike fosterhjem.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå husker ikke jeg helt, men har du funnet de to jentene, Elfrida Marie Otilde f 1887 og Anne Bergljot f 1889 i FT 1900? Vet du om moren Anette Marie var gift og hadde fått flere barn ved FT 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Jeg har ikke funnet hverken Anette Maria, Elfrida Marie Otilde eller Anne Bergljot i FT 1900.Jeg har lett og lett men har ikke hatt hellet med meg.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Tror ikke du har funnet rett Annette. Den Anette Olsen som er født 2. jun 1862 er på utflytterlista fra Horten til Sem i 1884. Der står det at hun gifter seg/lysning 11 nov 1884. Ved et raskt søk i giftemålene der fant jeg henne gift med Lars M Pedersen.Hun heter dessuten bare Annette - ikke Annette Marie. Hvis hun var gift vil hun ikke stå oppført som pige i 1887.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Min oldemors far tror/trodde jeg het Olaus Olsen men ble usikker med tanke på Ritas Andreassens innlegg.Nå ble ting ganske så vanskelige.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det går helt rundt for meg nå! Kan du ta en oppsummering på alt det sikre du har fra din farfar og bakover i tid. Nøyaktige fødsels- og dåpsdata, fødested, fars fornavn og etternavn og i hvilke kilder du har dem.F eksFarfar:Fornavn, etternavn (hans fars navn), gård og sogn (fødested), dato, år, dåpsdato, foreldrenes navn og fødselsdata mv.Det samme for hans foreldre. Osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I begge KB, i 1887 og 1889, står det pike Anette Marie Olsen f 1864. Da må vi vel regne med at det er korrekt, men det står ikke, så vidt jeg kan se, hvor hun er født eller hennes fars navn, men at han har vært en Ole, Olaus eller Oluf, avhengig av hva de brukte i Horten og Borre, er sansynlig. Har du leitet etter dåpen hennes i Horten og Borre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Det er farmors familie jeg leter etter. Farfar kom fra Hedmark og der har jeg funnet mye av slekten bakover i tid.Farmor Elfrida Marie Othillie ble født i 1887 av ugifte foreldre Karl Mathisen og Anette Marie Olsen. (Se innlegg 6)Elfridas fødsel og dåp: Ungkarl konstabel Karl Mathisen og pige Anette Marie Olsen. S. Braarud ( Søndre Braarud er en gård i området) Faddere: Johanne Mathisen , Hanne Hansen, sjauer Hans Olsen, Bogtrykkersvend , Fredrik Lindholm Barn UÆGTE, Foreldres 1. Leiermaal , anmeldt af ModerenTilbake i 2007 hadde jeg et innlegg 53960 der folk hjalp meg med å prøve å finne Elfridas foreldre.Jeg var sikker på at den Anette Maria jeg hadde funnet født 02.06.1862 i Horten var den rette. Da jeg fikk til svar på webdebatten her at de prikkene som stod etter Anette betyd gjentakelse fra navnet på personen ovenfor. Dette vet jeg derfor ikke med sikkerhet. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Når det står 1863 ved begge døtrenes dåp tror jeg det er korrekt. Nå har jeg funnet en kandidat (har gått gjennom Borre, Brunlanes og Horten fra 1863 til 1865), og det er Anette f 24 november 1864 døpt 26 des 1864, far Carl Otto Olsen, mor Anne Marie Torkelsen. Her er dåpen Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8173&idx_id=8173&uid=ny&idx_side=-8>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er de i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Moren i 1900, hun bor sammen med sønnen Oluf og hans familie.LenkeMen, som sagt, Annette (Marie) f 1864 behøver jo ikke å være f i Vestfold en gang.Dette nr 54 i Søndre Braarud kan det kontrolleres mot noen senere personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Hjertelig takk for at noen hjelper meg.Fra jeg var liten har jeg alltid lurt på hvordan livet til min farmor var, men jeg vet nesten ingen ting. Min farmor var gift med Adolph Peter Hallingstad og fikk med ham tre barn. Hvor det ble at Adolp Peter vet jeg ikke men den første sønnen deres ble født 1915 i Elverum. Han het Einar Edwin. Farmor ble skilt ved kongelig bevilgning i 1926 da hadde hun allerede fått to barn med min farfar. Farfar het Ole Martin Johannessen Tvethe og kom fra Stange i Hedmark.Det sies om Elfridas foreldre at de ble skilt men det kan vel se ut som om noen av barna ble født av ugifte foreldre.Iallefall Elfrida og Anna Bergljot. Jeg vet at en bror skal være født 02.07.189 i Norge ett eller annet sted. Han het Hans Nils Christian, men jeg aner ikke hva faren hans het. Moren skal ha hett Anette.Min far og en av hans kusiner har fortalt meg at navn på Elfridas søsken var Dagmar, Astrid, Margit, Charles,Lise og Bergljot som jeg jo fant i går. En del søsknene ble samlet ved hjelp av frelsesarmeen ca. 1945-1950. Imidlertid så døde min farmor i 1951 og ingen av hennes barn vet særlig mye om sin mors søsken. Jeg vet bare at de ble satt i ulike fosterhjem i Danmark. Farmor var så gammel at hun bestemte seg for å reiste tilbake til Norge da foreldrene skilte seg.. Hvor hun bodde i begynnelsen vet jeg ikke.Min farmor giftet seg 08.06.1926 på Stange med min farfar. I vielsespapirene står det at faren var Karl Mathisen, Horten, konstabel i marinen.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje du skal gjøre en henvendelse til Frelsesarmeen også da.Håper du informerer oss om du får vite noe fra Kirkekontoret i Horten og Borre, evt fra Frelsesarmeen.Lykke til!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Hei igjen!Jeg har forsøkt frelesarmeen nå. De lovet å komme tilbake når de hadde kikket på saken. Lurer veldig om det er naturlig å se i kirkebøker for Borre - bøkene for Horten starter jo først i 1855?Har prøvd å ringe til kirkekontoret i Horten men det er bare opptatt. Må vel styre meg med tålmodighet.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I og med at vi ikke har funnet verken mor Anette eller de to døtrene Elfrida og Berghljot i FT 1900, aner vi jo ikke hvor de kan ha tatt veien. En mulighet er selvsagt å søke opp etterkommerne etter Anettes søsken, i fall de skulle ha blitt fortalt noe. Karoline var i hvertfall fadder til Bergljot i 1889. Oluf har vi jo i FT 1900. Kanskje lettest å finne etterkommerne der. Moren til Anette bodde da også hos Oluf og familie i 1900. Lenke Altså Henry, Sjang og Ovida Karlsen f 1883, 1893 og 1898 i Horten. De kan kanskje ha barn som lever i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.