Gå til innhold
Arkivverket

[#58797] Oldefar Karl Mathisen


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Det er helt fantastisk hva du finner!Selv har jeg sittet siden tidlig i morges og hadde kun funnet Ovidia Julianes fødsel og dåp. Jeg er kjempeglad og artig var det at Karoline Karlsen var fadder også her siden hun også var det til Anna Bergljot. Tyder vel på at dette er den rette familien. Nå fant jeg akkurat enAnne Christine Torkildsen født 06.03.1839 i Horten av foreldre Torkild Johansen og Karen Marie Hansdatter. Dette kan vel være Anne Maries søster. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Finnes det noen som kan si meg hvem kirkebok jeg skal leter etter når det i en folketelling står slagen JL?Jeg har lett i mange timer uten hell. Håper på svar.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du ser under Vestfold og Sem her under DATABASEVELJAREN så finner du mange kirkebøker også kopiert for Slagen her.Lykke til med leting, flott at du har fått så bra hjelp her i dag av Arnfrid.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

I innlegg nr.23 ble det vist til Carl Ludvig Mathisen født i 1864, faren het Aleksander Mathisen.Kan noen si meg hvorfor hans navn ikke blir Aleksandersen? Trodde det var vanlig. Jeg har kikket på denne familien i dag og funnet fødsels og dåpsdager på noen søskner av Carl Ludvig. Samt vielse på foreldrene i Borre i 1859.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ikke så lett å forklare bruk av etternavn det har vært noe forskjellig praksis i Norge ser det ut til.Jeg har samme erfaring med denne navnskiftingen rundt 1865,Min tipoldefar Hans Jørgensens barn, ble navngitt med Hanssønner og døtre ved dåp mellom 1835 og 1845, i 1865 bruker barna Jørgensen som etternavn. I 1900-tellingen finner du de fleste hustruer og barn med husfarens etternavn. Derfor er det ikke alltid lett å finne mors pikenavn, og barnas dåp-Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var som jeg tenkte. Ved foreldresøk på Aleksander Mattisen og hustru Ingeborg Marie Johansdatter, fant jeg en hel rad barn døpt i Borre:Legger navnene inn her pluss lenke til Carl Ludvigs dåp.1. Johan Aleksandersen 12 jun 18592. Martinius Aleksandersen 25 aug 18613. Carl Ludvig Aleksandersen 14 aug 1864Lenke4.Adolph Aleksandersen 2. jun 18675. Sophie Marie Aleksandersdatter 19 des 18696. Markus Aleksandersen 30 jun 18727. August Mattisen ( pussig nok)16 mai 18758. Johan Aleksandersen 2 nov 1877( Med forbehold om rett avskrift)Alle disse barndåpene vil du sikkert finne i kirkebøker for Borre?Som du ser i kirkeboka på Carl Ludvigs dåp ( Arnfrids lenke innlegg 21) er barnets fornavn ført og så foreldrenes navn.I folketellling 1865 er barna ført Mattisen og ikke Aleksandersen.Håper det vil hjelpe deg litt?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Hjertelig tusen takk!Jeg var bare usikker på om jeg holdt på med carl som egentlig het noe annet enn Mathisen til etternavn. Vet jo at det var en Carl Ludvig som giftet seg i 1896 i NY. Dette var selvfølgelig ikke med min oldemor. Jeg har nå kommet til at de tantene og onklene som jeg har hørt at pappa hadde på denne siden av slekten må være Annettes barn og eventuelt om hun giftet seg med en Sørensen som noen av barna het. (Egentlig så blir det sagt at alle barna het Sørensen).Nå skal jeg kose meg med å kikke på alle de søsknene du har funnet av Carl Ludvig.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Det var nevnt i et tidligere innlegg at Elfridas 'foreldre' en tid var bosatt i Kristiania før de flyttet tilbake til Danmark og at alle barna ble bortadoptert. FT 1900 i Kristiania bor der ett ektepar: Sofus Sørensen f. i Danmark og hustru Hanna f 1861. De har barna Elfrida, Margit, Dagmar, Eivind og Asta. En Hanna Hansen var fadder på Elfrida og noen av navnene passer med de oppgitte. Kanskje tok denne Hanna til seg noen av Anettes barn. Den Karl Mathisen som giftet seg med Kristine fikk 4 barn før 1900 i Horten : Ingvald, Edel, Rolf og Dagmar. Jeg ville ha sjekket disse nærmere.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk for hjelpen!Min oldefar Karl Mathisen ble jo far til Elfrida i 1887. Synes huske at den Karl som ble gift med Kristine også fikk barn i 1887. Dette synes jeg virker merkelig og har derfor sett på dette som umulig.Det du skriver om Sørensen i Oslo virker meget interessant. Jeg har selv kikket på disse men i og med at jeg vet farmor hadde en mor ved navn Anette og også Anna Christian det samme navnet på mor så fikk jeg det ikke til å passe. Men jeg ser jo nå at når Anna bergljot blir døpt heter en av fadderne Johanne Marie Hansen og at når min farmor ble døpt het to av fadderne Hanna Hansen og Johanne Mathisen.Setter veldig pris på at noen forsøker å hjelpe meg med å finne ut av denne 'familiehemmeligheten'. Min far fyller 80 år til søndag og jeg har et ønske om å kunne fortelle ham noe om hans besteforeldre.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.