Gå til innhold
Arkivverket

[#58799] Leting i Tyskland.


Gjest Knut Skjånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skjånes

Jeg er på jakt etter en tysker, formodentlig soldat, ved navn Kurt Amenda f.1922. Finnes det i Tyskland et forum tilsvarende Debattforum der jeg kan søke etter opplyysninger om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skjånes

Jeg takker Eili Heindl for opplysningen. Jeg har nå skrevet til det nettstedet du oppga, så nå får vi vente og se.Jeg sendte dette innlegget til Arkivforum i det jeg mente at redaktøren var rett adressat. Innlegget er nå flyttet til Brukarforum og redaktøren har ikke gitt lyd fra seg. Betyr dette at Digitalarkivet ikke gir slik assistanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Knut Skjånes

Jeg har ikke fått svar på e-posten min til webmaster@denkmalprojekt.org og dette faller inn i et kjent mønster. Jeg får nemlig aldri svar når jeg skriver til tyske adressater om okkupasjonen. Er det lettere for deg å purre enn for meg? Dersom du sender meg e-postadressen din, kan jeg sende deg min e-post av 17. april. E-postadressen min er knut.skjanes@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Når du ikke får svar, kan det henge sammen med hva slags type internettjeneste det dreier seg om. Websiden er nemlig en tjeneste av frivillige for frivillige, og forutsetter medvirkning og hjelp fra interesserte.Det er ingen frivillige som står eller sitter klar til å besvare eposthenvendelser. Men de står klar til å legge ut mere stoff som sendes inn.Hovedkildene ligger dermed i arkivene, og det er gjennom leting i disse arkivene at ny informasjon oppdages. Men noen må ta seg tid til å gjøre unna leterarbeidet. Jeg vet hva jeg skriver om, for jeg er en av dem som leter flittig i tyske arkiver. Men for en annen tidsperiode. Og derfor har jeg ikke letet frem stoff som er aktuelt for denne debattråden. Men siden denne tråden heter Leting i Tyskland, vil jeg oppfordre til nettopp det, leting _I_ tyske arkiver, så finner man svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Tyskerne var grundige ved registreringene, først sesjon, så innrullering i avdeling, styrkelister, forflytninger, fektingsrapporter, taps- og skademeldinger, permisjoner, alt ble registrert. Og mye av arkivmaterialet er tipset om i de flere hundre trådene som finnes her i Brukerforumet om tyske soldater. Jeg kjenner ikke dette kildematerialet, men vet at alt som trengs av adresser, websider mv er presnetert her i Brukerforumet. Jeg vet ikke hvorfor ikke alle dem som kjenner dette stoffet, har rykket ut med sine svar, men det er kanskje slik at folk ikke orkes å gi det samme svaret mer enn 20 ganger. I hvertfall: kildene finnes. Noen må utføre arbeidet med å finne stoffet frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er vel kanskje avlegs å abonnere på nyhetsgrupper, men på soc.genealogy.german er det kanskje mulig å få svar på det som spørres om her. En kan også skrive på engelsk der. Jeg har vel også svart dette tidligere. Mulig du trenger å vite hvordan en abonnerer på nyhetsgrupper Knut, men jeg vet kun hvordan en gjør det i Outlook Ekspress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Knut Skjånes

Til Anne Lise Hovdal. I stedet for å svare på innlegget ditt, bestemte jeg meg for å engasjere Røde Kors. Det viser seg imidlertid at dette tar lengere tid enn ventet og jeg får neppe svar før over nyttår. Jeg vil derfor prøve å lete i passende nyhetsgrupper samtidig med at Røde Kors leter i sine kilder. Jeg har Outlook Express, men klarer ikke å finne nyhetsgrupper. Står tilbudet ditt om hjelp fremdeles ved lag? Dersom svaret er ja, kan du enten svare i dette forumet eller til e-postadressen min som er knut.skjanes@c2i.net Jeg vil være takknemlig for all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Iallefall på min pc er det slik: Gå til verktøylinja, velg kontoer- Legg til/fjern programmer-skriv inn news.online.no og trykk ok. Resten husker jeg ikke, men jeg mener at det da skal komme opp beskjed om hva du skal gjøre videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Iallefall på min pc er det slik: Gå til verktøylinja, velg kontoer- Legg til/fjern programmer-skriv inn news.online.no og trykk ok. Resten husker jeg ikke, men jeg mener at det da skal komme opp beskjed om hva du skal gjøre videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Vel, dette er noe jeg har svart på ved mange henvendelser. Søk derfor i tidliger innlegg å finn igjen disse, har ikke lenger lagret denne info. Det er relativt greit å finne på soldatkort, men som sagt så husker jeg ikke lenger hvor arkivet ligger.Dette er forøvrig et åpent arkiv og de jobber med digitalisering av samtlige tjenestekort.Kanskje det er enklere å starte et nytt innlegg enn å søke i gamle......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.