Gå til innhold
Arkivverket

[#58800] Søker opplysninger om Didrik Pedersen (Brønnøy)


Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Jeg ønsker opplysninger om Didrik Bernhard Pedersen (og hans familie), som ble født på Paulskog (Pålskog) i Velfjord, Brønnøy kommune i Nordland den 21 juni 1849. Han giftet seg med den 21 år yngre Elle Sofie Kristiansdatter (f. Sørsetær, 1871) den 16. oktober 1893. Didrik var på den tiden fisker. Han og Elle fikk hele åtte barn i en perioden på 16 år, fra 1894 til 1910. De fikk tre barn i Sørsæter, før de i rundt 1900 flyttet til Skaanvik i Velfjord hvor de fikk de fem neste barna. Elle døde visst senere i ganske ung alder, og flere av barna/alle barna(?) ble satt bort til andre familier. Er det mulig å finne ut hvor alle barna ble av? Jeg vil også gjerne få vite år og dato for Elles død.Jeg har også hørt at deres eldste datter, Eline Kristine (f. 3.apr.1894) gikk igjennom isen på et vann i nærheten av der hun bodde og druknet. Jeg vet ikke tidspunkt for denne hendelsen heller, men håper noen kan hjelpe meg å spore det opp(?). (Jeg tror hun var i 20-årene da dette skjedde).Noe særlig mere vet jeg ikke om Didrik og hans familie. Jeg har blitt fortalt at han druknet på sjøen utenfor Vega, etter at han og en annen mann hadde fraktet ved (brensel) fra fastlandet og over til folkene på Vega. Det blåste opp til uvær og båten gikk rundt. Didrik ble aldri funnet, og han er derfor ikke gravlagt. Er det mulig på tross av at han ikke er gravlagt, å finne dato/år for hans død? (De som jeg har snakket med mener at dette skjedde i rundt 1925). Håper at noen kan hjelpe meg!Mvh. Rune Frydenlund Rostad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Først, er denne ikke det eneste Didrik Pedersen, men jeg tror det er denne som hadde et uekte barn i 1876 i Vega, Heiberg Otelius Angell. Heiberg g. 1906 Vaar Frue Kirke Trondheim, Lovise Pauline Pedersdtr. fra Gildeskaal, konf. Hemnes. Jeg ser 3 barn: Edith 1906, Birgit 1908, Per 1909, alle Vaar Frue. Lovise opened a store in Hemnesberget 1919 som enke og seinere flyttet til Narvik hvor hun døde i 1949. Dette var det tredje uekte barn for Didrik, se ogsaa 1870 or 1871 Velfjord. Jeg skal prøve aa finne mer til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hva er det du sier?! Hadde Didrik flere barn utenfor ekteskap?! Det var helt ukjent for meg. Jeg visste at han hadde datteren Lina Henriette Amalie, f.17.aug.1871, med damen Julianna Henriksdatter, fra Teisdalshalsen, Sømna. (Lina er min tippoldemor). Didrik var vel da bosatt i 'Hylleraune' (eller 'Halleraunet' som det vel egentlig heter i dag). Men du sier at han hadde tre barn utenfor ekteskap; Hvem er da det tredje? Var det et imellom Lina og denne Heiberg? Jeg må be deg om å sende meg en link, så jeg får se dette med egne øyne:-) Er du helt sikker på at det er riktig Didrik som er far til denne Heiberg?Dette var intressant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg ser: d. 9/1 1910 Petrine Paluda Didriksdtr. f. 1905 Skaanvik av (Kjertelsyke?). d. 12/2 1910 Elle Sofie Kristiansdtr. Skaanvik blødning etter at ha født barn. d. 10/6 1919 Jens Aasmund Didriksen f. 1908 bor Svarthop. d. 22/9 1925 Didrik Pedersen enkem. Saterbakken med Nikolai Kristian Alexander Nikolaisen ugift gbr. f. 1858 - Forulykket paa sjøen under vedtur paa tilbakeveien øst for Vega. De 2 alene sammen paa baaten, denne (I assume the boat) kom til lands paa Igerøy Vega. There is a 0 instead of a number, so they were not buried. d. 29/11 1933 Eline Didriksen Bordvik (Velf.) ugift drukning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Margaret Miller!Takk for alle datoer og opplysninger. Ja, det ser ut til at det er Didriks sønn som er født i 1879 på Vega. Det er helt ukjent for meg at han var gift før 1879. Har du funnet ut at han var det? I så fall ønsker jeg en link til kilden. Jeg ønsker også en link til der hvor du fant ut at Didrik døde i 1925, hvis det lar seg gjøre. Hadde Didrik flere barn utenfor ekteskap enn denne Heiberg?Hva betyr det som sto da Didrik døde; 'Saterbakken med Nikolai...'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Jeg mener; Det er helt ukjent for meg at han var gift før 1876:-) Har du funnet ut at han var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Om Julianna Olette Henriksdtr. Teisdalhalsen f. 1848. Hun d. 1920 Bergen, g. 1885 Bodø Iver Knutsen. Bosted Bergen. Jeg visste ikke at hun hadde Lina! Vi maa lage inn tillegg til Sømna Bygdebok. Kan du si meg om Lina: gift, død, bosted?? Du kan se ved Linas daap aat dette var farens 2nd barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Å, så han hadde barn før han fikk Lina? Det har jeg ikke lagt merke til. Joda Julianna var moren til Lina, og jeg har i den siste tiden fått masse informasjon om Julianna og Ivers familie i Bergen, via dette forumet. Julianna hadde faktisk også en sønn utenfor ekteskap i Brønnøysund i 1879. Han het Olaf Olsen, og bodde faktisk sammen med dem i Bergen i 1900 (folketellingen).Men nå må jeg gå og legge meg. Klokken begynner å bli mye, og jeg skal tidlig opp i morgen. Jeg lover å ordne det du spør etter til i morgen (fakta om Lina). Så skrivet jeg det bare inn i denne debatten.God natt!Vi får fortsette arbeidet i morgen! (Håper du greier å finne det vi mangler om Didrik; giftemålet og det første barnet hans...).Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Første barn? Funny I just had the Green Bay Wisconsin microfilm here and worked on this! Johan Bernhard Didriksen f. 21/5 1870 Velf. Didrik var da paa Rølia. Mor pike Alette Klausdtr. Vasbotnet. Johan gift 1902 Vega, Henriette Kristiana Andersen f. 8/8 1877 Vaerøy Lofoten. Til Amerika 1903. Bosted Green Bay WI. Han kalte seg John Didrikson. Barna: Alette Kristiana 1904, Harald Bernhard 1908-1908, Harold Christian 22/8 1910, Arnold Johan 15/7 1912, Jeanette Mae 9/5 1919. There is a note written by his baptism in the ministerialbok 1870 Velf. 'Udfl 1885'. That is a mistake and that was another Didrik Pedersen. I see John Didrikson in the Green Bay church book and his birthdate is given which checks perfectly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.