Gå til innhold
Arkivverket

[#58810] Toten


Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Moum

Har søkt rundt på min manns slekt i Toten, men her stopper det veldig fort opp. Min Einar Kjeksrud, født Nilsen 25 mai 1901, hadde far Nils Pedersen født 1876, og mor Hulda Eilertsdatter født 1875. Jeg vet ikke helt hvor de er født. Det skal være Tingelstad eller Toten. (Beklager, men jeg har ikke peil på de stedene der. Jeg er absolutt best på steder i Torsnes) Men som sagt, jeg finner ikke utav noe mer med de i det hele tatt. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tror kanskje dette er Nils pedersen og Hulda(Hilda?) Eilertsdatter,på gården Slyngen i Brandbu ved tellingen 1900: LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for innspill. Nr (7) jeg fant ikke noe der som var av interesse PR idag, men jeg la siden til som favoritt. Det kan jo komme mer senere som kan gjøre siden aktuell for meg.(2) Kan noen tyde hva som sto i lenken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Mona! Hvis det var vielsen i innlegg 4 du lurte på så fant jeg den i ministerialboken i stedet,den var lettere å tyde. Nils Pedersen,tjener,Kjeksrud,fødested Røkeneie.Konfirmert Brandbu 1891.Faren er Hmd Peder Nilsen. Hilda Josefine Eilertsdatter,født Solbergeie,Jevnaker,1875. Konfirmert Jevnaker 1890.Faren er Hmd Eilert Eriksen. Forlovere;Kristian ...(?)Asheim og Harald(?) Kristiansen...(?)Du så vel at du kunne gå inn på kilder for Gran i lenken til Gjøvik og Toten slektshistorielag?(Gå til Nærliggende kommuner)Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis du tenker på det som står ved vielsen, så står det i kolonna 'Brudgommens borgerlige Stilling (Næringsvei) og Bopæl'. Kjeksrud må altså oppfattes som bostedet på tidspunktet for vielsen, og det var vel der han var i tjeneste. I kolonna for fødested står det derimot 'Røkenejet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk. Det var en nyttig opplysning. Hans sønn tok senere Kjeksrud til familienavn. Men er det vanskelig å finne frem i kildene her, eller er det bare meg som ikke finner de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei Mona,Hvis du går på Databasevelgeren og velger Oppland fylke og Gran kommune så finner du søkbare databaser for dåp i Gran fra 1787 til 1907. Her skal du kunne finne Nils Pedersens familie. F.eks finner du eldste barnet døpt her: Lenke. Se også linken i innlegg (6). Når det gjelder Hilda/Hulda Sofie/Josefine (litt navneforvirring her) så må du lete i skanna kirkebøker for Lunner/Jevnaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for det. Da skal jeg gjøre det. Si meg. Er det litt forskjellige ting som ligger i databasene på de forskjellige fylkene, eller er det bare meg som ikke har funnet frem? Jeg har vært mye rundt på ett begrenset sted i Østfold, men der har jeg ikke funnet noe annet enn kirkebøker å søke etter dåpsbarn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det som finnes av databaser/transkripsjoner er for en stor del produsert av privatpersoner og (slektsgransknings)grupper som selv har tatt initiativ til det. Noen geografiske områder er derfor veldig godt dekt, mens andre ikke er dekt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei igjen,Jeg har bladd i kirkebøkene for Jevnaker (Lunner) og funnet litt om Hilda og hennes familie:Konfirmasjonen til Hilda [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6120&idx_id=6120&uid=ny&idx_side=-186>Lenke Nr. 14. Hun skal da være født 19.3.1875 på Solbergeie, døpt 27.6. Bosted ved konfirmasjonen er Bredlid og foreldre husmann Eilert Eriksen og hustru Rangdi Bredesd.Da har vi dåpen hennes her: Lenke Nr. 37. Foreldre er Eilert Eriksen Solbergeie f. 1835 og Rangdi Bredesd. f. 1829, gift 1856.Vielsen finner vi her: Lenke Nr. 3. ungk. Eilert Eriksen 20 år, fødested Haagenstadeje, oppholdssted Flatlaeje,og pige Randi Bredesd. 27 år, fødested Haagenstad. Fedre Erik Eilertsen og Brede Hansen.1865-tellingen Lenke 1875-tellingen LenkeEilert gifter seg for 2. gang 14.2.1893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.