Gå til innhold
Arkivverket

[#58813] Holt/Sønderled Oluf Skjerkholt og Ole Nærstad. Samme mann?


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

I Sønderled bygdebøker nevnes Alf Olsen Homme som sønn til Ole Nærstad og bror til Jens Olsen Bjorvatn.Så begynner forvirringen for meg, da jeg sitter å leser Holt bygdebok. På side 714 nevnes Alf Olsen Homme, som sønn til Oluff Jensen på Skjerkholt og bror til Ole Olsen Skjerkholt.Finnes det noen med kjennskap til disse ovennevte personer, som kan hjelpe meg her?Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Finner følgende i Søndeled Slektshistorie for Indre Søndeled : Som stamfar til store Søndeled slekten må en vel regne Alv Olsøn,Homme. Det var skifte etter ham 5.4.1712. Ifølge Christian Svendsen oppgaver var han sønn til Ola Nærstad som bodde på Nærstad i 1645, skifte etter ham 4.3.1663. Den første konen hans, Kari Olsdatter var datter til Ole Jenssøn, Bjorvatn. Slik jeg forstår dette var det den første konen til Alv Olsøn Homme som var søster til Ole Jenssøn Bjorvatn. Kunne jo være artig å få vite hvem han egentlig er sønn av og om det er mulig å finne ut.. Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ang. Oluf Jensen Skjerkholt (som også nevnes under Angelstad, hvor han eide noe jord) leser jeg det sånn at han var far til Lars, Jens, Nils, Anders, Steinvor, Anne og Ingeborg (jfr s 714 note 1666 og s 705)Altså ikke far til Ole Olsen Skjerkholt og Alv Olsen Homme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

God kveld.Jeg takker så mye for deres innspill, da det skuller være greit å vite hvem som er riktig far her.Det stemmer at Alv Olsen Homme var først gift med Kari Olsdatter, så med Gunnhild Thorsdatter fra DrangedalUnder Skjerkholt i 1664 finner jeg Oluff Jensen Lenke , men han har ikke de sønnene som er nevnt under Angelstad. De er jo født før tellingen, så her er jeg ikke sikker på hva forfatteren mener. Håper lenken funger, da jeg har vært ute av drift en stund.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Med fare for å øke forvirringen: Slik blir slektsforholdene framstilt i Vegårsheiboka ('Vegårsheislektstavler', s. 267):Ola Torsen Nærestad (død 1664) g.m. Ingeborg Alvsdtr. Homme. Ho dreiv garden som enke 1664, eigde 1670 7 1/2 skinn, enkehalvparten.Barn:1. Tore Olsen Nærestad, f. o. 1664 d. 1730 67 år gml. Vidare stamfar på Østigard Nærestad. G.m. Gundvor Tallaksdtr. d. i pesten 1712.2. Olav Olsen Nærestad Skjerkholt f. 1651. G. til Skjerkholt. Vidare stamfar til Skjerkholtfamilien. (I Lindstøls 'Stamtavler' begynner han: a1. Ole...).3. Alv Olsen Nærestad Homme f. 1653. Eigde 1659(skal vel være 1679)-89 4 5/6 skinn i Nærestad. Ga 1726 odelsskjøte til Ola Jonsen Nærestad på Østigard Nærestad.4. Tore Olsen f. 1658, truleg død i pesten før broren (Tore 1.).5. Ola d.y. Olsen Nærestad f. 1676 d. 1746 70 år gml. Vidare stamfar på Vestre Nærestad brnr. 4.----------Jeg må jo for ordens skyld føye til at det er en god del feil (flere enn 'normalt') i Vegårsheibøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ja, her blir det mye forvirring om Alv Olsen Homme sitt opphav.På side 704 i Holt sin bygdebok er Oluf Jensen f.ca 1630, nevnt som sønn til Jens Angelstad, som sammen med en muligens bror Christen Angelstad, leide 3 huder av Tengel Homme. Oluf Jensen eide (med pant) 1 1/2 hud i Angelstad.Det kan virke som det er to Oluf i dette distriktet under sammen periode, da Oluf på Skjerkholt er født ca. 1620 og var matrikuleringsmann. På side 714 nevnes det at bror til Alv Olsen Hommme, Ole Olsen Skjerkholt er f.ca. 1644.Det er foretatt et skifte etter Ole Olsen Skjerkholt i 1709.Kan det være noe her som forfatteren av Holt bygdebok bygger sin teori på?Jeg heller her mot to kanditater Ole Nærstad eller Oluf Skjerkholt?Kanskje jeg heller bør sette det som en fotnote i mitt slektsprogram, da det tydeligvis er forskjellige navn ute og går her?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Verken Vegårsheibøkene eller Holtsboka er særlig til å stole på - særlig når vi kommer ned på 1600-tallet. Og hva slags kildebelegg (eller mangel på sådant) de to bygdebokforfatterne Tveiten og Svensen har hatt, er det vanskelig å vite. Kanskje har de bare gjettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Tveiten skal visst ha sagt at han måtte 'dikte litt for å få det til å gå ihop!'Ellers er Tveiten og Svensen enige om at Ole Olsen Skjerkholt og Alv Olsen Homme var brødre. Det er kun Tveiten som har navn på faren: Ole Toresen Nærestad.Ingen uenighet mellom de to bygdebokforfatterne altså. Skal lure på om Dypvåg gårds- og slektshistorie nevner disse folka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dypvåg gårds- og slektshistorie, s. 2331 Nærstad):Ola ?sen.Barn:1. Ole Olsen Nærstad-Skjerkholt2. Alv Olsen Nærstad-Homme3. Tor Olsen NærstadKilden er Tallak Lindstøls stamtavler, og vi finner ellers denne kommentaren: 'Vi vet ikke hans (farens) farsnavn. Hans enke levde i 1666. Samme bok, s. 2120 (Skjerkholt):Ole Olsen Skjerkholt.Han var fra Nærstad der hans mor satt som enke i 1666. Han hadde to brødre, Alv (8 år i 1666) som kom til Homme, og Tor (6 år i 1666) som ble boende på Nærstad. Ole Olsen er kanskje født 1644 og var g.m. Siri Tallaksdtr. (datter til Tallak Ellevsen Ås og Ingeborg Torjesdtr.) og fikk med henne jordegods i Skjerkholt. Han døde i 1709, men Siri, som etter Holtboken var f. 1646, overlevde ham og døde i 1721.Barn:a) Ole Olsen, f. ca. 1674, d. ugift 1734.b) Ragnhild, g. a) m. Albret Nilsen berge, b) m. Tolv Tygesen fra Finneid i Drangedal. Flyttet til Tvedestrand.c) Johanne, g.m. Jakob Torsen Ullevåg.d) Anne, g.m. Ole Ellingsen ramlet-Skjerkholt.e) Ingeborg, g.m. a) Nils Ellingsen Hovdan, b) m. Tor Olsen Eidbo-Hovdan.f) Ingeborg d.y., g.m. Jon Nilsen Ø. Kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo også ta med det Dypvågboka sier om Ole (Oluf) Jensen Angelstads opphav, s. 2115 (Angelstad):Jens Angelstad.Farsnavn ukjent. Han er nevnt som leilending på Angelstad i 1640-årene sammen med Christen Angelstad, og som lagrettsmann i 1638. De leide da gården, 3 huder av Tengel Hommes arvinger. Ingen av dem levde i 1661. Det er ingenting som tyder på at de var brødre og vi vet ikke hvor de var fra. Men Christens kone var kanskje fra Angelstad, for hun hette som nevnt før Åshild Bårdsdtr., og i 1620-årene var der en Bård på Angelstad. Jens Angelstad var g.m. Steinvor Olsdtr., søster til Bjørn Olsen Østebø. Av barna deres kjenner vi bare sønnen Ole Jensen Angelstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For å få et så bredt bilde som mulig av de aktuelle peronkonstellasjonene her, tar jeg med litt til. Først fra Dypvågboka, nok en gang (s. 2311, Slettås):Den eldste vi kjenner her er Tor Olsen. Han var d. før 1666. I manntallet for dette året er der ført opp 2 sønner: Alv 7år og Morten 5 år. Morten hører vi ikke mer til, visst død. Dessuten var der en sønn til, Ole, som ikke er nevnt i 1666, så han var nok ute og tjente. Han bosatte seg senere på Slettås og døde 1731, 89 år gl. Han var g.m. Kari Torsdtr., hvis far hette Tor Tengelsen. De fikk 2 sønner, Tor Olsen Slettås og Tengel Olsen Homme, og 6 døtre og fikk stor etterslekt.Alv Torsen Slettås ble g.m. Berte Åsulvsdtr. Barn: Tor Alvsen Nevestad, Ola Alvsen Østre Nes, Åsuld Alvsen Støle, Morten Alvsen Angelstad, Kirsten Alsdtr. g.m. Ånon Larsen Løvdal.-------------------Og så - følgende fra Odelsmanntallet 1624:Thenngil Olluffsenn Homme,kjøfft i Homme 3 1/2 h 4 ksk.Eiger till oedell i forne. Homme fire sinne søestere 1 h 4 ksk;I Sielsøe paa sinn quinndes wegenne 2 1/3 ksk.Panndtet i forne. Homme 10 ksk.I Angelsta i Holds sogenn 3 gsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Kjempejobb dere gjør og etter hva jeg kan forstå så er Angelstad ute av bildet.Vi kan la tema gå inn under mitt andre innlegg, Tengel Olsen. Lenke. Får håpe lenken fungerer.Godt å vite at det finnes så mye kunnskap her på forum.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.