Gå til innhold
Arkivverket

[#58814] Navnet Bærum i Eiker


Gjest Torkel Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkel Fagerli

Anne Kirstine Andersdatter ble oppgitt å være fra Eiker da hun giftet seg i Strømsø 11. oktober 1793 med røyert Jon Olsen. Det finnes en Anne Kirstine Andersdatter fra Eiker i manntallet for Strømsø 1790-92. Ved folketellingen for 1801 er hun oppgitt å være 34 år gammel. Da hun døde i Strømsø 27. september 1834 var alderen oppgitt til 71 år.Ut fra kirkebøkene for Eiker kan hun se ut til å være døpt i Eiker 5. april 1767 som datter av Anders Larsen Bærum og Berthe Pedersdatter. Anders Bærum ble begravet i Eiker 12. mai 1769, 50 år gammel. Birthe Bærum ble begravet i Eiker 19. juni 1796, 62 1/2 år gammel.Anne Kirstine Andersdatter Bærum ble konfirmert i Eiker i 1783.Er det noen som har opplysninger som kan bekrefte om jeg har funnet den rette Anne Kristine Andersdatter? Jeg er også interessert i nærmere opplysninger om Anders Larsen Bærum og Berthe Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger også inn vielsen mellom Jon Olsen og Anne Kristine her i Strømsøe, nr 12 h. s. kirkebok: LenkeSynd det ikke er nevnt fedres navn vewd vielsen.Kan hende det finnes skifter som klargjør om det er rett dame du har funnet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har støtt på navnet Bærum i skifteprotokoller i Kongsberg og i avskjedigelsesmanttall for sølvverket i 1805.Jeg legger inn noen med navnet fra skiftene: LenkeI sølverksmantallet oppfatter jeg det slik at folkene ofte ble nevnt med stedsnavn der de kom fra. Kan hende navnet Bærum også har sammenheng med denne skikken?Mange som arbeidet i Kongsberg-gruvene kom fra Eiker eller flyttet til Eiker, så bare en teori at navnet kan ha kommet derfra?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1801-telling på Kongsberg finner du flere som bruker Bærum i tillegg til farsnavn. LenkeKan det tenkes at Anders Larsen Bærum ble født i Kongsberg? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn Anders Bærums død i Eiker her: LenkeMulig at alder 50 år kan være litt unøyaktig, men det går an å søke under f. i Kongsberg?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Gunn,Tusen takk for mange nyttige tips. Kongsberg peker seg ut som særlig interessant. Jeg skal lete videre der.Jeg har også funnet en ungkar Anders Larsen som giftet seg 5. mai 1764 i Fiskum med piken Berthe Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er kort vei fra Fiskum til Kongsberg, så det er vel mulig at dette er vielsen mellom Anders Larsen og Berthe Pedersdatter som du leter etter: LenkeGår ut fra at du har funnet vielsen i kirkebøker for Fiskum om de er lesbare i digitale utgaver?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, her fant jeg vel vielsen i kirkeboka også. Ikke så veldig lesbar, og ikke noe om Bærum -navnet der, men det er vel samme mannen ville jeg tro?LenkeNr. 22 høyre side. vet ikke om forlovere kan gi deg noen spor?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tror jeg fant et spor her som bekrefter at det er samme Anders Larsen som kalles Bærum ved dåpen.Legg merke til at Ole Christensen Støen er nevnt som fadder ved dåp til Anne Kristine og samme navn er nevnt under vielsen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.