Gå til innhold
Arkivverket

[#58815] Foreldre til Tengel Olsen Sletås f. ca 1694!


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Tengel Olsen Sletås giftet seg med Gunnhild Thorsdatter, som var enke etter Alv Olsen Homme.Det nevnes at Tengel Olsen opprinnelig var av den gamle Hommeslekten.Jeg leser i Søndeleds bygdebok bind V s. 305 og får ikke helt taket på hvem hans foreldre eller far var. Jeg har prøvd å følge slektsregisteret på Homme, men dette finner jeg ikke ut av.Tengel Homme hadde to sønner: Store Oluf og lille Oluf. Skifte etter store Oluf viser ikke tegn til noen barn her.Lille Oluf bodde på Homme i 1645 med sin kvinne, en dreng og en pike. Begge disse brødrene døde i perioden 1647-1655, så disse er utelukket som far til Tengel Olsen.Det nevnes en Ole Olsen Ugland i Mandals len i 1698. Kan dette være Tengel Olsen sin far?Håper på hjelp her også jeg.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielsen til Tengel og Gunild 9. p.trin.1712,høyre side Lenke De fikk sønnen Alv ca. 1718.Det finnes noen Tengel på FS, blant annet denne karen, men ingen foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Ifølge Søndeleds slektshistorie V, s 303/4 er dette foreldrene til Tengel Olsøn, Homme begr. 19.12.1774, 84 år gl. gift 19.s etter trefoldighet 1712 med Gunhild Torsdatter, Homme død 1759, 81 år gl.Kari Torsdatter Skorstøl gift med Ole Torsøn, Slettås, sønn til Tor Olsøn. Kari Torsdatter Skorstøl, datter til :Tor Tengelsøn Homme 36 år i 1664. Han var lensmann i Søndeled og brukte da og i 1666 halve Homme. Det står ikke nevnt hvem han Tor Tengelsøn Homme var gift med. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei og god kveld til dere alle.Ja, her må jeg si det er service. Barna til Tengel hadde jeg, men har tydeligvis oversett noe totalt viktig i bygdeboken.Ja, slik kan det gå, når en sitter med bøker fra alle kanter.Tusen takk til dere alle.Cathrin

bilete4641.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og i Vegårsheiboka ('Vegårsheislektstavler', s. 282-283) nevnes Tengel Olsen Homme som nest eldste sønn til Olav Torsen Slettås (1642-1731) og Kari Torsdtr. Homme (1650-1726). (Tengels eldre bror, Tor Olsen Slettås (1680-1763) er for øvrig min ane).Det står også følgende om Olav (Ole) Torsen Slettås: 'Kjøpte 1676 Slettås av kongen - innløyste matador Falchs fullpant i gården ved assessor Ivar Hertz Harlem'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ja, nå begynner jeg å lure her også, for det finnes ikke noen Thor på Homme, som Kari kan være datter til.På side 305 i Søndeled bygdebok V, står det Kari Thorsdatter Skorstøl.Nå må jeg innrømme at jeg ikke har greie på Skorstøl i det hele tatt.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Skorstøl ligger i Gjerstad, og jeg vil gå ut fra at det mest sannsynlig er der Kari Thorsdatters opphav må søkes. Vi har et åpenbart kileproblem her, og jeg må innrømme at jeg ikke har gjort alvorlige forsøk på å komme videre bakover på denne slektslinja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

I innlegg nr 4 står det at Kari Torsdatter Skorstøl er datter til Tor Tengelsøn Homme. I Søndeledboka slekthistorie V står det flg om Tor Tengelsøn Homme. 'Tor Tengelsøn, Homme 36 år i 1664. Han var lensmann i Søndeled og brukte da i 1666 halve Homme, 3 huder. I 1668 må Tor Homme vært død. Han er iallefall ikke lenger nevnt på Homme. Det året brukte Torjus Homme og Peder Bjorvatn med han søster datter hver sin halvdel av Homme, som da var satt ned til 5 huder. Tor Homme eide og brukte Skorstøl, og det ser ut til at familen hans flyttet dit og ble boende der.'I Gjerstadboka s.404 under Skorstøl finner jeg flg. I koppskatmanntallet 1650 er Skorstøl oppført som halv gard. 2 huder som Kongelig majestæt leiger til Thor Skorstøl og er eigar av 3 geiteskinn. Tengel Hommes arvingar eig og brukar 5 geiteskinn. I manntallet for 1666 er Scorestøll oppført som nr.30 av gardane i bygda med 2 huder skyld. 'Tor Homme i Søndeled bruger dem'.Det skulle vel klargjøre at Kari Thorsdatter Skorstøl er datter til Tor Tengelsøn Homme/Skorstøl.Tor Tengelsøn Homme er sønn til Tengel Olufsøn Homme, visstnok død mellom 1645 og 1647, gift før 1618 med Kari Olsdatter Skjelsø, som levde i 1650, datter til Oluf Knutsøn Skjelsø. og Kari Ånonsdatter Myklebustad. Han bodde i 1645 på Homme med sin kvinne og 3 drenger.Hans far er trolig Oluf Homme som er nevnt i 1592 og 1603. Dette fra Søndeled slekthistorie V, s 289.Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette virker jo klargjørende, Anne. Jeg legger lenke til den andre tråden Cathrin har startet, som vedrører noen av de samme slektsforholdene:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ja her renner det inn med meldinger og jeg prøver å følge med å slå opp i bøker.Tusen takk Anne for at du korrigerte meg. Jeg blir ganske forvirret over navn, som Tengel og Thor. De går om hverandre hele tiden.Takk til deg Oddbjørn. Enig at disse to temaer går inn under hverandre. Tenkte på det helt til å begynne med.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan ikke gå god for kildegrunnlaget, men ifølge Rune Landsverk var brødrene Alv Tengelsen Homme og Tor Tengelsen Homme sønner av Tengel Olufsen Homme og Kari Olsdtr. Skjeldsø, slik Anne skriver i innlegg 9. At Tengel Olufsens kone var fra Skjeldsø, går dessuten indirekte fram av Odelsmanntallet 1624.Og Tor Tengelsen Homme skal så ha vært gift med Karen Jensdtr. Lauve.http://pappa.landsverk.org/fam/fam12190.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Flott Oddbjørn, ser at det ikke står mer i de Søndeledbøkene jeg har, men det er jo mulig at det kan stå noe i bok nr.3, den har jeg ikke dessverre. I Gjerstadboka står det litt om hva Tallak Lindstøl har fortalt. Etter eit sagn skulle ein mann eige Haugen, Slettås og Skorstøl og dei tri sønnene fekk kvar sin gard. Torbjørn som fekk Skorstøl selte denne garden. Lindstøl fortel vidare at Henrik budde på Slettås i 1666, og var då 30 år gammal.I 1624 skal Erik Gryting hatt pant i 5 geiteskinn i Skorstøl, Fra 1629 til 1637 er Berulv Skorstøl 'Ødegardsmann'. Hanr have l då budd der. Knaksje 'Higd' Berulvsen er sonen Han er nevnt 1666, helst som brukar eller husmann og 45 år. Det er hva jeg har funnet så langt.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Ser at også Kari Olufsdatter Skjeldsø og årstallet 1647 skal være omtalt i Søndeledboka III, men som nevnt i innlegg 13 har jeg dessverre ikke den boken. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, da får jeg vel komme trekkende med Dypvågboka igjen :o)Denne gangen gjelder det omtalen av eldste kjente bruker av Myklebustad i Holt (s. 2100):'Ånon Myklebustad.Han må ha levet på 1500-tallet, men vi kjenner hverken fødsels- eller dødsåret hans, heller ikke hvem han var g.m. Antagelig 2 døtre, men det er bare den ene av dem vi vet større om.a2 Kari Ånonsdtr., g.m. Ola Knudsen Skjelsøy i Søndeled, skifte etter dem i 1618. Der var 5 sønner (Ånon Skjelsøy, Berulv Grimsland, Knud Garte, Gunlek Kjenndalen og Ola Skjelsøy) og 5 døtre (Ingeborg g.m. Christen Jensen Hagestad, Åste, Ragnhild, Siri g.m. Halvor Sørensen Hødnebø og Kari g.m. Tengel Olsen Homme).b2 ? Ånonsdtr. etter Holt-boken g.m. Lars Alvsen myklebustad som er nevnt i 1610 og 1624. Han var etter tradisjonen kommet vestenfra og hans farsnavn var nok Ulvsen (Wlffszen), ikke Alvsen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg har heller ikke Søndeledboken III, så noe bidrag har jeg ikke.Håper det er i orden at jeg hopper av debatten nå og får heller sitte på sidelinjen å følge med og notere, samt slå opp i de bøker jeg har tilgjengelig for øyeblikket.Som dere sikkert skjønner, er jeg litt for uerfaren til å komme med innspill her.Tusen hjertelig takk til dere alle sammen.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oppfølging av innlegg 15 - Skjeldsø/Skjelsøy:Kilde: Odelsmanntallet 1624.Annonnd Olluffsenn Sielsøe, eiger till oedell i Sielsøe 4 2/3 ksk. Nock forne. Annond och Gundlegh Ollufssønner och deris sødschinnde i forne. Sielsøe till oedell 4 2/3 ksk. Forne. Annonnd panndtet i forne. Sielsøe 5 ksk. Noch forne. Annonnd och Gundleg och deris sødschinnde, panndtet i forne. Sielsøe 10 ksk.Aaste Olluffsdaatter, eiger i Sielsøe till oedell 2 1/3 ksk.Halffuord Seffrinnsenn Hodnebøe, hanns quinnde eiger till oedell i Sielsøe 1 ksk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Halvor Søfrensen Hødnebø, nevnes som oppsitter på Hødnebø 1625-64, 74 år i 1664.var død 1666, gift med Sigrid Olsdatter , Skjeldsø, datter til Oluf Knutsøn Skjelsø og Kari Ånonsdatter, Myklebustad. Halvor Søfrensen Hødnebø sønn til Søfren Hødnebø, nevnes som oppsitter på Hødnebø 1603-24. Han var skipper og måtte i 1614 bøte 6 daler fordi han hadde seilt til Danmøark med ufortollet last. Halvor Hødnebø, nevnes som lagrettemann ved valget av utsendinger til hyldning av Kristian IV i Oslo i 1591. Dette fant jeg i Søndeledboka V s 425.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.