Gå til innhold
Arkivverket

[#58819] Vågenes (vaagenes) Manger


Gjest Gitte J.Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte J.Martinsen

I FT-1900 for Mangers har jeg en Mathias M.(Mikkelsen)Vaagenes f ca 1849 med Martina Gundersdtr f. ca 1855 de er foreldre til blandt annet Mette Mathiasdtr og Oskar Mathiasen.Mette blev gift i Moss med min oldefars bror, så jeg kjenner til hennes historie.Oskar blev gift med en dame fra Tønsberg.Nå har det seg sånn at et av Mettes barn, som blir 87 ønkser seg flere oplysninger om sin slekt. Er det noen som sitter inne med opplysninger om dette? Hvor ble det feks av de andre søskene til Mette og Oskar?Når og hvor fant vielsen mellom Mathias og Martina sted, ja slike opplysninger osv.Jeg har sannsynligvis funnet Mathias far i FT-1865 Manger under gården Waagenæs nedre, Mikkel Steffensen?Kan noen be/avkrefte dette?Og finnes gården eller stedet Vågenes i dag?Håper på napp, da Mettes sønn kunne godt tenke seg å ta turen til vestlandet til sommeren.Han vil så gjerne se stedet hvor sin mor blev født, da hun døde når han bare var 5 år gammel 1926 i Moss. Mvh Gitte Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiMathias Mikkelsen og Martine Gundersdatter gifter seg i Manger 30/11-1877. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7041&idx_id=7041&uid=ny&idx_side=-174>LenkeHer er Mathias sammen med sine foreldre og søsken på gården Haaland i Manger ft 1865: LenkeHer er Martina sammen med sine foreldre,søsken og bestefar på gården Thorsken i ft 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Om gården Vågenes finnes i dag vet jeg ikke, men stedet Vågenes finnes. Det ligger på Radøy 56 km nord for BergenLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Gitte !Kvifor ikkje ta kontakt med sjefen bak prosjektet DIS-Gravminner, Renathe-Johanne Wågenes, som veit det meste om Vågenes ?Jon S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J.Martinsen

Hei igen. Starter først med deg Jon, tusen takk for tipset. Vil ta kontakt med henne.Så til Lars Ove.Du sender en lenke til Mathias søster Maria Karoline vielse , men du mener vel at det er hans datter. Mathias er jo født i år 1847 og Marie Karolina er født i 1887. Så ergo må det være datteren etter hva jeg kan se av tidligere informasjon av FT-1900 Manger over gården Vaagenes øvre. Samt hvem som står oppført som brudens far?Fort gjort å få krøll på tungen her.Men jeg takker deg for utrolig hjelp....nå tenker jeg min 87 år gamle venn (som er min mormors fetter) blir meget overrasket og glad for all informasjon han nå får.Tusen takk!Hilsen Gitte Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J.Martinsen

Nogen som vet når Mathis og Martine(a) Mikkelsen (Vaagenes)dør og hvor, bor de fremdeles på Vaagenes?Mvh Gitte Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Her er et lite utdrag fra den kommende bygdeboken fra Radøy som kommer til høsten 2008 (altså i år)Bruksnr. 10 Øvre Vågenes78. Mathias Mikkelsen Håland (47d) f. 1847, d. 1906 på Vågenes, gift 1877 med Martina Gunnarsdtr. Toska f. 1854, dotter til Anna Johannesdtr. og Gunnar Halvarsen Toska i Manger. Mathias fekk kjøpa halve bruket til Halvar Andersen Vågenes (72) i 1877. Med kjøpet følgde halve naustet og halve torvhuset. Born:a. Anna Gurine f. 1877, til Bergen, gm. Jacob Hjørnevik, d. 1951 i Bergen. I sine unge år fekk Anna eit barn med Nikolai Bertelsen Østrem i Bergen: a1: Gudrun f. 1901, voks opp hjå besteforeldra på Vågenes, til Grindheim (117), g. 1918 med Olai Andreasen Grindheim. b. Karen Martine f. 1879, d. 1933 på Vågenes, ug.c. Mikal Martin f. 1881, sjå nedanfor.d. Mathilde Kristine f. 1884, tente i Vågenes i 1900.e. Maria Karoline f. 1887, til Vågenes (101), g. 1909 med Laurits Nilsen Vågenes.f. Ludvig Martin f. 1890, d. 1918 på Vågenes.g. Oskar Olai f. 1893, nemnd i folketeljinga 1900.h. Mette Pauline f. 1896, nemnd i folketeljinga 1900. Som du ser mangler bygdebokforfatter informasjon både om Oskar og Mette. Så hvis du kan fremskaffe dette blir vi glad for dette. Ellers har vi informasjon om nålevende personer, men da må vi ha en epost for det kan ikke legges ut i dette forum.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J.Martinsen

Hei igen. Lars Ove Tusen takk for hjelpen.Og til Kenneth....jeg vet noe om Mette bla. hvor hun flyttet når hun giftet seg og med hvem, hvor mange barn de fik osv. Det er er værre med Oskar. Min kontakt er snart 87 år, og mistet sin mor som 5 åring...han vet ikke så mye om henne. Og hadde derfor ikke så stor kontakt med familien på morsiden.Men han husker såvidt sin onkel Oskar så jeg skal forsøke å spørre ham igjen. Tror Oskar i hvertfall fikk en sønn, og han skal være bosatt i Tønsberg eller der omkring.Jeg vil komme tilbake til det hvis jeg finner ut noe.Men de opplysninger jeg sitter på med Mette kan dere få.Hvor skal jeg hendvende meg?Min mailadresse er som følger. gitmarti@online.no Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.