Gå til innhold
Arkivverket

[#58825] Johan Gullerud, gift 1780 Norderhov, Ringerike. Opphav?


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

*Ringerikske Slekter, bind III* har litt om disse. Start nederst på side 155, under Gullerud:Sitat - 'Som foran anført var Hans Jacobsen (f.1636, d.1722) og efter ham hans søn Jørgen Hansen (f.1683, d.1757) bygslemænd paa Gullerud i presten Ramus' tid. En søn av sistnævnte bygselmand var Johan Jørgensen Gullerud, født 1752. I 1780 blev han gift med Marte Christiansdatter Gullerud, datter av Christian Madsen Tandberg eller Gullerud og hustru Kari Halvorsdatter.' - Sitat slutt.Videre fortelles det at Johan Jørgensen ved dette giftermaal kom i besiddelse av en del av Gullerud, som han brukte for sin svigerfar.Johan Jørgensen Gullerud døde 1787. Skifte 1788. Etterlot seg enke og 4 umyndige barn, 2 sønner og 2 døtre. I 1790 giftet enken Marte Christiansdatter seg påny med Jens Trulsen Kragstad d.1809.Du bør låne *Ringerikske Slekter, bind III, utgitt 1935, ved A. Lagesen*. Det er mer å finne om slekta under Gullerud. Jeg lenker et alfabetisk gårdsregister til de 3 bindene, i tilfelle du får bruk for det ved en annen anledning. [url="http://home.chello.no/grover/Ringerikeslekt/filer/ringerikskeindeks.htm>LenkeTa og en titt på en debatt i DIS-Norges Slektsforum, samt lenket til Brukarforumet i samme tråden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk! Presten Ramus - det er Anna Colbjørnsdatters mann, det?!Det var Ringerikske slekter jeg siktet til i (2), ja - får låne inn Norderhov-bindet. Takk igjen!K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (4): Stemmer, Jonas Ramus var Anna Colbjørnsdatters mann. Han var sogneprest i Norderhov fra 1690 til 1717.Sønnen Daniel Ramus overtok embetet etter faren og var sogneprest fra 1717 til 1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Nå leste jeg tråden i brukerforum nøye (innlegg 3), så på skiftene i Drammen hvor Stockflet var innblandet og Per Nermos sider - og tror jeg begynner å få en liten oversikt over jacob'er og eggert'er. Ser dette oppsettet riktig ut, Ellef Ellefsen?Johan Jørgensen Gullerud (f.1752-d.1787), gm Marthe Christiansdatter TandbergSønn av Jørgen Hansen Gulleberg (f.1683-d.1757)Sønn av Hans Jacobsen Gulleberg (f. 1636 Fron-d.1722 Nordrehov) gm Bergitte Thomesdatter Tandberg [Hans J. Gulleberg var (halv-)bror til rådmann i Chra Eggert Jacobsen Stochflet (rådmann i Chra) (d. 1699) gm Annichen Huus (1660-1714)]Sønn av Jacob Eggertsen Stochflet (f.1607 Haderslev,DK-d.1652, Chra) (fut i Gbr.dalen 1634-1642) gm Anna Bentzdatter (d 1704) (ikke nødv Hans’ mor)Sønn av En Eggert Stochflet (f. ca 1565 Haderslev-d.1638 Bragernes), av dansk adelsslekt (hentet fra Per Nermo)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Gjør merksam på et jeg sjøl ikke ætter fra denne slekta, og heller ikke har de helt detaljerte kjennskaper til den.Oppsettet ditt i innlegg (6) ser i alla fall riktig ut. Skal jeg 'pirke' må det være at Gulleberg bør byttes ut med navnet Gullerud.Vi får vel aldri rede på hvem som var mora til Hans Jacobsen Gullerud som var født på Onhsom (Isum) i Fron og begravet i Norderhov. Legg merke til at da Hans Jacobsen Gullerud vart begravet, er det i kirkeboka anmerket at faren var Jacob Eggertsen. At farens navn nevnes ved begravelsen av godt voksne gubber, har jeg ikke sett flere eksempler på i kirkebøkene fra Norderhov.Hvorvidt Jacob Eggertsen hadde sønnen Hans J. Gullerud utenom ekteskap, eller med en ukjent kone, får vi neppe noen gang vite.Jeg har alltid trodd Eggert Stochflet var født i Altona, og at han rømte fra Haderslev i 1627. Du finner sikkert internettsider hvor du kan se dette. Jeg må med skam melde at jeg aldri har vært inne på Per Nermos internettsider. Var ikke kar over at han hadde noen.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Sjøl om Eggert Stochflets avkom ble både fogder, borgermestere og biskoper, kan det vel diskutere om denne grenen var adelig?Jeg tror ikke de var adelige, ei heller at de var av dansk adel. Obs! Hva jeg tror i denne sammenheng, er jo ikke nødvendigvis rett. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Nei, det er jo rett. Hvor hadde jeg det fra da, tro?Ikke her, hvor han er omtalt som skipper og kjøpmann [url="http://www.phister.org/850.htm>http://www.phister.org/850.htmDet var på Nermos sider det sto anført at han var av dansk adelsslekt: Lenke (og for å presisere min ironiske kommentar i (8): Sidene hans er MEGET omfattende.)Men det er mulig du har rett likevel.Jeg leser dåpsinnførselen til Johan Jørgensen Gullerud, men klarer ikke å tyde morens patronymikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Et annet spørsmål: Er det mulig at Jørgen Hansen Gullerud var 69 år da han ble far til Johan Jørgensen Gullerud? Det mangler ikke en generasjon imellom der?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (10): Morens patronymikon er Pedersd.Enkelt for meg å tyde, som har *Ringerikske Slekter* å kontrollere mot. :-)Etter denne boka, side 152, var Jørgen Hansen Gullerud 2 ganger gift. Begge ganger med en kvinde som het Inger Pedersdatter. Boka forteller at Johan var av 2.det ekteskap, sammen med Lars Hans og Jens. (Ole var fra første ekteskap). Siste Inger Pedersdatter giftet etter Jørgen Hansen Gulleruds død seg med en Tore Skotland.Du bør også låne bind II, som letter 'arbeidet' med endel sidegrener. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Tusen takk! Jeg må helt klart låne ihvertfall bind III. Var på ringerikes museum for bare noen uker siden, men da visste jeg jo ingenting om dette og kunne ikke spørre. Men jeg fikk vært i krypten og sett kisten til Anna Colbjørnsdatter og presten Ramus! :-)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (11): Fullt mulig å bli far som 69 åring.De gamle ringerikingene beholdt futten. Lenker en nettside som viser et ørlite utvalg av 'rekorder': LenkeSom en gammel gubbe pep da barnetrygden vart utbetalt: *Man trenger ikke lea mye på seg, før det blir penger utav det*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jørgen Gullerud ble begravet 17.03.1757 (se nederst på venstre side):Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 3 (1740-1757), Kronologisk liste 1757, side 259. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8523&idx_id=8523&uid=ny&idx_side=-264>Lenkeog hans fjortende barn Jørgen ble døpt 7. august samme år. (omtrent midt på høyre side):Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 3 (1740-1757), Kronologisk liste 1757, side 265. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jørgine Myrvang

Jeg har lest et sted at Birgitte Thomasdtr.Tandberg Gullerud.g.m.Hans Gullerud var datterdtr.til Ellef (Elløf) Tandberg.copi fra heftet /En slegt Tandberg/Hans og Birgitte er også av mine aner.mvh Jørgine Myrvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.