Gå til innhold
Arkivverket

[#58829] Rødøy, Nordnessøy: Joen Pedersen f ca 1736 og Anne Hansdatter f ca 1751


Gjest Kim Unstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kim Unstad

Står fast på disse. Noen vet noe om dem og deres aner? Har funnet hennes konf 1768 og deres vielse 1773. Deres barn Maren Høyer f 1781 og Peder f ca 1782. Finner dem i FT 1801 Lenke. Han dør 1808. Har ikke tilgang til skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

I innrulleringsmantallet 1769 for Rødøy finnes en Jon Pedersen på Verang. Han er 26 år og frisk. Faren er antagelig Peder Arentsen 61 år på samme gård.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

I Svein Edvardsens avskrift av skifter for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1780/1810 finnes følgende skifte:Nesøen Nord, Rødøy 1808John Pedersen, hovedpersonAnna Hansdatter, ektefelleHans Johnsen, sønn, 40 årPeder Johnsen, sønn, 20 årMaren Johnsdatter, datterDette hjelper deg ikke noe videre, men viser en sønn til.Mvh. Arnt Stavne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til innlegg 2: Ingen av dei to personane som er nemnde i innlegget, har med Jon Pedersen på Nordnesøy å gjera. Far til Jon var Peder Jonsen på Nordnesøy, truleg f. om lag 1700, død 1776 (jf. innrulleringsmanntalet Rødøy 1755). Han var skattytar på garden frå rundt 1735 (han var ikkje son til ein tidlegare brukar på Nordnesøy, Jon Kristensen).Dottera til Jon, Maren Høyer Jonsdtr, som er nemnt i innlegg 3, er også trekt inn i andre debattar på dette forumet, m.a. nr. 32019.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Takker for oppklarende presisering. Til nå har jeg konsentrert meg om etterkommerne av paret nevnt i overskrifta (bl.a. tråden som det referes til i innlegg 5). Tenkte å få litt starthjelp når jeg etterhvert skal se bakover fra dette paret. Det har jeg fått nå, også fra opplysninger utenom forumet. Greit med slik hjelp når man ikke er kjent i området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Det arbeides med et temanummer om Nordnesøy til lokalhistorisk tidsskrift for Rødøy. En vil her gå tilbake til tidlig 1600-tall, og du vil da muligens finne noen slektsspor aktuell for deg. Foreløpig utkast av tidsskriftet vil bli sendt din e-postadresse etter hvert som det tar form.Som en kuriositet kan det nevnes at det første menneske vi kjenner ved navn på Nesøya er Knut på Nese i 1521.Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

I kirkeboken opplyses det at Peder Joensen på Nordnesøya er 84 år når han dør i 1776.Det er mulig at Peder var gift med en kvinne som het Maren Pedersdatter. I skiftet etter Marens søster, Kirsten Pedersdatter Melfjorden, holdt i 1748, står det nemlig at Maren er gift med Peder Næsøen. Han kan være identisk med Peder Joensen, men jeg vet det ikke med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.